رئيس ديوان محاسبات كشور گفت: روند تخلفات در تفریغ بودجه 90 به دلیل سیاست‌های پیشگیرانه دیوان محاسبات کاهش يافته است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران عبدالرضا رحمانی‌فضلی رئیس دیوان محاسبات کشور صبح امروز(يكشنبه) در حاشیه چهارمین همایش سالانه مدیران این دیوان  با بيان اينكه دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال 90 را در موعد قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم و مجلس نیز آن را به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع کرده است، گفت: البته بار اصلی بررسی تفریغ بودجه به عهده کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس است.

وي در ادامه با بيان اينكه تا زمانی که گزارش تفریغ بودجه در صحن مجلس قرائت نشود، نمی‌توانیم موضوعی را بازگو کنیم، افزود: اما روند کاهش تخلفات را در بودجه 90 شاهد بودیم که دلیل اصلی آن سیاست‌های پیشگیرانه‌ای است که دیوان محاسبات در پیش گرفت و دستگاه‌های اجرایی نیز در این زمینه با ما همکاری کرده‌اند.

رئيس ديوان محاسبات كشور اظهار داشت: تلاش ما این است که در گزارش‌های فصلی و سه‌ ماهه‌ای که به مجلس ارائه می‌دهیم، هرگونه انحرافی که در اجرای بودجه می‌بینیم، به دستگاه‌های اجرایی تذکر دهیم و آن‌ها نیز موظف به اجرا هستند.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون نیز در حال تهیه و تدوين گزارش تفریغ بودجه سال 91 هستیم.

رحماني‌فضلي در ادامه ابراز اميدواري كرد كه مجلس بتواند بعد از تعطیلات مجلس خلاصه‌ای از تفریغ بودجه سال 90 را به نمایندگان ارائه كند.

وی تصریح کرد: در خصوص پرونده‌های تخلفاتی باید گفت که حدود 43 درصد پرونده‌ها در مرحله اجرا به دادسرا کاهش داشته است.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور روند معوقات بانکی را افزایشی دانست و افزود: معوقات بانکی از رقم 74 هزار میلیارد تومان عبور کرده است البته با تذکر رئیس‌جمهور به بانک مرکزی کمیته‌ای برای بررسی موضوع تشکیل شده است.

رحمانی فضلی بودجه چند دوازدهم را بسترساز کاهش سطح نظارت دانست و افزود: بودجه دو یا سه‌دوازدهم موجب افزایش روند کاری دیوان محاسبات و کاهش میزان نظارت می‌شود. البته این موضوع زمینه ساز سوءاستفاده دستگا‌ه‌ها نیست چرا که دیوان محاسبات بالاخره تخلفات را کشف می‌کند.

رئيس ديوان محاسبات همچنين با اشاره به همکاری خوب دستگاه‌های اجرایی در تفریغ گزارش بودجه 90 گفت: در بندها اجزا و ارقام واریزی به خزانه شاهد کاهش 55 درصدی تخلفات دستگاه‌ها هستیم. برخی از این تخلفات به دلیل اهمیت کمتر و البته با رای هیئت عمومی دیوان از تبدیل شدن به پرونده‌های تخلفاتی جلوگیری و این پرونده‌ها را در قالب تذکر به دستگاه‌ها کاهش دادیم.

وی از ابطال مصوبه استخدامی مهرآفرین توسط کمیته هیئت ‌تطبیق مصوبات دولت با قوانین خبر داد و افزود: در خصوص مصوبه استخدامی مهرآفرین باید گفت که دیوان این مصوبه را خلاف قانون برنامه و فاقد پشتیبانی لازم تشخیص داد. البته این موضوع به دستگاه‌های اجرایی تذکر داده شد و همزمان به هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین نیز گزارش شد. البته این مصوبه در هیئت تطبیق باطل شد.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور یادآور شد: سیاست‌های پیشگیرانه دیوان فقط از باب مشورت و کنترل است و ضمانت اجرایی ندارد ولی اگر دستگاه‌ها توجهی به این تذکرات نکنند دیوان محاسبات بعدا پرونده‌های تخلفاتی تشکیل داده و به این تخلفات رسیدگی خواهد کرد.

وی افزود: اصلاحیه مصوبات مهرآفرین نیز به دیوان رسید ما نیز این اصلاحات را به هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین فرستادیم ولی کمیته به این اصلاحات نیز ایراد گرفت.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار