يک پايگاه اينترنتي روسي با بررسي نتايج مذاکرات آلماتي تصريح کرد عملکرد تاکتيکي ايران در آلماتي بي نقص بود و تهران کوچکترين عقب نشيني از مواضع خود نکرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه ايران، اين پايگاه روسي با اشاره به اينکه اعلام نتايج اين ديدار خيلي دشوار است؛ نوشت:  ايرانيها يک بار ديگر نشان دادند که گفتگوکنندگان بسيار ماهري هستند و عملکرد تاکتيکي آنها در آلماتي بي نقص بود. بايد گفت ايران بدون کوچکترين عقب نشيني از مواضع خود و حتي بدون به کارگرفتن هرگونه تلاشي در اين زمينه به راحتي مواضع خود بيان کرد. درنتيجه نمايندگان ايران با دادن حق ابتکار به غرب باعث شدند پيشنهادهاي بيشتري مطرح و خواسته هاي خود را کمتر کند. 

براساس توافقهاي حاصل شده کارشناسان فني دو طرف هيجدهم مارس در استانبول ديدار مي کنند و پنجم آوريل مذاکرات در قزاقستان ادامه مي يابد. قدرتهاي غربي درکل آماده اند حق ايران را براي غني سازي اورانيوم به رسميت بشناسند و به آن اجازه بدهند مقدار مشخصي از اين ماده با غناي بيست درصد براي اهداف تحقيقاتي در اختيار داشته باشد. اين در حالي است که پيش از اين غرب خواهان خروج اورانيوم از ايران بود. 

غرب به نوبه خود آمادگي تخفيف تحريمها و به ويژه لغو ممنوعيتهاي اعمال شده در زمينه عمليات مالي با استفاده از فلزات گرانبها، تسهيل دريافت دارو و لغو ممنوعيت تحويل قطعات يدکي براي هواپيماهاي مسافربري ايران را دارد. 

موضع تهران را در دورآتي گفتگوها مي توان بر اساس اظهارات سعيد جليلي در آلماتي پيش بيني کرد. وي تاکيد کرد کشورش آمادگي مصالحه با جامعه جهاني را در زمينه مهمترين مساله يعني غني سازي اورانيوم دارد و مهمترين اصل براي آن به رسميت شناختن حق غني سازي است. مساله تاسيسات فردو هم همچنان مورد بحث قرار خواهد گرفت. 

از يک سو همانطور که جليلي تاکيد کرده  است اين کارخانه به طور کامل تحت کنترل آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دارد و هيچ دليل رسمي براي تعطيلي آن وجود ندارد. از سوي ديگر طرف ايراني يک بار ديگر برتغيير ناپذير بودن موضع خود در خصوص آمادگي براي بررسي مساله تحويل سوخت براي رئاکتورهاي هسته اي و در نتيجه توقف تلاشهاي خود در اين زمينه تاکيد کرده و يادآور شده که تهران آماده است گامهاي مشخصي براي همکاري بردارد که يکي از آنها همان بندي است که سه سال پيش در ژنو مطرح شده بود و  بر اساس آن ايران براي رئاکتور تهران به سوخت نياز دارد ولي متاسفانه در آن زمان پاسخ مقتضي را دريافت نکرد و به همين دليل خودش مجبور به غني سازي بيست درصدي اورانيوم شد. 

در ضمن بايد گفت گفتگوهاي آلماتي نشان داد جمهوري اسلامي ابزار مقابله با تل آويو را يافته است. سعيد جليلي به شرکت کنندگان نشست و تمام جامعه جهاني پيشنهاد  کرد  به طور جدي مساله نابودي تسليحات کشتار جمعي رژيم صهيونيستي را بررسي و آن را خلع سلاح و مشخص کنند که چه کشوري اين سلاح را در اختيار آن قرار داده است. 

مسلم است که اين پيشنهاد سردرگمي کاترين اشتون وزيرخارجه اتحاديه اروپا را به همراه داشت ولي هيچ ترديدي وجود ندارد که سخنان جليلي شنيده خواهند شد و حمايت بين المللي از ايران و امتيازهاي سياسي در گفتگوهاي آتي به همراه خواهند داشت.

برچسب ها: ایران ، آلماتی ، مذاکرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار