دهکده ای از تاک در قلب فارس

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، قلات با انبوهی از درختان انگورو قدمتی چندین ساله یکی از زیباترین روستاهای فارس به شمار می رود.

کوه ها، چشمه سار ها و باغ های سرسبز و وسیع میوه از مناظر طبیعی و گردشگری این منطقه است. وجود کوهستان ها در اطراف آن باعث شده است تا ساکنان آن بهار و تابستانی معتدل و زمستانی سرد تجربه کنند.

مناظر دیدنی همچون اشکفت گلی ، ری کتمباسی ، دم بید بر روی کوه قلات قرار گرفته است. پله ها ی معروف به دراک برای راحتی عبور و مرور ساکنان و گردشگران در دل کوه ها تراشیده شده است.

پوشش گیاهی این ناحیه انجیر ، بادام کوهی ، آویشن کوهی، گاوزبان، جاشیر و غیره است و از جاذبه های طبیعی این روستا می توان به شب شتری(گروک 5 شتری) ، چشمه شیری (چشمه شیرین)اشاره کرد.

وجود کلیسای قدیمی ، آسیاب های آبی ، بازار قدیمی ، قلعه قزل ارسلان ، کوچه های پر پیچ و خم، جلوه های تاریخی این ناحیه را برجسته می کند.

حرفه شاخص ساکنان قلات کشاورزی و دامداری و باغداری و گیوه بافی است و به گویش بازماندهٔ فارسی میانه جنوب غربی صحبت می کنند.

روستاي تاريخي قلات از توابع بخش مرکزي شيراز است و در ۳۶ کیلومتری شمال غرباین شهرستانقرار دارد. این روستا با شماره ثبت 3215 در 15 اسفند 79 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است./ع

برچسب ها: نوروز ، کجا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.