پژوهشگران دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتي اميركبير، به روش ساخت نوعي آسفالت مقاوم در برابر مواد سوختي دست يافتند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر : دكتر فریدون مقدس نژاد، عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي اميركبير يكي از عوامل تخريب كننده آسفالت در پمپ بنزين ها، پایانه ها، فرودگاه ها، پالایشگاه ها، بنادر و اسكله ها و ... را ريخته شدن مواد سوختي مانند بنزين و گازوئيل ذكر كرد و گفت: اين مواد موجب تخريب زود هنگام آسفالت شده و نياز به بازسازي مستمر داشته و هزینه های سنگینی را در بر دارد.
خانم شعله كاظمي فرد، پژوهشگر و مخترع طرح مذکور، دانشجو دکتری شیمی کاربردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نيز پژوهش در زمينه ساخت آسفالت هاي مقاوم در برابر مواد نفتي را از سال 1999 ذكر كرد و گفت: هم اكنون چند شركت كه اغلب در كشورهاي كانادا، امريكا و آلمان هستند، اين نوع آسفالت ها را توليد مي كنند.
وي افزود: فرمول و دانش فنی ساخت  آسفالت مقاوم در اختيار اين کشور ها قرار دارد و ما در اين طرح با بررسي 50 نمونه آسفالتی و آزمايش پليمرهاي مختلف در اصلاح نمونه های مذکور به آسفالتی با شرايط مورد نظر دست يافتيم.
كاظمي فرد در ادامه افزود: تنها استاندارد موجود در دنیا براي آسفالت مقاوم، استاندارد EN (European Norm) می باشد که در سال 2005 ارائه شد که در آن میزان پايداري نمونه آسفالتی پس از 24 ساعت غوطه وري در سوخت مورد نظر اندازه گیری می گردد و میزان کاهش وزنی نمونه ارزیابی می شود كه نمونه ما، طی اين فرآیند، شكل و مقاومت خود را حفظ كرد.
براساس اين گزارش اين نوع آسفالت مقاوم علاوه بر ثبت اختراع ملی، در سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران (بالاترین نهاد علمی کشور) نيز به تاييد رسيده است./ز2
برچسب ها: امیرکبیر ، آسفالت ، سوخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.