قلعه سالار محتشم يكي از جاذبه هاي گردشگري خمين است که چشم انتظار گردشگران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، قلعه سالار محتشم كه متعلق به نوادگان محتشم است، ۱۷۰ سال پيش احداث شده و هشت سال قبل در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

اين بناي تاريخي داراي عكاس خانه اختصاصي بوده و اكنون عكس هاي بسياري از آن به جاي مانده كه علاوه بر ارزش هنري، از نظر شناخت تاريخ خمين نيز حايز اهميت است.
اين قلعه متعلق به ميرزاعلي خان كمره‌اي فرزند علي‌قلي خان از صاحب منصبان لشگري دوره قاجار بوده كه به دليل خدمات خود از طرف دولت وقت ملقب به سالار محتشم مي‌شود.
اين قلعه ، عمارت مسكوني بزرگي است كه در گذشته باغ مشجري آن را فرا گرفته و اطراف آن را ديوارهاي بلند محصور كرده بود.اين بنا شامل يك بخش شبستاني در پايين و يك بخش اعيان نشين در بالاست، هشت اطاق در بخش شبستان وجود دارد كه طرح و اندازه آنها متفاوت است، از طريق سه پله در نقاط مختلف شبستان مي‌توان به طبقه اعيان نشين وارد شد.
ايوان طبقه اعيان نشين داراي هجده ستون چوبي است كه روي آنها را با گچ مزين كرده اند.
گچبري و آثار زيباي شكارگاهي، آجركاري‌، نقوش اسليمي و ختايي و همچنين در‌ها ، پنجره‌ها و سقف‌هاي چوبي اين بنا بسيار زيبا و جالب توجه است.
اين بنا پس از مرمت و تجهيز، در خردادماه سال ۱۳۸۵ به موزه مردم شناسي خمين تبديل شد و با نصب پيكره هايي رسومات قديمي اين شهر از جمله شب چله ، كردعلي به كوه و كوسه ناقالدي در آن به نمايش گذاشته شده است./س

برچسب ها: قلعه ، گردشگری ، خمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.