ايجاد اشتغال، فراهم کردن بستر مناسب براي نوآوري و افزايش صادرات، نيازمند بکارگيري قوانين منسجم است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ اشتغال پايدار براي توسعه اقتصادي يک کشور، از عوامل ضروري و بنيادي است و به اين منظور بايد مسير توسعه اقتصادي را از طريق دستيابي به اشتغال پايدار و با کمک گرفتن از ايجاد و تقويت بنگاه هاي اقتصادي زودبازده بهبود بخشيد.

**نقش بنگاه هاي زودبازده در اقتصاد کشور

نقش بنگاه هاي اقتصادي به خصوص صنايع کوچک در سالهاي اخير در ايران و همچنين در کشورهاي صنعتي جهان و در حال توسعه رو به افزايش است.
در دو دهه گذشته با ظهور فناوري هاي مدرن در توليد و ارتباطات، تحولاتي در قابليت واحدهاي صنعتي، روش هاي توليد، توزيع و ساختار تشکيلاتي بنگاه ها پديد آمده که عموما بر اهميت واحدهاي کوچک اقتصادي افزوده است.
در بسياري از کشورها، بنگاه هاي اقتصادي زودبازده تامين کنندگان اصلي اشتغال، فناوري هاي نوين هستند و با صادرات قابل توجه، نقش موثري در توسعه و اقتصاد کشورهاي خود ايفا مي کنند.
ارتقاء کيفيت و رقابت پذيري در بنگاه هاي اقتصادي، زمينه حضور کشور در بازارهاي جهاني را ممکن مي سازد.
چندي پيش، مهدي نجمي کارشناس اقتصادي بر تاثير بنگاه هاي اقتصادي اشاره کرد و گفت: بنگاه هاي زودبازده به عنوان يکي از موتورهاي حرکتي اقتصاد کشور مي توانند سهم قابل توجهي در کاهش حجم نقدينگي داشته باشند.
وي ادامه داد: بنگاه هاي زودبازده را مي توان يکي از مهمترين گزينه ها د راستاي جمع آوري نقدينگي موجود در جامعه دانست؛ چرا که اين واحدها به طور مداوم نيازمند جذب سرمايه هستند.
نجمي افزود: با فراهم کردن سرمايه توليدي اين بنگاه ها، ضمن افزايش توليد و کاهش هزينه ها، مي توان به اشتغالزايي کمک بسزايي کرد.
اعطاي تسهيلات به بنگاه هاي اقتصادي کوچک و زودبازده، اعطاي تسهيلات به بنگاه هاي اقتصادي و عوامل موثر در موفقيت منابع خصوصي در اکثر کشورهاي جهان، توسعه صنايع کوچک و متوسط جزء سياست هاي اصلي دولت ها به شمار مي رود و رويکرد ويژه اي به منظور حمايت از ايجاد، رشد و بقاي اينگونه واحدها اتخاذ مي شود؛ چرا که برنامه ريزي براي توسعه صنعتي و اقتصادي، اشتغالزايي، توسعه صادرات و نوآوري بدون حمايت و پشتيباني از صنايع کوچک و متوسط، ميسر نخواهد شد.
ايجاد حمايت از بنگاه هاي کوچک و متوسط، يکي از اولويت هاي اساسي در برنامه هاي توسعه فعاليت هاي اقتصادي آنها است.
اين بنگاه هاي اقتصادي با وجود اينکه به سرمايه گذاري کمتري نياز دارند، بازدهي بيشتري داشته و در ايجاد اشتغال، ايجاد بستر مناسب براي نوآوري و افزايش صادرات، نقش مهمي را ايفا مي کنند.
براساس اين گزارش؛ بنگاه هاي اقتصادي در اکثر کشورها به عنوان عناصر مهم در پيشرفت هاي اقتصادي شناخته شده اند.
اين بنگاه ها خصوصا در ايجاد فرصت هاي شغلي با سرمايه گذاري هاي پائين، توسعه هاي منطقه اي، توسعه هاي سازمان شرکت هاي متکي بر اصول تکنولوژي، نوآوري محصولات و ايجاد روش هاي نوين، اهميت بسزايي دارند./س

گزارش از منيره آذري
برچسب ها: اقتصاد ، بنگاه ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار