در پي ناتواني نخست وزير رژيم صهيونيستي در خروج از بن بست و تشکيل ائتلاف حاکم در مهلت تعيين شده، وي به ناچار خواستار تمديد مهلت مقرر به منظور تشکيل کابينه ي جديد اين رژيم شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ، شيمون پرز ، رئيس رژيم صهيونيستي روز شنبه در ديداري که با بنيامين نتانياهو نخست وزير اين رژيم با وي داشت ، به نتانياهو چهارده روز ديگر فرصت داد تا کابينه ي جديد خود را تشکيل دهد. در پي انتخابات بيست و دوم ژانويه اسرائيل، بنيامين نتانياهو در ابتدا فرصتي بيست و هشت روزه يافت تا با افراد مد نظر خود به توافق رسيده و ائتلاف جديدش را تشکيل دهد، اما با به بن بست کشيده شدن اين تلاشها و پايان مهلت مقرر براي تشکيل کابينه، فرصت ديگري در اين زمينه به وي داده شد. در صورتيکه نتانياهو نتواند از دومين مهلت تعيين شده براي وي بهره گرفته و کابينه ي جديد خود را معرفي کند، احتمال آن وجود خواهد داشت که انتخابات مجدد در اسرائيل برگزار شود. در جريان انتخابات، حزب راست گراي نتانياهو به عنوان بزرگترين حزب معرفي شد، اما وي که شمار زيادي از اعضاي حزب خود را از دست داده بود، تاکنون نتوانسته است اعضاي ساير احزاب را براي پيوستن به ائتلاف خود متقاعد سازد.
نتانياهو در بخشي از اظهارات خود خطاب به پرز گفت: چهار هفته پيش شما کار تشکيل دولت جديد را برعهده ي من گذاشتيد. اکنون من از شما مي خواهم که دوهفته ي ديگر نيز به من فرصت دهيد. ظرف چهار هفته ي گذشته من تلاش کردم تا گسترده ترين کابينه ممکن را براي اسرائيل تشکيل دهم، ما در زمينه هاي سياسي و اقتصادي به پيشرفتهاي زيادي دست پيدا کرديم و همچنين توانستيم در تقسيم برابر وظايف به موفقيت برسيم. فکر مي کنم که تا حد زيادي توانسته ايم در تمامي زمينه ها به ايجاد تفاهم برسيم. به نظرم مردم مذهبي (تندروها) آمادگي پذيرش اين تفاهمات را دارند، اما اصلي ترين دليلي که من را از به اتمام رساندن اين کار تا به امروز بازداشته است، صادقانه و ساده بگويم، اين است که در اسرائيل گروه (قشر) خاصي مورد تحريم قرار مي گيرند.
در ادامه ي گزارش رويترز بر اين نکته تأکيد شد که در صورت ناتواني نتانياهو در همکاري با متحدان خود و ايجاد اکثريت در ميان اعضاي پارلمان تا تاريخ شانزدهم ماه مارس ميلادي، شيمون پرز مي تواند امر ايجاد ائتلاف (براي اداره ي پارلمان) را به يکي ديگر از نمايندگان واگذار نمايد و درصورتيکه پس از گذشت مدت اضافه، باز هم کابينه اي تشکيل نشده باشد، اين احتمال وجود خواهد داشت که انتخابات مجدد در اسرائيل برگزار شود.
قرار است باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا در پايان ماه مارس، سفري به اسرائيل داشته باشد اما مشکلات پيش روي نتانياهو در تشکيل کابينه، اين پرسش را مطرح ساخته است که آيا اين احتمال وجود دارد که او از اوباما درخواست کند تا سفر خود را به اسرائيل لغو کند؟
اما يکي از مقامات سياسي واشنگتن که خواست نامش فاش نشود، در اظهاراتي درباره گزارشهاي مطرح شده از سوي اسرائيلي ها درخصوص احتمال لغو سفر اوباما گفت: در حال حاضر هيچ صحبتي در مورد احتمال لغو سفر اوباما نشده است.
برنادِت ميهان، سخنگوي کاخ سفيد آمريکا نيز در اظهاراتي در اينباره گفت: آقاي اوباما کاملاً مشتاق هستند که در اواخر اين ماه، به بيت المقدس، رام الله و عمان سفر کنند.


برچسب ها: بین الملل ، نتانیاهو ، پرز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار