رئیس کمیته فرهنگ و رسانه پارلمان عراق گفت: ترکیه در امور داخلی سوریه و عراق دخالت می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، علی شلاه در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم از بغداد درباره درگیری ارتش سوریه با گروه های مسلح تروریست در گذرگاه مرزی الیعربیه در مرز این کشور با عراق گفت: درگیری هایی روز گذشته میان ارتش سوریه و نیروهای مبارز شماری از گروه های مسلح به ویژه جبهه النصره و گروه لشکر الجزیره در مرز عراق و سوریه رخ داد و این وضع باعث شد که ساکنان مرزی عراق منازل خود را ترک کنند. این جنگ و گریز میان نیروهای ارتش سوریه و گروه های مسلح باعث نوعی هرج و مرج در منطقه شد و این درگیری ها چندین زخمی برجا گذاشت که شماری از شهروندان عراقی نیز زخمی شدند. نیروهای ارتش عراق هیچ دخالتی در این درگیری ها نداشتند و هیچ گلوله ای به سوریه شلیک کردند. نیروهای عراقی بر اساس معیارهای بشردوستانه با آوارگان سوری تعامل دارند. عراق در بحران سوریه بی طرف است و بغداد اجازه نمی دهد به مانند برخی از کشورهای منطقه به عاملی برای کشتار شهروندان سوریه باشد.

وی خاطر نشان کرد، اقدامات خصمانه ترکیه علیه ملت سوریه روشن است. آنکارا فردی را موسوم به والی برای امور سوریه انتخاب کرد و ممکن است قطری ها نیز در این سطح نماینده ای برای سوریه انتخاب کنند. دو سال از بحران سوریه می گذرد و شمار زیادی از کشورها از گروه های مسلح تروریست برای هدف قرار دادن ارتش سوریه حمایت می کنند ولی این کشورها نتوانستند بر ارتش سوریه پیروز شوند و ارتش سوریه همچنان یکپارچه است. این کشورها به جای این که به این مسئله اعتراف کنند، می گویند ارتش عراق از سوریه حمایت می کند. بغداد موضع روشنی درباره درگیری های جاری در سوریه دارد.

وی افزود: عراق در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی کند ولی از امنیت ملی خود دفاع می کند. عراق برای حفظ ثبات و امنیت خود در برابر فعالیت گروه های مسلح تروریستی و تکفیری بهای سنگینی را پرداخت کرده است. دولت عراق هرگز اجازه نمی دهد گروه های مبارز مسلح در خاک عراق تجمع کنند. گروه های مسلح تروریست در سوریه با ایده های فرقه ای زشت خود کشورهای منطقه را هدف قرار می دهند.

علی شلاه درباره سیاست های خصمانه ترکیه در عراق و سوریه بیان داشت: ما در ابتدا فریفته دولت اردوغان شدیم و فکر می کردیم این دولت معاصر و مدرن بوده ولی مشخص شده است که این دولت ادامه دهنده سیاست های امپراتوری عثمانی است. مقامات ترکیه نمی دانند که زمانه تغییر کرده است و این کشور که نمی تواند وارد اتحادیه اروپا شود، قادر نخواهد بود با ایده های فرقه ای خود را رهبر ملت های اسلامی و عربی بداند.

برای ملت ترکیه تاکید می کنیم که این دولت به روابط بغداد و آنکارا آسیب زده است. ترکیه در کشتارهای ملت عراق و سوریه شریک است. دولت ترکیه همان دولتی نیست که انتظار داشتیم حامی خواسته کشورهای عربی و اسلامی باشد. متاسفانه مقامات ترکیه با سیاست قطری ها هدایت می شوند.
برچسب ها: ترکیه ، عراق ، سوریه ، دخالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار