ديوان حقوق بشر اروپا برخي اسناد مربوط به تحقيقات درباره زندانهاي مخفي سيا را منتشر کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني فرانس24 ؛ زندانيان مظنون به تروريسم در برخي از بازداشتگاههاي مخفي سيا در اروپا بازجويي شده بودند و گاه در برخي از اين بازداشتگاهها شکنجه مي شدند.يکي از اين بازداشتگاهها در لهستان واقع بود. هرچند ترديدي درباره فرود هواپيماها در فرودگاه لهستان وجود ندارد، تحقيقات درباره انتقال زندانيان به بازداشتگاه مخفي سيا به درازا کشيده شده است. 

بارتلومي يانکووسکي وکيل ابوزبيده گفت:تحقيقات مطابق با فرايند معمولي پيش نمي رود به همين علت من و وکلاي ديگر به ديوان حقوق بشر اروپا شکايت کرديم.ابوزبيده دومين زنداني است که در ديوان حقوق بشر اروپا از دولت لهستان شکايت کرده است. چندين سند نشان مي دهد دستکم شش نفر در لهستان بازجويي شده بودند و سپس به گوانتانامو انتقال يافتند. لشک ميلر نخست وزير وقت لهستان چنين اتهامي را تکذيب مي کند و مي گويد :هيچ زندان مخفي وجود نداشته است هرچند لهستان همچنان از ستونهاي مهم مبارزه با تروريسم بوده است.

يکي از سناتورهاي لهستاني مي گويد سازمانهاي مخفي اين کشور اسنادي به وي نشان داده اند که وجود بازداشتگاههاي مخفي را ثابت مي کند. يوزف پينيور سناتور لهستاني گفت :فاکتوري از يک شرکت وجود دارد که در آن سفارش ساخت قفسي به اندازه يک نفر مشاهده مي شود. اين فاکتور در پرونده بازرسان تحقيق است و خبر فوق محرمانه به شمار مي رود. من در اين باره صحبت مي کنم زيرا عقيده دارم دستگاه قضايي لهستان مستقل است و آزادي و حقوق بشر از اسرار پرونده مهمتر است. اکثر سياستمداران لهستاني ترجيح مي دهند در اين باره صحبت نکنند. به تازگي حزبي چپگرا از سناتور پينيور حمايت کرده است. 

يکي از نمايندگان پارلمان مي کوشد محل دقيق بازداشتگاه را نشان دهد. اين بازداشتگاه در ويلايي در يکي از پايگاههاي نظامي در آن سوي درياچه يخ زده استاره کيژکوتي واقع است. آدام ريباکوويچ نماينده پارلمان لهستاني گفت :اين رسوايي بزرگي است زيرا لهستان کشوري دموکراتيک است اما افرادي در اين کشور شکنجه شدند.ما بايد به اين مسائل توجه کنيم. بايد به صداقت پاداش داد نه اينکه آن را مجازات کرد.سازمانهاي اطلاعاتي لهستاني در هنگام تهيه گزارش از راه رسيدند و در ادامه گزارش اختلال ايجاد کردند. 

در حال حاضر افراد زيادي در لهستان تمايلي به دانستن حقيقت ندارند.در حاليکه لهستان وعده داده بود به طور مشروط و صرفا به اين شرط که اسناد محرمانه بماند، با ديوان حقوق بشر اروپا در استراسبورگ همکاري کند ، انتشار اسناد باعث شده است لهستان احساس خيانت کند. ديوان حقوق بشر اسنادي منتشر کرده که از نظر اين دادگاه هرگز محرمانه نبوده است. نه صفحه از اين اسناد منتشر شده که در آنها به دشواري هاي همکاري لهستان اشاره شده است.



                              آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.
                 
برچسب ها: افشا ، سیا ، سند ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار