مردم فارس از دیر باز برای رفتن به استقبال بهار آداب و رسوم خاصی داشتند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، کجاوه اندازی، فال کوزه، پختن آش، کوزه شکستن، توزیع آجیل، خانه تکانی و چهارشنبه سوری از جمله آیینهایی بود که فارسی ها با آنها به استقبال بهار می رفتند.

به اعتقاد تمام مردم ایران قبل از فرا رسیدن نوروز باید تمام وسایل منزل پاک شود و مورد شستشو قرار گیرد که به آن خانه تکانی می گویند. از دیگر رسوم، جشن چهارشنبه سوری است جشنی که با افروختن آتش همراه است چون آتش در دید ایرانیان نماد روشنی، شادابی، پاکی و تندرستی بوده است و از آنجا که رنگ آتش افروخته سرخ بوده است و " سور " به معنای سرخ است این جشن را سوری می نامند.

از دیگر رسوم فارسی ها که قبل از فرا رسیدن نوروز صورت می گرفت مراسم کجاوه اندازی بوده است که جوانان جعبه های کوچکی با کاغذهای رنگی به شکل کجاوه می ساختند و ریسمان به آن می بستند، سپس بر بام خانه ها رفته و کجاوه ها را از کنار پنجره ها آویزان می کردند و صاحبان خانه شیرینی و آجیل در کجاوه ها می ریختند در این رسم صاحبان کجاوه نباید دیده می شدند.

همچپنین رسم شکستن کوزه آب که در کوزه کهنه ای آب ریخته و آن را از پشت بام به زمین پرتاب می کردند این رسم برای رفع بدیها و مشکلات استفاده می شده است.

از دیگر رسوم نوروزی توزیع آجیل مشکل گشا است. این آجیل با نام " هفت امشا سپند " شامل هفت گونه میوه خشک، بادام، کشمش، سنجد، پسته، گردو، برگه هلو و انجیر است.

پختن آش نذری نیز از دیگر رسومی بوده است که مردم قبل از فرا رسیدن نوروز اجرا می کردند رسمی که بر پایه مشارکت استوار بوده است و هر خانواده ای برخی از مواد تشکیل دهنده آن را فراهم می کرده است./س

برچسب ها: رسوم ، نوروزی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.