ساخت بناي خانه معروف به خاکبازها که موزه مفاخر در آن قرار دارد در اواخر دوره قاجاريه توسط حاج سيدحسين خاکباز آخرين فرزند ذکور مرحوم آيت‌الله حاج‌آقا محسن اراکي در اراک آغاز شد و در سال 1308 شمسي به اتمام رسيد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، نوع اين بنا کوشکي است و با تزئينات آجري که خاص دوره قاجاريه است ساخته شده و داراي دو ايوان شرقي و غربي است.
همچنين اين ساختمان داراي 11 اتاق، حمام خصوصي قديمي و دو قنات يکي در محوطه ساختمان به نام قنات ده و ديگري در زير آب‌انبار به نام قنات‌ خان حاکم است.
 قنات ده موقوفه مرحوم حاج‌آقا محسن اراکي و قنات ‌خان حاکم توسط ميرزا علي‌اکبر خان تفرشي موسوم به دوام الدوله که حاکم عراق عجم (اراک) در زمان ناصرالدين شاه بوده احداث شده است.

اين موزه از بخش‌هاي مختلف شامل تالار حضرت امام‌خميني(ره)، تالار مفاخر مذهبي و ديني، تالار مفاخر علمي و فرهنگي، تالار اميرکبير، تالار قائم‌مقام فراهاني، تالار مفاخر در قيد حيات، تالار سرداران شهيد، مرکز اسناد و مدارک مفاخر، کارگاه مرمت و عکاسي، حمام قديمي و خصوصي خانواده، آب‌انبار و قنات، نگارخانه و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگي و هنري تشکيل شده است.

در اين موزه سرديس‌ها به همراه آثار چاپ شده و اسناد، عکس‌ها و گزارش‌هاي متعلق به امام خميني(ره)، اميرکبير، قائم‌مقام فراهاني، پروين اعتصامي، کربلايي کاظم کريمي ساروقي، ملامهدي نراقي، ملا احمد نراقي، ميرزا حسن آشتياني، سلمان ساوجي، پروفسور حسابي، دکتر محمد قريب، آيت‌الله اراکي، علي‌اکبرخان فراهاني، استاد فتحعلي واشقاني فراهاني، شهيدچمران، شهيد محلاتي، ميرزا عيسي فراهاني، ضياء‌الدين عراقي، عباس سحاب و فخرالدين عراقي به نمايش درآمده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.