نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: رسالت ديوان محاسبات کشور بر شانه‌هاي مسئولان آن است و آنها بايد مراقب باشند تا رفتار خود را مطابق با رسالت ديني کنند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام‌والمسلمين "سيد محمدحسن ابوترابي‌فرد" نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در چهارمين همايش سالانه مديران ديوان محاسبات کشور که در محل اين ديوان برگزار شده است، گفت: اين ديوان با سه شعار محوري پيشگيري قطعي، دوري از مچ‌گيري و پرهيز از چشم‌پوشي که شعارهای پويا و پرمحتوايي هستند سالانه به طور منظم و با تبادل نظر و گفتگو نقشه راهي را تعريف کرده و براساس آن حرکت مي‌کند.

وي به آفرينش انسان اشاره کرد و گفت: خداوند متعال انسان را با دو حقيقت عقلانيت و تفکر و گرايش‌ها و اميال طبيعي و مادي و حيواني هويت و هستي بخشيده است که انسان با استفاده از اين عقل و با کمک و مدد از انبيا، امامان معصوم و آموزه‌هاي ديني مي‌تواند گوي عقلانيت را از ملائک ربوده و با پيروزي بر هوا و هوس به بالاترين درجات برسد.

ابوترابي‌فر با اشاره به ديوان محاسبات کشور گفت: اين سازمان درصدد رصد عملکرد دستگاه‌ها بوده و بايد برنامه  نظارتي درستي داشته باشد تا سازمان را در جهت تحقق اهدافش ياري کند.

وي تصريح کرد: کساني مي‌توانند در اين سازمان، محاسبه‌گر خوبي باشند که ابتدا بتوانند خويشتن را به درستي محاسبه کرده و با محاسبه رفتار و عمل خود، سازمان را به ارتقاي علمي و عملي نزديک کنند.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: رسالت اين سازمان بر شانه‌هاي مسئولان آن است و آنها بايد مراقب باشند تا رفتار خود را مطابق با رسالت ديني کنند.

وي ادامه داد: رهبري صالح به عنوان مهم‌ترين اصل قرار داشته و با توجه به اين‌که امروزه از نعمت حضور امامان معصوم، محروميم و در دوران غيبت به سر مي‌بريم، لذا بايد نزديک‌ترين فرد در حوزه دانش، اخلاق، فقيه اسلام‌شناس عادل، صالح و مدير و مدبر را الگوي مسير حرکت خود قرار دهيم و اين سازمان با تکيه بر علم و تقوا و مديريت درست مي‌تواند به قله‌هاي بلند صعود کند.

حجت‌الاسلام ابوترابي‌فر در ادامه با اشاره به محورهاي همايش اظهار داشت: اقدامات پيشگيرانه که در چارچوب مسئوليت ديوان تعريف شده از خدمات بسيار ارزشمند است و اين اقدامات در فرآيند حسابرسي و نظارت، راه را براي ارتقاي سلامت کار هموار مي‌کند. گزارشاتي که مبني بر گزارش مقدماتي براساس يافته‌هاي حسابرسي نسبت به بودجه سال 88 و 89 و ماقبل ارائه شده، کاهش 43 درصدي واخواهي‌ها را به دنبال داشته که قطعا در اين مورد نقش ديوان محاسبات محوري است.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: براي کارنامه ديوان محاسبات همين کافي است که در تخلفات عمدي بين مديران، نتيجه بررسي نشان مي‌دهد که فقط يک درصد احتمال اين امر وجود دارد و در اين عرصه تلاش کرده‌ايم که برخي از تخلفات و جرايم احتمالي هم کاهش پيدا کند.

وي با اشاره به تشکيل کارگروه تخصصي در حوزه‌هاي مختلف گفت: تشکيل کارگروه تخصصي در حوزه‌هاي بنيادي مثل نفت، ماليات، بانک‌ها، هدفمند کردن يارانه‌ها، اجراي سياست‌هاي اصل 44، صنعت، محيط زيست، بهداشت و درمان و... براي حسابرسي و تنظيم برنامه و بودجه موثر است و به اين وسيله مي‌توان گام‌هاي محوري و کليدي در راستاي احياي ستون فقرات کشور برداريم.

عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در ادامه با تاکيد بر لزوم اقدام پيشگيرانه اظهار داشت: اقدام پيشگيرانه فقط ناظر بر دستگاه اجرايي نيست؛ اين نگاه از درون سازمان شکل گرفته تا سازمان هم کارايي‌اش افزايش پيدا کرده و هم تخلفات به حداقل کاهش پيدا کند.

وي ادامه داد: يکي از اقدامات ارزشمند در اين راستا حسابرسي  ضمني بوده که سه سال از آغاز آن مي‌گذرد و به طور جدي باعث کاهش تخلفات و واخواهي‌ها شده است.

ابوترابي‌فر با اشاره به اين مطلب که با ارائه گزارش‌هاي مقطعي افرادي که در تنظيم لايحه بودجه دخيل هستند، مجلس نسبت به انحراف از قانون مي‌تواند اقدام کند، بيان کرد: قدم‌هايي که برداشته شده مي‌تواند ارتقايي جدي پيدا کند و تحول اساسي باشد. از مواردي که به شايستگي انجام شده حسابرسي عملکرد است که اين کار راه نجات کشور است و همچنين راه را براي بودجه عملياتي هموار مي‌کند.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به کشورهايي که بر درآمدهاي موهبتي تکيه مي‌کنند، تصريح کرد: متاسفانه کشورهايي که بر درآمدهاي موهبتي تکيه مي‌کنند ارزش واقعي درآمد را نمي‌دانند. بنده به عنوان فردي که در بودجه‌نويسي نقش دارم عرض مي‌کنم که اگر يک ميليارد دلار را با 10 درصد سود محاسبه کنيم، يعني بايد 100 ميليارد دلار صادر کنيم تا 10 ميليارد سود به‌دست آوريم. ما به‌طور متوسط سالانه 270 ميليارد دلار به بودجه کشور تزريق مي‌کنيم که براي اين امر، ايران بايد به يک کارخانه چاپ دلار تبديل مي‌شد.

وي در ادامه با تاکيد بر اين مطلب که بايد مصرف سرمايه را به حداقل کاهش دهيم، تاکيد کرد: اگر مصرف سرمايه را کاهش دهيم بزرگ‌ترين کار فرهنگي را انجام داده‌ايم.

ابوترابي‌فر در مورد بودجه‌نويسي با اتکاء به نفت گفت: اگر در بودجه‌نويسي درج مي‌کرديم که از نفت 40 ميليارد دلار استقراض مي‌کنيم مي‌فهميديم که بايد در آينده اين قرض را ادا کنيم؛ اگر عملکرد را مورد بررسي قرار مي‌داديم متوجه مي‌شديم که چه مقدار دستگاه‌هاي اجرايي بايد کم و کوچک شود و در اين صورت چه سرمايه‌اي آزاد مي‌شد.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به بحث مديريت در سازمان‌ها ادامه داد: هميشه اين مثال را به کار مي‌برند که مديري که کم‌ترين کار را انجام مي‌دهد موفق‌تر است، اما اين مسئله درست نيست. مرحوم آيت‌الله بهجت هميشه مي‌فرمودند "کارهايي را خودتان انجام دهيد که توسط ديگري قابل انجام نيست و اين امر بر امور روزمره و عبادي يک اصل است"؛ اگر چنين نگاهي داشته باشيم، بر کارايي دستگاه‌هاي اجرايي افزوده مي‌شود.

وي ادامه داد: حسابرسي عملکرد نيز عملي در اين راستا بوده و بايد با جديت به آن پرداخته شود که مي‌توانيم به عنوان راه‌حلي براي برون‌رفت کشور از تنگنا از آن استفاده کنيم.

ابوترابي‌فرد با اشاره به اين مطلب که يکي از نقاط محوري که در دستور کار قرار دارد و با دقت بايد بررسي شود بررسي و عملکرد برنامه است، بيان کرد: بايد اين مسئله را بررسي کنيم که بودجه‌هاي سالانه ما تا چه مقدار کشور را به اهداف برنامه نزديک مي‌کند؛ نگاه برنامه‌اي در مديران ما نهادينه نشده است و بسياري از مشکلات، ثمره فقدان نگاه برنامه‌اي است. اگر نگاه برنامه‌اي داشتيم رابطه بودجه با نفت در دوره چهارم قطع مي‌شد و به سبب آن در دوره پنجم هم رابطه بودجه‌هاي عمراني با نفت قطع مي‌شد.

وي در پايان با اشاره به اين مطلب که درآمدهاي غيرنفتي در ايران و کشورهاي ديگر متفاوت است، خاطرنشان کرد: اين دو ديدگاه با يکديگر قابل جمع‌بندي نيست؛ رشد اقتصادي، انضباط مالي، قطع رابطه با ثروت‌هاي سرمايه‌اي کشور و... از جمله مواردي است که مي‌تواند به بهبود اين مسئله کمک کند.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: مجلس ، رئیس ، همایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار