در ديدار با علي نيكزاد؛

جلالی: دولت و مجلس جزایری جدا از هم نیستند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه این مرکز، مرکزی سیاسی نیست، گفت: دولت و مجلس جزایری جدا از هم نیستند.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، کاظم جلالی در دیدار با علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در مرکز پژوهش‌های مجلس در محل این مرکز با بیان اینکه از تاسیس این مرکز ۱۷ سال می‌گذرد، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس سرمایه‌ای برای کشور و دستگاه قانون‌گذاری است.


نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از خلاءهای کشور این است که به کارها به صورت کارشناسی نگاه نمی‌شود در حالی‌که کارها باید از نظر کارشناسی پخته شود چون تصمیم‌های دستگاه قانونگذاری باید ماندگار باشد که این امر نیازمند کار کارشناسی است.

وی با بین اینکه در کشورهای خارجی برای کار کارشناسی سیستم‌هایی در نظر گفته شده است، تصریح کرد: در بیشتر کشورهای خارجی نمایندگان مجلس برخواسته از احزاب هستند که این باعث می‌شود تا کار کارشناسی در درون احزاب شکل بگیرد.

جلالی با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس بر اساس تفکر درستی شکل گرفته است، یادآور شد: اکنون این مرکز به عنوان دستگاهی با عملکرد صحیح به خوبی در دستگاه قانونگذاری کشور جا افتاده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس نیازمند استفاده از ظرفیت‌های کشور است، توضیح داد: با توجه به حجم کاری بالای مرکز پژوهش‌های مجلس، اکنون در فصل بررسی لایحه بودجه قرار داریم که با توجه به مهلت ۲ هفته‌ای کمیسیون‌ها برای بررسی لایحه بودجه وقت مرکز برای تهیه گزارش‌هایی جهت ارائه به نمایندگان مجلس محدود است و تمام این فعالیت‌ها نیازمند این است که مرکز از بالندگی و سرعت بهره ببرد.

وی در معرفی معاونت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: این مرکز از ۵ معاونت اجرایی، معاونت امور زیربنایی و عمرانی، معاونت اقتصادی و بودجه، معاونت اجتماعی و فرهنگی و معاونت سیاسی و حقوقی تشکیل شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: کارها مرکز در پژوهش‌های مجلس بر اساس طرح‌های مرکز یا بر اساس سفارش نمایندگان مجلس انجام می‌شود.

وی با یادآوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر نامگذاری سال ۹۱ به نام سال تولید ملی، حمایت از کار وسرمایه ایرانی، گفت: دوستان در این زمینه به مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد دادند تا طرح‌هایی برای حمایت از تولید ملی تهیه شود و جلسات زیادی در این زمینه با بخش خصوصی و نظر کارشناسان برگزار شد که در نهایت طرحی در حمایت از تولید ملی آماده شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: در بخش اقتصاد هر هفته یک پایش اقتصادی داریم که گزارش آن هر هفته در اختیار نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد.

وی در تشریح سایر فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: بخشی از فعالیت این مرکز مربوط به سفارش نمایندگان مجلس است که سوالاتی را مطرح می‌کنند و مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش‌هایی در این زمینه‌ها تهیه می‌کنند و بر این اساس همواره با افزایش مطالبات روبرو هستیم.

جلالی با تاکید بر اینکه دولت و مجلس از ارکان حاکمیتی کشور هستند، یادآور شد: دولت و مجلس جزایری جدا از هم نیستند و در این میان برخی حرف‌ها ناشی از دیدگاه‌های سیاسی است و برخی ناشی از نگاه کارشناسی که باید به مسائل کشور نگاهی کارشناسی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس مرکزی سیاسی نیست، توضیح داد: مرکز پژوهش‌های مجلس نهادی علمی و کارشناسی است که در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و گزارش‌هایی که این مجلس تهیه می‌کند به نفع کشور است.

این نماینده مردم در مجلس افزود: به نفع کشور است که گزارش‌ها مطرح شده از مجاری رسمی به مجلس شورای اسلامی بیاید و اگر در این میان بحث وسوالی بود می‌توان در آن موضوع بحث و چالش کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه تعاملات بین دستگاه‌های کشور باید افزایش پیدا کند، گفت: گزارش‌های مطرح شده در کشور باید معقول و دارای نظر کارشناسی باشد.

جلالی در پایان این نشست پیشنهاد تششکیل کارگروه مشترکی بین مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت راه و شهرسازی را ارائه کرد که مورد موافقت علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت و نمایندگانی برای این امر تعیین شد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: وزیر راه ، مجلس ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار