بيمه مرکزي براساس نرخ تعيين ديه از سوي قوه قضائيه و با توجه به مصوبه دولت در خصوص تعيين تعرفه بيمه نامه شخص ثالث در سال 92، 10 درصد تخفيف براي دارندگان وسايط نقليه در نظر گرفته که به شرکت هاي بيمه به زودي ابلاغ مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ محمد کريمي رئيس کل بيمه مرکزي ايران، در نشست خبري امروز خود با بيان اين موضوع گفت: براساس قانون و مصوبه دولت جدول حق دريافت تعرفه بيمه نامه ها به شرکت هاي بيمه اعلام مي شود.
ضمن آنکه در تاريخ 1/1/92 مبلغ ديه براي ماه هاي حرام 152 ميليون تومان و براي ماه هاي غير حرام 114 ميليون تومان و 3 ميليون تومان خسارت بيمه است که در تاريخ اول فروردين ماه سال 92 اجرا مي شود.
رئيس کل بيمه مرکزي ايران تصريح کرد: جدول دريافت حق بيمه ارسالي به شرکت هاي بيمه مجموعا در مورد موتورسيکلت و ساير وسايل نقليه چهار چرخ و زميني است که از سوي بيمه مرکزي به بانکها ابلاغ شده است.
وي تصريح کرد: از مردم مي خواهيم که با توجه به روزهاي پاياني سال و سفرهاي نوروزي اقدام به دريافت الحاقيه و يا دريافت بيمه نامه هاي جديد کنند که در صورت بروز تصادف در ماه هاي غير حرام و طولاني شدن زمان دادرسي اگر بررسي پرونده به ماه هاي حرام بکشد، شرکت هاي بيمه براساس سقف تعرفه اي که با صاحبان وسايل نقليه قرارداد بسته اند، نمي توانند مابه التفاوت مربوطه را پرداخت کنند.
وي تصريح کرد: حتما هموطنان موضوع الحاقيه را جدي گرفته و امروز با مراجعه به شرکت هاي بيمه اقدام به خريد بيمه نامه الحاقي کنند.
*** بيمه نامه راننده کاملا اجباري است
وي در خصوص بحث بيمه رانندگان وسايط نقليه گفت: اين موضوع همچنان در سال 92 ادامه دارد و شرکت هاي بيمه موظف هستند که بيمه نامه راننده را براي صاحبان خودرو براساس نرخ ديه تعيين شده از سوي قوه قضائيه صادر کنند که اين رقم همان 152 ميليون تومان است که رانندگان مقصر مي توانند در صورت بروز حادثه از آن استفاده کنند.
وي در ارتباط با بيمه موتورسيکلت ها گفت: تعداد زيادي از آنها در حال حاضر فاقد بيمه نامه هستند که با همکاري راهنمايي و رانندگي مقرر شده است تردد وسايط نقليه فاقد بيمه نامه اعم از موتورسيکلت و انواع خودرو جلوگيري شود.
رئيس کل بيمه مرکزي در خصوص ميزان افزايش تناسب نرخ تعرفه ها براساس نرخ ديه جديد  گفت: نرخ تعرفه ها متناسب با افزايش نرخ ديه حدود 20.6 درصد با هماهنگي سنديکاي بيمه گران افزايش يافته، ضمن آنکه با توجه به همين افزايش نسبت به تعرفه هاي مصوب دولت با 10 درصد تخفيف براي نرخ بيمه نامه هاي سال 92 براساس جدول ارائه شده براي دارندگان وسايط نقليه در نظر گرفته شده است که شرکت هاي بيمه معتقدند اين جدول را در اختيار بيمه گذاران بگذارند.
وي با تاکيد بر اين نکته که هموطنان به هيچ عنوان نبايد به بيمه نامه 126 ميليون توماني اکتفا کنند، تصريح کرد: اين رقم صرفا فقط مربوط به سال 91 است و باطبع با توجه به مدت باقي مانده اقدام به تهيه الحاقيه از طريق شرکت هاي بيمه کنند.
کريمي افزود: در اين رابطه 3 بخش در نظر گرفته شده، يکي مالي به ميزان 3 ميليون و 800 هزار تومان، دومي جرحي که معلوم نيست ميزان خسارت آن چقدر است؟ ممکن است کامل باشد و يا بخشي و سومي مربوط به ديه فوت مي باشد که براي شرکت هاي بيمه اي از نظر اقتصادي پرداخت ديه جرحي به مراتب نرخ آن بيشتر از ديه فوت است.

*** سقف پرداخت خسارت بدون کروکي 3 ميليون و 800 هزار تومان براي سال 92

وي در ادامه نشست خبري خود، با بيان اينکه سال گذشته سقف پرداخت خسارت بدون کروکي 3 ميليون و 150 هزار تومان بوده، اظهار داشت: اين سقف هم اکنون 3 ميليون و 800 هزار تومان است و شرکت هاي بيمه اي اين خواهش را دارند که به محض اطلاع، خسارت را به موقع به حادثه ديده پرداخت کنند.
*** افزايش بيمه بدنه براساس قيمت خودرو
کريمي در خصوص افزايش بيمه بدنه براساس تعيين نرخ روز قيمت خودرو گفت: بيمه بدنه يکي از بيمه نامه هاي اختياري است و بيمه گذار مي تواند براساس هر ميزان نرخي که به شرکت بيمه سفارش داده اقدام به خريد بيمه نامه بدنه خودرو کند.
اين در حاليست که در صورت بروز حادثه، اگر بخواهد خسارت را دريافت کند به  علت آنکه بيمه بدنه براساس قيمت روز خودرو در همان دوره تعيين شده، در صورت داشتن کسري شرکت بيمه نمي تواند خسارت وارده را به طور کامل جبران کند، به همين منظور بيمه گذار بايد با مراجعه به شرکت هاي بيمه براساس نرخ روز خودرو و نوع آن اقدام به تهيه بيمه نامه بدنه خودرو کند.
*** پرداخت بيش از 5 ميليارد تومان خسارت بيمه شخص ثالث از سوي شرکت هاي بيمه در سال 91
وي در خصوص ميانگين رقم پرداخت خسارت هاي ناشي از شخص ثالث در سال جاري، گفت: به طور ميانگين بيش از 5 ميليارد تومان خسارت هاي مربوط به شخص ثالث شامل انواع ديه تاکنون پرداخت شده، اين در حاليست که براساس آمار موجود، حدود 300 هزار نفر تصادف و 20 هزار نفر کشته براساس آمار راهنمايي و رانندگي کشته به ثبت رسيده است که خوشبختانه اين رقم کاهش يافته است.
وي ادامه داد: در حال حاضر رقم حق بيمه هاي توليدي از 9 ميليارد تومان عبور کرده، اما ضريب خسارت بالاي 100 است.
همچنين؛ تعداد پرونده هاي ناشي از خسارت شخص ثالث بالغ بر يک ميليون و 300 هزار پرونده است که حدود 20 درصد فوتي و باقيمانده مربوط به حوادث جرحي است.
در پايان بازهم تاکيد مي کنم که موضوع الحاقيه بيمه نامه سال آينده را هموطنان عزيز جدي گرفته و در روزهاي پاياني سال و در سفرهاي نوروزي به شرکت هاي بيمه مراجعه کنند تا در ايام نوروز و سال آينده با مشکل مواجه نشوند .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار