پژوهشگران استان لرستان موفق به ساخت وجین کن چرخ دار دستی ( بدون موتور) شدند.

خلیل حسنوند، پژوهشگر پارک علم و فناوری استان لرستان در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت:  مبارزه با علف های هرز یکی از مشکلات عمده در مزارع کشاورزی و باغبانی است که معمولاً به صورت دستی با صرف هزینه و زمان زیاد انجام می گردد که برای حل این مشکل دستگاه وجین کن چرخ دار دستی ( بدون موتور) طراحی و ساخته شد که علاوه بر مبارزه مکانیکی با علف های هرز، عملیات سله شکنی و زيرو رو کردن خاک را به طور همزمان انجام می دهد.

وی افزود: طراحی ماشین شامل انتخاب شاسی، عوامل خاکسوز مناسب محصولات مختلف، چرخ حامل و دسته های کنترل کننده دستگاه توسط کارگر است.

حسنوند تصریح کرد: این دستگاه برای وجین کردن محصولاتی چون چغندر قند، زعفران، سیب زمینی ، سیر ، نخود، ذرت و هر محصول دیگر به صورت ردیفی کشت شود قابل استفاده است.

وی خاطر نشان کرد: هزینه خریداری کاملاً اقتصادی نسبت به کاربرد فراوان آن، عدم نیاز به موتور محرک، سهولت سرویس و نگهداری، عدم فشردن خاك زراعی در مقایسه با تراکتور، تیغه قابل تعویض برای محصولات با فواصل ردیف مختلف، دسته های قابل تنظیم برای افراد با قد مختلف،سرعت عمل نسبتاً بالا در مقایسه با وجین دستی، استحکام و دوام فوق العاده بهترین جایگزین سموم شیمیایی جهت مبارزه با علف های هرز مزرعه، قابلیت انجام وجین و سادگی مکانیزم و کاربری آسان از جمله مزایای مهم این دستگاه به شمار می رود./ح
برچسب ها: کشاورزی ، وجین کن ، علف هرز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
Singapore
برجعلی سراقی
۰۹:۲۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
فیلم یا عکس از دستگاه وجین .ونهویه تهیه
Iran (Islamic Republic of)
یوسف محمدی
۲۲:۳۶ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
چطوری تهیه کنیم
Iran (Islamic Republic of)
سیدمرتضی علیانسب
۱۹:۰۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
سلام؛تصویری ازدستگاه وجین کن دستی بذارین ممنون
آخرین اخبار