مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت مهارت پخت نان اسکو در فهرست میراث ناملموس آثار ملی کشور خبر داد و گفت: نان اسکو مرغوب ترین نان سنتی موجود درکشور است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی با اعلام مطلب بالا افزود: پخت این نان از زمان های قدیم در شهرستان اسکو رایج بوده و اغلب از آرد گندم و جو مرغوب منطقه تهیه و تولید می شود.

وی گفت: یکی از سوغات و جاذبه های فرهنگی شهرستان اسکو همین نان سنتی است که ثبت ملی آن تاثیر به سزایی در تکمیل شناسنامه فرهنگی این شهرستان خواهد داشت.

محمدی افزود: به رغم تغییرات روز افزون و صنعتی شدن تولید نان، تهیه نان اسکو همچنان با شیوه سنتی و بومی صورت می گیرد که به آن انحصار ویژه ای بخشیده است.وی برخورداری از کیفیت مطلوب را دلیل علاقه مردم سایر مناطق استان و کشور به مصرف نان اسکو دانست و گفت: این نان زینت بخش سفره بسیاری از مردم استان شده و در سبد غذایی آنها قرار گرفته است.

محمدی افزود: نان اسکو در اغلب شهرهای بزرگ با نام تجاری اسکو عرضه شده و اقتصاد بسیاری از خانواده های این شهرستان را بهبود بخشیده است.

وی یادآوری کرد: شیوه و مهارت خاص پخت، کارگاهی بودن پخت، کیفیت بالا، اشتهار مطلوب، مقبولیت، ماندگاری، یکدست، یکرنگ و یکنواخت بودن نان سنتی اسکو را محصولی ویژه و مقبول کرده است.

تنور نان سنتی اسکو از نوع افقی بوده و کف آن به وسیله آجرهای مربعی شکل مفرش می شود.

به دلیل نازکی خمیر پخت نان اسکو سریع صورت گرفته و نان های پخته شده به کمک دو چوب باریک از تنور بیرون آورده می شوند.

شايان ذكر است؛ بافت نان لواش اسکو یکنواخت و اندازه آن به طول 70 الی 80 سانتی متر و عرض 40 سانتی متر می رسد.

نان اسکو حالت خشک دارد و به مدت سه ماه و حتی بیشتر قابل نگهداری است که در موقع مصرف با اضافه کردن مقداری آب می توان آن را مرطوب و آماده مصرف کرد.ضایعات این نوع نان در حد صفر بوده و طعم خوشایندی دارد./س

برچسب ها: مهارت ، پخت ، نان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.