تحليلگر سياسي سوريه تصريح کرد علت انتقاد بشار اسد از دولت انگليس ناشي از نقش آشکار اين کشور در آموزش دادن و تجهيز تسليحاتي مخالفان سوري است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني روسيا اليوم؛«احمد شادي » با اعلام اين مطلب  افزود :  متاسفانه ملاحظه  مي کنيم دولت انگليس در بحران سوريه مداخله آشکار دارد و  اين نقش انگليس نمي تواند به گشايش و برگزاري  گفتگو ميان مخالفان مسلح با نظام  سوريه منجر شود . انگليس طرفهاي مخالف را ترغيب  به گفتگو نمي کند بلکه به آنها فشار مي آورد تا با مقامات سوري وارد مذاکره نشوند.

وي تصريح کرد به طور کامل مشخص شده است  برخي از عوامل اطلاعاتي انگليس اقدام به آموزش گروههاي مسلح و استفاده از آنها در سوريه مي کنند.اين تحليلگر سياسي افزود برخلاف آنچه که گفته مي شود اتحاديه اروپا ارسال سلاح را براي  مخالفان سوري  ممنوع کرده است؛ مشاهده  مي کنيم لندن  تلاش مي کند مخالفان  به شيوه هاي گوناگون و به سلاحهاي مختلف  به ويژه سلاحهاي  ارتش کرواسي  مجهز کند.

احمد شادي خاطر نشان کرد اين امر نشان مي دهد انگليس در سوريه نقشي کاملا منفي دارد و همانطور که قبلا گفتيم تا کنون به مخالفان اجازه نداده است با مقامات سوريه وارد مذاکره شوند.
وي افزود طرفهاي بين المللي متعددي وجود دارند که به بحران سوريه دامن مي زنند و برخي نيز به ايفاي نقش مثبت مي پردازند . نقش ترکيه و قطر در اين باره مشخص است زيرا قطر از مخالفان حمايت مالي و  تسليحاتي مي کند و گروههاي جهادگرا را تشويق مي کند از کشورهاي مختلف جهان به ويژه جمهوري هاي استقلال يافته  از روسيه مثل چچن و کشورهايي نظير ليبي و تونس وارد سوريه شوند و دست به اقدامات مسلحانه و تروريستي بزنند.وي افزود مکاني که گروههاي مسلح در آن جمع مي شوند کشور ترکيه و تحت نظارت مستقيم  خود اردوغان است.

ترکيه با در اختيار قرار دادن اردوگاههاي آموزشي ، ارائه کمک هاي لجستيک، دادن نقشه ها، اطلاعات امنيتي ، تصاوير ماهواره اي و  آموزش  در سطح بسيار بالا به گروههاي مسلح  کمک مي کند در مقابل نظام سوريه بجنگند.وي افزود ما ملاحظه مي کنيم برخي کشورها  در قبال سوريه فقط مواضع سياسي اتخاذ کرده اند اما قطر و ترکيه در امور داخلي سوريه دخالت مستقيم مي کنند . اين دو کشور همانند انگليس مخالفان را ترغيب مي کنند با نظام وارد گفتگو نشوند.

وي در پاسخ به پرسشي درباره اينکه اسد بار ديگر تاکيد کرده است نظام آماده گفتگو با کساني است  که سلاح هايشان را بر زمين گذارند  و به نظر شما آيا زمينه براي گفتگو فراهم است ؛ افزود: از نظر فضاي سياسي بايد بگويم مردم سوريه از کارهاي گروههاي مسلح به ستوه آمده اند . ابتکار عمل سه گانه اي که بشار اسد رئيس جمهور سوريه  مطرح کرده است اين فرصت را  براي مخالفان سياسي فراهم کرده است  تا با تضمين هاي لازم وارد گفتگو شوند اما درباره گروههاي مسلح بايد گفت اکنون آنها ضربات مهلکي متحمل شده اند زيرا ضربات مهلک ارتش سوريه به گروههاي مسلح باعث آزاد شدن محور جنوبي شهر حلب شد و همچنين در داريا نيز به گروههاي مسلح ضربات سنگيني وارد شد.

وي خاطر نشان کرد  براي جلوگيري از خونريزيهاي بيشتر ،  دولت سوريه تضمين هاي لازم را در برابر جامعه بين الملل و جامعه سوري به کساني که خواستار گفتگو هستند  داده است  تا صحفه جديدي مبتني بر گفتگو باز شود .

اين تحليلگر سوري در پايان  افزود گروههاي مسلح برنامه سياسي مشخصي ندارند بنابراين معادله آتش با آتش و گفتگو با گفتگو همچنان تا پايان اين بحران در سوريه پا برجا باقي  خواهد ماند  چونکه سازمان القاعده و جبهه النصره جريان سياسي  در سوريه به شمار نمي روند که  امکان  مذاکره با نظام  براي آنها وجود داشته باشد.


برچسب ها: انگلیس ، سوریه ، قطر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار