برای نخستين بار در کشور پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکي مشهد، موفق به طراحي و ساخت دستگاه انتقال انواع مايعات به وسايل اندوارولوژي و تمامي عملهاي جراحي بسته و باز شد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، علي رضا بازقندی کارشناس پرستاري مرکز آموزشي پژوهشي درماني امام رضا(ع) و مخترع اين دستگاه با اشاره به اينکه در عملهاي اورولوژي به روش بسته، به منظور افزايش ديد جراح و رقيق شدن خونريزي‌ها ،مايعي بايد در مسير جراحي تزريق شود که اين اقدام با فشار دستي و به وسيله سرم نمکي به وسيله کمک جراح صورت مي‌گيرد اظهار داشت: با استفاده از اين دستگاه امکان تزريق مايعات به صورت خودکار و با توجه به پارامترهاي مشخص ميزان خونريزي امکان پذير شد.

اين مبتکر و مخترع دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه در روش سنتي تزريق مايعات به داخل بدن بيمار موجب بروز هايپوترمي و تب مي‌شد، خاطر نشان کرد: اين دستگاه با قابليت تنظيم گرمي و سردي مايعات از بروز عوارض ناشي از تزريق پس از عمل جراحي جلوگيري مي‌کند.

بازقندي با اشاره به کاربردهای اين دستگاه در عملهاي جراحي باز از جمله پاره شدن آپانديس، عملهاي با عفونت بالا و سوختگي‌هايي که نياز به شستشو دارد، اظهار داشت: امکان پذير شدن استفاده از آب مقطر استريل به جاي سرم نمکي موجب شده است هزينه‌ها به طور متوسط در هر عمل از 180 هزار تومان به کمتر از 20 هزار تومان کاهش يابد.

وي با اشاره به اينکه ساخت اين دستگاه مورد تائيد اساتيد گروه اورولورژي و معاونت پژوهشي دانشگاه علوم پزشکي مشهد رسيده است افزود: تاکنون مزايا و معرفي دستگاه در قالب مقاله در دو کنگره اورولوژي ايران و کنگره بين المللي اورولوژي در کشور ترکيه ارائه شده که با استقبال بي نظير متخصصان ملي و جهاني روبرو شده است.

پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکي مشهد اظهار داشت: اين دستگاه با حمايت دانشگاه علوم پزشکي مشهد و با هزينه‌اي بيش از 500 ميليون ريال در مدت يک سال ساخته و با شماره ثبت 56154 در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسيده است و در حال حاضر نمونه ساخته شده در اتاق عمل اورولوژي بيمارستان امام رضا(ع) مورد استفاده قرار گرفته است.

بازقندي با قدرداني از مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکي مشهد در حمايت از مراحل ثبت اختراع اين دستگاه گفت: بر اساس برررسي هاي انجام شده در موتورهاي جستجوگر ثبت اختراعات تاکنون مشابه اين دستگاه در هيچ کشوري ساخته نشده است.

وي با اشاره به اينکه با ارائه اين دستگاه در کنگره اورولوژي ايران، تمامي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور خواستار ساخت نمونه اين دستگاه براي مراکز درماني تحت پوششان شدند، اظهار داشت: براي ايجاد خط توليد صنعتي و توليد انبوه اين دستگاه نياز به حمايتهاي مسوولین است/س

برچسب ها: طراحی ، ساخت ، اندوارولوژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.