قانون گذاران آمريکايي کمک هاي نظامي اين کشور را به مصر با اشاره به نگراني اسرائيل زير سوال برده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي مجله تايم ، شماري از قانون گذاران آمريکايي با ابراز نگراني درباره بي ثباتي سياسي در مصر و بحران در بودجه آمريکا در حال به چالش کشيدن کمک يک ميليارد و سيصد ميليون دلاري نظامي واشنگتن به قاهره هستند.
قانون گذاران آمريکايي مي گويند بخشش واشنگتن  که شامل اعطاي تانک هاي M1A1 و جت هاي جنگنده اف شانزده به مصر مي شود مي تواند نتيجه معکوس داشته باشد و سبب تيره شدن روابط دولت اسلامي مصر با اسرائيل شود.
بسته کمک هاي بحث برانگيز واشنگتن به مصر اين هفته موضوع گفتگوي جان کري وزير امور خارجه آمريکا با رهبران مصر در قاهره بود.
کري اعلام کرد رها کردن مصر يک اشتباه است اما او مجبور است  با قدرت بيشتر خواستار بازنگري در سياستي که چند دهه پيش تعيين شده است شود.
منتقدان مصر در کاخ سفيد و سنا امسال لايحه اي ارائه کرده اند که در پي متوقف کردن موقتي و يا پايان دادن به کمک هاي نظامي به مصر است.
در حالي اين که اين لايحه از حمايت گسترده اي برخوردار نيست اما مخالفان ارسال کمکها به مصر خواهان قطع  آن نيستند.
ورن بوچانان که اخيرا با ارائه لايحه اي خواستار تعليق کمک هاي نظامي و غير نظامي به مصر شده است،‌گفت: چرا ما بايد ميلياردها دلار به مصر بدهيم در حالي که از نظر من اين کشور دوست آمريکا نيست؟
او گفت: ما در حال غرق شدن در درياي بدهي هايمان هستيم. چرا ما بايد اين ميزان پول را در کشوري در جهان هزينه کنيم که ما را دوست ندارد؟
در سنا جيمز ام اينهوف يکي از اعضاي ارشد کميته نيروهاي مسلح در روز سي و يکم ماه ژانويه خواستار توقف موقتي کمک هاي نظامي به مصر از جمله ارسال بيست فروند جت جنگنده اف شانزده به اين کشور شد .
اينهوف گفت تعليق ارسال کمک ها پيامي محکم براي محمد مرسي رئيس جمهور مصر - يکي از اعضاي حزب اخوان المسلمين که يکي از گروه هاي اسلامي محافظه کار است -  خواهد بود.
محمد مرسي در تلاش براي به دست آوردن اختيارات ارتش مصر است ، نهادي سکولار که روابط خود را با اسرائيل حفظ کرده است.
اينهوف در بيانيه اي درباره لايحه خود اعلام کرد: ارتش مصر از دوستان ماست. اما مرسي دشمن ماست.
شماري کمي از دمکرات ها از جمله خوآن وارگاس از ايالت کاليفرنيا که يکي از اعضاي کميته روابط خارجي سناست به مخالفان کمک هاي نظامي به مصر پيوسته است.
او گفت من متنفرم از اين که ببينم از تسليحات آمريکايي از جمله جت هاي جنگنده اف شانزده  عليه اسرائيل استفاده شود.  او در يک مصاحبه همچنين گفت: ما قبلا نيز شاهد آن بوده ايم و اين موضوع باز هم مي تواند رخ دهد به ويژه در زماني که تندروها در مصر بر سر قدرت هستند.
مصر و اسرائيل از سال 1979 از دريافت کنندگان اصلي کمک هاي خارجي آمريکا بوده اند،‌ زماني که واشنگتن واسط امضاي قرارداد صلح بين قاهره و تل آويو بود. پيمان کمپ ديويد همچنان يکي از ارکان سياست خارجي آمريکا در خاورميانه محسوب مي شود.
با ابراز اطمينان از اين موضوع که قاهره همچنان به اين قرارداد پايبند است ، قراردادي که مردم مصر با آن مخالفند - پيمان کمپ ديويد يکي از مشوق هاي اصلي دولت اوباما براي ادامه کمک ها به مصر محسوب مي شود.
اما آمريکا منافعي ديگر از جمله ادامه دسترسي آبي به کانال سوئز در مصر دارد ،‌کانالي که اقيانوس هند و مديترانه را به يکديگر متصل مي کند.
کمک به قاهره براي برقراري نظم در شبه جزيره سينا - صحرايي بزرگ و هم مرز با اسرائيل که به محل پرورش جنگجويان اسلامي تبديل شده است - يکي ديگر از عوامل کمک واشنگتن به مصر محسوب مي شود.
ديويد اس ادامز مشاور وزارت امور خارجه آمريکا در امور قانوني در روز هشتم ماه ژانويه در نامه اي به اينهوف نوشت: حفظ اين رابطه و کمک به تجهيز نيروهاي مسلح مصر به منظور حفاظت از مرزهايش يکي از منافع کليدي ما در منطقه محسوب مي شود. او گفت: مصر به نقش کليدي و مهم خود در حفظ صلح و ثبات در منطقه ادامه مي دهد.
محمد مرسي از زمان تکيه زدن بر کرسي رياست جمهوري مصر در تابستان گذشته ، با تظاهرات خياباني، وقوع شماري حملات به نيروهاي امنيتي در صحراي سينا و ادعاها در اين باره که مرسي همانند حسني مبارک  در پي انحصار قدرت است ، مواجه بوده است.
ديگر منتقدان به کمک هاي نظامي آمريکا به مصر از جمله سناتور جان مک کين از ايالت آريزونا ديدگاهي معتدل تر دارند و مي گويند آمريکا نبايد کمک هاي خود را به مصر به حالت تعليق درآورد اما مي تواند کمک هاي نظامي خود را به مصر تعديل کند.
مک کين و ديگر سناتورهاي آمريکايي مي گويند آمريکا به جاي ارسال جنگنده ها و تانک هاي بيشتر به مصر مي تواند تجهيزات پيشرفته مقابله با شورش ها و ابتکار عمل ها در زمينه مبارزه با تروريسم در اختيار قاهره قرار دهد.
ميشله دون مدير مرکز رفيق حريري در شوراي اتلانتيک که پيشتر در وزارت امور خارجه و شوراي امنيت ملي آمريکا کار مي کرد،‌ مي گويد: دولت در حال حفظ روابط نظامي خود با مصر است و آنها در حال ديپلماسي با دولت محمد مرسي بيشتر از زمان حسني مبارک هستند.
 از ديگر موضوعات بغرنجي که واشنگتن با آن مواجه است بسته کمک هاي آمريکا به قاهره است که به سبب مقاومت مصر براي اجراي اصلاحات دمکراتيک در دوران پس از انقلاب به تعليق درآمد.
جان کري در سخنراني خود در کنگره با سوالاتي درباره محمد مرسي و فروش تسليحات نظامي آمريکايي به مصر مواجه شد.
کري گفت قطع کمک ها به مصر به منافع آمريکا آسيب مي زند. او گفت: مصر يک چهارم جهان عرب است .






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار