باهنر در پنجمین همایش نوآوری و عدالت اقتصادی:

70درصد مشکلات اقتصادي ناشي از سوء مديريت است/ تورم و اشتغال مهم‌ترین دغدغه خانوارها

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات اقتصادی ما به‌ویژه در بخش تولید فقط به‌خاطر تحریم‌ها نبوده، بلکه 70 درصد آن ناشی از عدم مدیریت و ندانم‌کاری‌هاست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "محمدرضا باهنر" نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پنجمین "همایش نوآوری و عدالت اقتصادی با رویکرد تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" که عصر روز گذشته در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: مهم‌ترين دغدغه دولت آینده در لایه‌های مختلف متفاوت است، اما اقتصاد خانوار‌ها اصلی‌ترین آن است.

وی ادامه داد: چالش سطح عمومی قیمت‌ها، تورم و اشتغال اساسی‌ترین مشکل خانوار‌ها در کشور هستند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش‌های موجود در کشور تصریح کرد: بزرگ‌ترین چالش بنگاه‌های اقتصادی، تولید و مهم‌ترین چالش قوای سه‌گانه در انتخابات آینده، کارآمدی است که همه این مشکلات جدا از هم نبوده و با تلاش برای حل هر کدام از آنها بقیه نیز رفع خواهند شد.

باهنر افزود: بحث کارآمدی، تمام ظرفیت‌های کشور را به کار خواهد گرفت که در رأس آن استفاده از نیروهای انسانی کارآمد است.

وی با اشاره به اهمیت بحث اقتصاد گفت: اولین اختلاف‌ها اوایل انقلاب در حوزه اقتصادی بود که واژه چپ و راست اولین‌بار در این بخش مطرح شد و بعد به حوزه‌های دیگر مانند سیاست، فرهنگ، و روابط بین‌الملل شیوع پیدا کرد.

باهنر ادامه داد: چالش اقتصاد بین بخش دولتی و خصوصی 25 سال کشور را معطل کرد، تا اینکه در سال 83 با اراده مقام معظم رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های اجرایی اصل 44 تصویب شد، که ما این اصل را به منزله یک مانیفست برای انقلاب اقتصادی تلقی می‌کردیم و می‌کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با تصویب اصل 44 قانون اساسی دولت باید وظایف خود را بازنویسی کرده و به جای داشتن تصدی، یک نظام بروکراسی قدرتمند حمایت‌گر باشد.

وی گفت: بعد از تصویب اصل 44، ما برای حمایت از بخش خصوصی، چند کار اساسی در مجلس از جمله بازکردن فضای کسب و کار، از نظر قانونی و نرم‌افزاری انجام دادیم و مشکلات نرم‌افزاری در این حوزه را حل کردیم، مشکلاتی که 25 سال در کشور قفل شده بود.

باهنر به مسئله هدفمندی یارانه‌های اشاره کرد و گفت: پروژه هدفمندی یارانه‌ها قابل استناد بوده و هست و آرزوی همه دولت‌ها بوده است، اما بنا به خطیر بودن آن جرأت اجرای آن نبود.

وی ادامه داد: شروع دولت احمدی‌نژاد برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها خوب بود، اما متأسفانه بخشی از قانون‌ها اجرا نشده و بخشی نیز به درستی اجرا نشد.

باهنر به شرایط موجود اشاره کرد و گفت: بعضی از تحولات می‌تواند تهدید یا فرصت باشد، اما من اعتقادم بر این است که تهدید دشمن علیه ما می‌تواند به فرصت طلایی شود.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی ما به‌ویژه در بخش تولید فقط به‌خاطر تحریم‌ها نبوده، بلکه 70 درصد آن ناشی از عدم مدیریت و ندانم‌کاری‌هاست.

باهنر افزود: امروز بیش از 70 درصد نیروهای کار‌آفرین و نو‌آور کشور و مدیران مجرب یا خانه‌نشین شده یا به دنبال کار خود رفته‌اند که ما باید از این نیروها در کارآمدی کشور استفاده کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مشکلات جدی است، اما من دلم روشن است که ان‌شاء‌الله بعد از چند ماه آینده با تحول جدی در بخش اجرا و همراهی و همدلی قوای تصمیم‌گیر کشور، فرصت بسیار مغتنمی پیش خواهد آمد که باید از آن به خوبی استفاده کرده و بهره ببریم.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: تورم ، اشتغال ، دغدغه ، خانوار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار