استاد دانشگاه پیام نور مشهد گروه درمانی و مشاوره گروهی را راهی برای افزایش سرعت و اثرگذاری درمان بخش زیادی از اختلالات رفتاری و خلقی عنوان کرد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی، سعید مجرد با اشاره به اهمیت و تأثیر مستقیم مشاوره در تأمین سلامت و بهداشت روان افراد، اظهار داشت: با ارتقاء سطح آگاهی افراد نسبت به اهمیت دریافت مشاوره های علمی و تخصصی، گرایش مردم به استفاده از توان مشاوره برای رفع بسیاری از مشکلات و اختلالات روانی نیز افزایش یافته است.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان اثرگذاری تجمع افراد در قالب یک گروه و بیان مشکلات و راه های مقابله با مسائل به شکل مشاوره گروهی و گروه درمانی افزود: روان‌شناسان و مشاوران در درمان‌های انفرادی می‌توانند به حل و فصل مشکلات فرد کمک کنند اما مهم این است که شخص بتواند راهکارهایی را که در جریان درمان آموخته به روابط زندگانی روزمره‌اش منتقل کند که قرار گرفتن در فضای گروهی تا حد زیادی این امکان را برای فرد ایجاد می کند.

وی ادامه داد: بر همین اساس گروه‌ درمانی شرایطی را فراهم می‌آورد تا بیمار و مدد‌جو با قرار گرفتن در گروه هایی با اشتراکات موضوعی و یا اختلالات مشترک، مشکلات خود را در حضور دیگران بیان می کنند و در این میان اعضای گروه با هدایت رهبر گروه یا همان مشاور گروه، در کنار راهنمایی یکدیگر، نکات رفتاری و برخوردی را از هم آموخته و توصیه‌هایی نیز به یکدیگر ارائه می دهند.

مجرد گروه درمانی را ارائه شناخت و تصحیح رفتار بیمار گونه ای عنوان کرد که موجب شده دیگران از فرد فاصله بگیرند و منزوی شود، معرفی کرد و گفت: بر همین اساس یکی از کارکردها و مزایای مشاوره گروهی، افزایش سرعت و اثرگذاری درمان به سبب وجود میزان بالای تعاملات گروهی، بخش زیادی از اختلالات رفتاری و خلقی در مددجویان است.

وی در ارتباط با مزایای استفاده از مشاوره های گروهی اظهار داشت: بر همین اساس میزان زیادی از هزینه های درمان با استفاده از گروه درمانی کاهش پیدا می کند و فرد با قرار گرفتن در گروه و تقابل با اعضای آن واکنش دیگران را به رفتار خود ببیند و هنگامی که بفهمد روش نادرستی دارد، روش‌های تازه‌ای در پیش گیرد.

شایان ذکر است که مرکز تخصصی خدمات مشاوره ای و آموزشی جوان، ازدواج و خانواده موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس به عنوان مرکزی با هدف حساس سازی، آگاهی بخشی و پاسخگویی به مسائل مخاطبان در سطح همسران جوان، والدین، جوانان در آستان ازدواج و همچنین گروه های مرجع نسبت به برگزاری دوره ها و جلسات مشاوره گروهی با استفاده از اساتید و مشاوران برجسته و مورد وثوق اقدام می کند.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوره های مشاوره فردی و گروهی می توانند ضمن مراجعه حضوری به مرکز آستان مهر به نشانی میدان فلسطین، بین سه راه بعثت و میدان تلویزیون، بعد از شهید منتظری 9 مراجعه نمایند و یا از سایت اینترنتی این مرکز به آدرس www.astanemehr.ir بازدید کرده و یا با شماره تلفن 8427090 تماس برقرار کنند./س

برچسب ها: استاد ، دانشگاه ، پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.