قائم مقام معاون وزیر در امور بین الملل و بازرگانی گفت: اکو سازمانی است که وابستگی زیادی به همکاری های انرژی در بین کشورها دارد باید فصلی جدید برای تحقق همکاری های بخش انرژی بین این کشورها گشوده شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،مسعود هاشميان قائم مقام معاون وزير نفت در حاشيه سومين نشست وزيران انرژي نفت کشورهاي عضو سازمان همکاري اقتصادي اکو در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: بحث انرژي يکي از مباحث مهم در اقتصاد کشورهاي منطقه است و در حوزه همکاري هاي بين المللي در اکو مورد توجه قرار گرفته است.

وي تصريح کرد: متاسفانه موضوع همکاري ها در بين کشورهاي منطقه مغفول مانده و ما با همکاري وزارت نفت موفق شديم سومين اجلاس وزيران انرژي اکو را به مدت دو روز در تهران برگزار کنيم.

هاشميان طراحي برنامه هاي جديد در جهت توسعه همکاري ها را از اهداف اين اجلاس عنوان کرد و گفت: نشست وزيران انرژي کشورهاي عض. سازمان همکاري اقتصادي اکو اين نشست را با شعار گسترش تجارت آزاد منطقه اي انرژي بين کشورهاي عضو اکو با محوريت فعاليت شرکت هاي بخش خصوص بين کشورها برگزار مي کند تا بتوانند رفاه و آسايش اقتصادي براي ملت هاي اين حوزه فراهم کند.

قائم مقام معاون وزير نفت تاکيد کرد: همه شرکت ها در عالي ترين سطح در اين اجلاس حضور دارند .

وي اضافه کرد: هدف جمهوري اسلامي ايران هدف منطقه اي است و ايران بعنوان يک عضو اکو داراي پتانسيل لازم براي توليد، ترانزيت و مبادلات بين کشورهاي عضو اکو است و گفتگوها در اين اجلاس به همه کشورهاي شرکت کننده است.

هاشميان تصريح کرد: در دو روز نخست این نشست (امروز و فردا) مقام های ارشد وزارتخانه های انرژی کشورهای عضو اکو منشور انرژی اکو را به عنوان یکی از مهمترین موضوع هایی که در دستورکار سومین نشست وزیران انرژی و نفت کشورهای عضو اکو قرار خواهد گرفت ، بررسی می کنند.

قرار است پیش نویس منشور انرژی در نشست مقام های ارشد اکو با در نظرگرفتن دیدگاه دیگر کشورهای عضو اکو بررسی و در نشست نهایی وزیران نفت و انرژی که روز چهارشنبه برگزار خواهد شد ، مطرح شود.

هاشميان در خصوص منشور انرژي تصريح کرد: منشور انرژي يک چارچوبي است که قرار شده که ايران مطالعات لازم را دراني خصوص انجام داده و اين مطالعات در اين نشست اکو مطرح خواهد شد.

وي خاطر نشان کرد: منشور انرژي در حقيقت تعهد دولت از حوزه انرژي با محوريت شرکت ها براي دستيابي بيشتر ملت هاي منطقه به حامل هاي انرژي است.

هاشميان گفت: ایجاد مرکز آموزش نفت و گاز اکو در تهران از طرح های پیشنهادی ایران در سومین نشست وزیران انرژی و نفت اکو خواهد بود.

قائم مقام معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی اعلام کرد: یک چهارم ذخایر گاز و یک هشتم ذخایر نفت و همچنین 5 درصد نیروگاه های برق جهان در اختیار کشورهای عضو اکو است.

وي اضافه کرد: با اینکه کشورهای عضو اکو از موقعیت ویژه ای در بخش انرژی برخوردارند اما اعضا هنوز نتوانسته اند از ذخایر ارزشمند خود در بخش انرژی استفاده کنند.

قائم مقام معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی تصريح کرد: دسترسی به منابع انرژی و همکاری های تجاری بین کشورهای عضو سازمان اکو باید هر چه بیشتر تسهیل بخشیده شود.

هاشمیان گفت: حمل و نقل و تجارت انرژی از مهمترین مباحث مورد بررسی در نشست های سه روزه کارشناسان و وزرای نفت و انرژی کشورهای عضو اکو خواهد بود با توجه به منافع کشورهای عضو اکو، موافقت شده است که همکاری در زمینه انرژی گسترش یابد و از توانمندی های خود در این زمینه استفاده کنند.

قائم مقام معاون وزیر در امور بین الملل و بازرگانی تاکید کرد: اکو سازمانی است که وابستگی زیادی به همکاری های انرژی در بین کشورها دارد و باید فصلی جدید برای تحقق همکاری های بخش انرژی بین این کشورها گشوده شود.

همکاری در حوزه تامین مالی، همکاری بخش های خصوصی، بررسی مباحث برق و نیرو نیز در دستورکار این نشست سه روزه است.

افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان علاوه بر ایران، ترکیه و پاکستان در این اجلاس در سطح وزرای انرژی و نماینده شرکت خواهند کرد.

برچسب ها: نفت ، گاز ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار