وزير راه و شهرسازي گفت: بايد با همكاري مركز پژوهش‌هاي مجلس طرحي نو دراندازيم تا سنگ بناي اين همكاري به خوبي بنا نهاده شود كه اين روند نشان‌دهنده جايگاه خوب و مهم مركز پژوهش‌هاي مجلس است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي،  علي نيكزاد در نشست مشترك با رئيس و معاونان مركز پژوهش‌هاي مجلس كه در محل اين مركز برگزار شد، با تاكيد بر اينكه مركز پژوهش‌هاي مجلس جايگاه مهمي در قانونگذاري دارد، افزود: بايد در فعاليت‌هاي نهادهاي كشور به جايي برسيم كه بتوانيم با استفاده از نظرات كارشناسي كارها پيش ببريم.

وي با بيان اينكه درباره جايگاه علمي نيروهاي مركز پژوهش‌هاي مجلس شكي نيست، تصريح كرد: متاسفانه در كشور هزينه چنداني روي پژوهش انجام نمي‌شود.

نيكزاد ادامه داد: قدمت و تاريخ در پيشرفت جامعه خوب هستند اما اين عوامل نقطه عطفي براي كشور محسوب نمي‌شوند چرا كه نيروي انساني نقطه عطف جامعه است كه شكي در اين موضوع نيست اما با وجود اين چندان بر اين اصل صحه نمي‌گذاريم.

وي با تاكيد بر اينكه ويژگي مركز پژوهش‌هاي مجلس كاربردي بودن فعاليت‌هاي آن است، يادآور شد: در تشرح فعاليت مركز پژوهش‌هاي مجلس به عنوان مثال گزارش‌هاي اين مركز در موضوع هدفمند كردن يارانه‌ها را مي‌توان بيان كرد و كساني كه مي‌خواهند تصميم گيري كنند مي‌توانند از اين نظرات كارشناسي استفاده كنند چراكه افراد سواد بررسي تمام مسائل را ندارند و اين مركز براي همين كار آماده شده است.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه دولت و مجلس بايد از توان كارشناسي يكديگر در يك محيط علمي استفاده كنند، تاكيد كرد: من چه زماني كه در وزارت مسكن و شهرسازي بودم و چه اكنون مشكلي با مجلس نداشته و ندارم اما برخي از افراد كار كارشناسي را به موضوعي سياسي تبديل مي‌‌كنند.

وي توضيح داد: فرصت پيش آمده براي همكاري كارشناسي با مركز پژوهش‌هاي مجلس فرصتي بي‌بديل است تا همه در يك جايگاه با نگاهي علمي و آگاهانه به مسائل بنگريم و مشكلات كشور را حل كنيم كه نتيجه اين همكاري‌ها به اين صورت خواهد بود كه در كارهاي اجرايي نظر مركز پژوهش‌هاي مجلس خارج از كارهاي سياسي به دستگاه‌هاي اجرايي كمك مي‌كند تا از اين نظرات استفاده كنند.

وزير راه و شهرسازي با استقبال از پيشنهاد رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس مبني بر تشكيل كارگروه مشترك بين اين مركز و وزارت راه و شهرسازي، گفت: بايد با همكاري مركز پژوهش‌هاي مجلس طرحي نو دراندازيم تا سنگ بناي اين همكاري به خوبي بنا نهاده شود كه اين روند نشان‌دهنده جايگاه خوب و مهم مركز پژوهش‌هاي مجلس است.

وزير راه و شهرسازي در پايان اين نشست گزارشي از عملكرد اين وزارتخانه در حوزه مسكن مهر و ناوگان حمل و نقل زميني، ريلي، دريايي و هوايي ارائه كرد.

در ادامه اين ديدار رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس يادآور شد: يكي از خلاءهاي كشور اين است كه به كارها به صورت كارشناسي نگاه نمي‌شود در حالي‌كه كارها بايد از نظر كارشناسي پخته شود چون تصميم‌هاي دستگاه قانونگذاري بايد ماندگار باشد كه اين امر نيازمند كار كارشناسي است.

جلالي با تاكيد بر اينكه مركز پژوهش‌هاي مجلس بر اساس تفكر درستي شكل گرفته است، يادآور شد: اكنون اين مركز به عنوان دستگاهي با عملكرد صحيح به خوبي در دستگاه قانونگذاري كشور جا افتاده است.

اين نماينده مردم در مجلس نهم با تاكيد بر اينكه مركز پژوهش‌هاي مجلس نيازمند استفاده از ظرفيت‌هاي كشور است، توضيح داد: با توجه به حجم كاري بالاي مركز پژوهش‌هاي مجلس، اكنون در فصل بررسي لايحه بودجه قرار داريم كه با توجه به مهلت ۲ هفته‌اي كميسيون‌ها براي بررسي لايحه بودجه وقت مركز براي تهيه گزارش‌هايي جهت ارائه به نمايندگان مجلس محدود است و تمام اين فعاليت‌ها نيازمند اين است كه مركز از بالندگي و سرعت بهره ببرد.

جلالي با تاكيد بر اينكه دولت و مجلس از اركان حاكميتي كشور هستند، يادآور شد: دولت و مجلس جزايري جدا از هم نيستند و در اين ميان برخي حرف‌ها ناشي از ديدگاه‌هاي سياسي است و برخي ناشي از نگاه كارشناسي كه بايد به مسائل كشور نگاهي كارشناسي داشته باشيم.
 
رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس با تاكيد بر اينكه تعاملات بين دستگاه‌هاي كشور بايد افزايش پيدا كند، گفت: گزارش‌هاي مطرح شده در كشور بايد معقول و داراي نظر كارشناسي باشد.
برچسب ها: کارگروه ، پژوهش ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار