روزنامه ساندي تايمز انگليس در مصاحبه اي با بشار اسد رئيس جمهور سوريه به گفتگو با وي پرداخت كه در متن زير مشروح كامل آن بيان مي کنيم:

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، ساندي تايمز در آغاز مصاحبه اختصاصي خود با بشار اسد با طرح پرسشي اظهار مي‌دارد جناب آقاي رئيس جمهور طي روزهاي اخير پيشنهادهايي براي گفتگوي سياسي با مخالفان به شما شده است اما نظام سوريه اين گفتگوها را رد كرده و در نتيجه مي‌توان گفت شما تنها شاخه زيتون به معارضان داخلي داده كه از درگيري مسلح پرهيز كردند ورياست شما را به رسميت شناختند.آيا نظام سوريه در شرايط كنوني آمادگي گفتگو با معارضان خارجي را دارد؟

اسد: اولا اگر به دنبال پاسخ دقيقي از سوي من هستيد مي‌خواهم برخي از مفاهيم اشتباهي را كه رايج شده و در سوال شما هم آمده تصحيح كنم.
ثانيا درب اين گفتگوها باز بوده و شايسته نيست در بين گروه‌هايي منحصر شود بلكه بايد تمامي طيف هاي سوري در همه سطوح در ان حضور يافته و در مورد آينده اين كشور نصميم گيري كنند. ما بيست و سه ميليون سوري هستيم و بايد تمامي ما حق حضور در ساخت آينده كشورمان را داشته باشيم و همانطوريكه برخي ها مي گويند كه گفتگو بين نظام سوريه و گروه هاي مشخصي از معارضان است نيست. به كارگيري تعابير "داخلي"و"خارجي" تصور سطحي را از اين موضوع مي‌رساند. اين گفتگوها داراي بيشترين فراگيري بوده و به تمامي سوري ها تعلق دارد. آينده سوريه با مرزبندي ساخته نشده بلكه با آرزوها و خواسته هاي جميع ملت ساخته مي‌شود.

يك طرف ديگر گفتگوها هم اين است كه معارضان مسلح سلاح هاي خود را بر زمين گذاشته و ما هم با عفوي عمومي اين اقدام را آسانتر مي كنيم. اين اقدام تنها راه حل براي برگزاري گفتگو با گروه هاي مسلح به شمار مي‌رود. نظام سوريه پيش از طرح اين پيشنهاد اقدامات لازم را آغاز كرده كه به تحويل سلاح برخي از افراد مسلح و بازگشت آنها به زندگي عادي منتهي شد.

مفهوم اشتباهي از معارضان در غرب وجود دارد كه در بيشتر مواقع استفاده مي‌شود كه با يكديگر سازگار نيست و در يك ظرف نمي گنجد و غرب هر فردي را كه بر ضد حكومت اقدامي مي‌كند را معارض مي‌نامد. شايسته است كه در قبال اين موضوع به وضوح اقدام شود. معارض از گروه هاي سياسي تشكيل مي‌شود وتروريستهاي مسلح در جايي ديگر قرار ميگيرند.براي ما گفتگو با معارضان امكان پذير است اما با تروريستها ممكن نيست زيرا ما با تروريستها به مقابله مي پردازيم.

تعبير ديگري كه به شكل زيادي تكرار مي شود،  تعابير"معارضان داخل" و يا"معارضان داخلي" است كه آنها را مخالفان طرفدار حكومت توصيف مي‌كنند. در واقع گروه هاي معارض بايد ملي گرا و هوادار سوريه باشند. معارضان داخلي و خارجي به موقعيت جغرافيايي تعلق نداشته بلكه به ريشه و نقش آفريني شان تعلق دارند. آيا اين ريشه ها در سوريه چيده شده و آيا اين اقدامات تروريستي به نمايندگي از ملت سوريه است و يا به سود منافع دولت هاي خارجي است؟ درنتيجه ما اينگونه به گفتگوها مي‌نگريم و اين چنين آن را آغاز كرده و به آن ادامه خواهيم داد.

ساندي تايمز: بيشتر گروه هاي مخالف اين طرح را رد كرده و يا دست كم معارضان خارجي كه از آن به عنوان معارضان نام برده شده و جهانيان(غرب) آن را حمايت مي‌كنند. بيشتر آنها اين طرح را رد كرده و آن را وقت تلف كردن دانستند و برخي هم آن را سخناني ديپلماتيك دانستند كه فحوايي در آن ديده نمي شود. ويليام هيگ وزير خارجه انگليس هم آن را بي فايده و آمريكايي ها هم آن را جدا از واقعيت برشمردند؟

اسد: هيچگونه صحبت و يا تفسيري در مورد اين افراد ندارم زيرا در تصميم خود مستقل نيستند. مانند تمامي سوري ها ما مستقل بوده وبه طرف هايمان با استقلال پاسخ مي‌دهيم كه با اظهارات اين افراد انطباقي ندارد.اما به ادعاهاي واهي ديگر مي‌نگريم.اگر از دور بودن از واقعيتها سخن بگوييم پس در اين صورت سوريه با دشمنان خود ميجنگد كه ساليان درازي است با وي دشمن هستند. اين كار بدون حمايت مردمي امكان پذير نيست و اگر از واقعيت دور بوديم مردم حمايت نمي كنند. از طرف ديگر نظرسنجي ها اخير در انگليس نشان دهنده آن است كه بيشتر مردم اين كشور مداخله كشورشان در سوريه را قبول نداشته و اعتقاد دارند كه انگليس نبايد حمايت نظامي از "شورشيان سوريه" به عمل آورد. اما با اين وجود دولت انگليس واردات سلاح به سوريه را مجاز دانسته و اين اقدام به تجهيز گروه هاي مسلح به سلاح هاي سنگين منتهي شد. اين آن چيزي است كه دور از واقعيت است و يا دور از افكار عمومي كشور شما است. 

كمك هاي اطلاعاتي و مالي شكست خورده است و بهترين نمونه حوادث 11سپتامبر است كه با ادوات مرگ آور استفاده شد.تكنولوژي هاي غيرمرگبار و كمك هاي مالي سبب اين اقدامات شنيع است. دولت انگليس خواهان ارسال كمك هاي نظامي به گروه هاي ميانه رو سوري است و به خوبي مي داند كه جايي در بين اين گروه ها ندارد. همه ما مي دانيم كه پيكارجويان در سوريه از گروه هاي "القاعده" و"النصره" وگروهاي با ايدئولوژي راديكال هستند.

آنچه كه از مرزبندي ها مي‌گذرد آن است كه آزادي بيان را مطرح مي‌كنند اما همزمان پخش شبكه هاي ماهواره اي سوريه را در ماهواره هاي اروپايي ممنوع ميكنند و همچنين براي افراديكه در سوريه كشته مي شوند اشك ريخته و همزمان با آن از صدور محكوميت انفجار دمشق كه سيصد سوري كه در بين آنها زن و كودك هم وجود داشتند به خاك و خون كشيده شدند، ممانعت مي كنند. از حقوق بشر صحبت ميكنند و همزمان به عراق، افغانستان و ليبي لشکرکشي کرده و در جنگ هايي غيرقانوني صدها هزار تن را مي‌كشند. از دموكراسي صحبت مي كنند در حاليكه همپيمانان شان بيشترين يكجانبه گري را داشته و بر جهان حاكميت ميكنند.

ساندي تايمز: اما با اين وجود شما همواره افرادي را كه به مبارزه مي‌پردازند تروريست معرفي مي كنيد.آيا اين را قبول داريد كه فعلا برخي ها تروريست هستند و از النصره و القاعده در ارتباط هستند. برخي ها هم مانند ارتش آزاد يا گروه هاي تحت نظارت آن و يا افراد جدا شده و عادي هستند و در اين انتفاضه حضور يافتند. اينها افرادي هستند كه اعتقاد دارند در اين مرحله بايد با نظام مبارزه كنند؟

اسد: مطمئنا، زمانيكه ما از جنگ با القاعده سخن ميگوييم يعني اينكه گروه هاي تروريستي اصلي كه بيشترين خطر را دارند. تاكنون چندين بار در مصاحبه ها و سخنراني هايم گفته ام كه اين گروه در سوريه تنها نيست.اين گروه شامل تبهكاران خرد،قاچاقچيان مواد مخدر و گروه هايي هستند كه براي كسب ثروت، دست به كشتار و گروگان گيري زده و با مزدوران و مسلحان هم رابطه دارند. به وضوح مشخص است كه اين افراد و گروه ها هيچگونه برنامه كاري و يا انگيزه هاي ايدئولوژي ندارند.

آنچه كه به ارتش آزاد ناميده شده همانطوريكه غرب به دنبال جا انداختن آن است نيست. اين گروه متشكل از صدها مجموعه است و طرف هاي جهاني كه "عنان و ابراهيمي" در آنها كار كردند مي دانند كه هيچ رهبري و سازماندهي ندارند. اين گروه مجموعه اي از باندهاي كوچك و مختلف هستند. آنچه كه ارتش آزاد ناميده مي شود، تنها يك عنوان و يا چتري است كه اين گرو ها را ميخواهد قانوني جلوه دهد.

در جهت ديگر همانطوريكه گفتم گروه‌هاي زيادي وجود دارند كه داراي رهبري واحد نيستند. اما ميدانيم كه رهبري حقيقي آن ها را كشورهايي برعهده دارند كه كمك تسليحاتي به اين گروه ها مي‌كنند و اين كشورها تركيه، قطر و عربستان هستند. اگر طرف هاي خارجي درصدد پايان بحران هستند بايد بر كشورهايي كه به گروه هاي مسلح كمك مي كنند فشار آورده و از مسلح كردن افراد و گروه ها جلوگيري نمايند. در نتيجه سوريه به عنوان دولتي داراي حاكميت با تروريستها مذاكره نمي كند.

ساندي تايمز: منتقدان شما ميگويند در صورت مذاكرات حقيقي شما ونظام شما سقوط ميكند.شما اين را ميدانيد وسناريوهاي غيرممكني را براي گفتگو ومذاكرات مطرح مي كنيد؟

اسد: اما من عكس آن را ميدانم، منطقي و واقع بينانه.اگر اين طور باشد دشمنان بايد براي سقوط من در صدد حضور در گفتگوها بر بيايند.اما در واقع عكس اين را اجرا ميكنند. اين گروه ها از مشاركت معارضان خارجي در گفتگوها جلوگيري كرده و اعتقاد دارند اين اقدام درست است. آنها ميدانند كه اين گفتگوها به سقوط من منتهي نشده بلكه سوريه را قدرتمندتر مي كند.

طرف ديگر گفتگويي است كه به سوريه وآينده آن ربط دارد.اين گفتگوها به شخصيت ها ومناصب ارتباطي نداشته ودرنتيجه نبايد افكارعمومي مردم را با بيان اينكه اين گفتگوها چه دستاوردي داشته باشد چه نداشته باشد متوجه رئيس جمهور است پر كرد.درنهايت اين گفتگوها به خاطر سوريه است و براي من نيست.در مخلص كلام شما تناقض وجود دارد به معني آن كه آنچه ميگوييد با آنچه عمل ميكنيد تفاوت دارد.

ساندي تايمز: گفتم انگيزه شما براي گفتگو به سقوطتان مي انجامد؟

اسد: نه، آنچه كه شما گفتيد مانند آن چيزي است كه آنها ميگويند.اگر گفتگو به سوي سقوط من برود پس چرا در آن حضور نمي يابند؟ آنها ميگويند گفتگوها به سقوط من ميانجامد ومن هم آنها را به حضور در اين گفتگوها فراميخوانم پس چرا نمي‌آيند تا مرا سرنگون كنند؟ اين امر بديهي است و آنها با خودشان در تضاد هستند.

ساندي تايمز: آقاي رئيس جمهور،جان كري مردي است كه شما آن را به خوبي ميشناسيد. سفر دوره اي خود را از اواخر هفته به عربستان،قطر و تركيه آغاز كرده و در اين كشورها از كناره گيري شما سخن مي گويد و در برلين و لندن هم گفت كه بشار اسد بايد از قدرت كناره گيري كند و از پيشنهادهاي قانع كننده به شما خبر داد. آيا شما وي را براي گفتگوها به دمشق دعوت ميكنيد و چه چيزي به آن ميگوييد؟ نظر شما در مورد آنچه كه كري گفته چيست؟ كري را براساس شناخت شما از آن چگونه توصيف مي كنيد؟

اسد:  ترجيح مي‌دهم سياستها را توصيف كنم و نه اشخاص را. با تمام وجود جان كري در آغاز كار خود قرار داشته و چندهفته اي از تحويل منصب وزارت خارجه آمريكا نمي گذرد.

اما در مورد باقي سوال شما و آنچه كه شما ذكر كرديد به مسائل و قضاياي داخلي سوريه مرتبط مي‌شود.هيچگونه موضوعي براي گفتگو با شخصيت هاي خارجي مطرح نشده است.اين مسائل را فقط در داخل سوريه و با مردم اين كشور بررسي ميكنيم و درنتيجه با هيچ فرد خارجي كه از خارج وارد سوريه شود مذاكره نمي كنيم. ما دوستاني داريم كه مسائل خود را با آنها درميان گذاشته ونصيحت هاي آنها را گوش ميكنيم اما تصميم ما بر اساس تصميم مردم بوده وبراي اينده اي بهتر براي كشور خواهد بود.اما با اين وجود هر كسي كه با صداقت خواستار كمك به سوريه باشد و به دنبال توقف خشونت در اين كشور باشد بايد به تركيه رفته و به اردوغان بگويد كمك به تروريستهاي سوري را متوقف كن. ارسال سلاح و تجهيز حمايت لجستيكي از تروريستها را متوقف كن. بايد به عربستان و قطر رفته و به مقامات اين دو كشور بگويد كمك به تروريستها در سوريه را متوقف كنيد. اين اقدام تنها كاري است كه امكان تعامل با مشكلات خارجي سوريه را دارد اما هيچگونه شخصي از خارج سوريه امكان تعامل با مشكلات داخلي ما را ندارد.

ساندي تايمز: پس پيام شما به جان كري چيست؟

اسد: پيام من واضح است.وي بايد بفهمد در شرايط كنوني چه ميگويد و پيام من منحصر به كري نيست بلكه براي تمامي افرادي است كه خواهان گفتگو هستند اين است كه خود سوري ها به تنهايي امكان اين را دارند كه به رئيس جمهورشان بگويند "بمان و يا برو".با صراحت ميگويم كه ديگران وقت خود را تلف نكرده و آن چيزي را كه بر آن تمركز كردند، بشناسند.

ساندي تايمز: به نظر شما انگليس در صورت نقش داشتن چقدر مي تواند در روند صلح در سوريه نقش آفريني كند. آيا روابط غيررسمي با انگليسي ها تاكنون وجود داشته؟واكنش شما به حمايت ديويد كامرون از معارضان چيست؟درصورت ديدار با او به آن چه گفته درصورتيكه مي دانيد انگليس مسلحان را حمايت مي كند؟

اسد: تاكنون هيچگونه ارتباطي بين سوريه و انگليس طي مدت طولاني نبوده است. اما سخن از نقش ، جدايي نقش از واقعيت امكان پذير نيست. به صراحت ميگويم كه من هم اكنون با يك روزنامه انگليسي و با مردم انگليس سخن ميگويم. انگليس در منطقه ما به نقش "غيرسازنده" در زمينه اي مختلف و طي دهه هاي گذشته و به قول برخي ها طي قرون گذشته مشهور شده است. من هم اكنون از تصور عمومي مردم منطقه سخن ميگويم. مشكل دولت كامرون اين است كه سخنراني هاي وي سطحي و نپخته بوده و همچنان سلطه نگري در آن ديده ميشود. اين را با صراحت ميگويم چگونه ممكن است كه از انگليس بخواهيم در بهبودي اوضاع سوريه نقش آفريني كند درصورتيكه يكي از طراحان نظامي كردن اوضاع است؟ چگونه ممكن است كه به دنبال نقش آفريني اين كشور در وضع و ثبات بهتر باشد در حالي كه انگليس خواستار ارسال ادوات نظامي به تروريستها است و تلاشي براي روند ايجاد گفتگو در سوريه نمي كند؟ اين مطلب غير منطقي است. معتقدم كه آنها بر ضد ما اقدام كرده و همزمان بر ضد خود انگليس هم كار كردند. دولت كامرون به اقدامات ساده، غير واقعي و مشوشي دست مي زند. اگر اين دولت درصدد تغيير وضع موجود هستند بايد به سمت عقلانيت و مسئوليت بيشتر حركت كنند. در صورت ادامه اين روند توقع بيشتري از اين دولت نمي رود.

ساندي تايمز: در سال 2011 شما گفتيد كه وقت خود را در گفتگو با معارضان هدر نميدهيد.در واقع شما به وجود آنها اعتراف كرديد.چه چيزي باعث تغيير نظر شما شد؟ چگونه گفتگويي با معارضان خواهيد داشت. همانطوريكه وليد المعلم هم در آغاز اين هفته در مسكو از آمادگي براي گفتگو با معارضان مسلح خبر داد؟
 
اسد: اولا در واقع هيچگونه تغييري در نظر من بوجود نيامده است. بار ديگر ميگويم اين طرح براي افراد مسلح نيست بلكه براي تمامي مردم سوريه است.اما با اين وجود اين طرح ابتكاري تغييري در نظر ما بوجود نياورده است.

ثانيا:از روز اول بحران ما از آمادگي براي گفتگو سخن گفته اما در نتيجه  آن، چيزي تغيير نكرد. ما موضع ثابتي براي گفتگو داريم. به نظر برخي من در نظر خود تغيير وارد كرده براي اينكه به ائتلاف معارضان نخست اعتراف نكرده و ائتلاف دوم را به رسميت شناختم.در واقع من هيچ يك از اين دو گروه را به رسميت نشناختم. مهم ترين موضوع اين است كه ملت سوريه اين گروه ها را به رسميت نشناخته و براي آنها جديتي به خرج نميدهند. آنچه هم كه وزير امور خارجه در مسكو گفت كاملا روشن و واضح بود. جزئي از طرح ما مهيا است. ما آماده گفتگو با هر گروه و هر شخصي را داريم و حتي با مسلحاني كه تسليحات خودرا بر زمين بگذارند.اما با اين وجود با تروريستهايي كه در حمل سلاح،ترور مردم و كشتار غيرنظاميان و حمله به اماكن عمومي و نهادهاي دولتي دست دارند همكاري و مذاكره نمي كنيم.

ساندي تايمز: جناب رئيس جمهور جهان شاهد تخريب سوريه، كشته شدن دست كم هفتاد هزار شخص، مهاجرت نزديك به سه ميليون  و شكاف هاي طايفه اي در اين كشور است.مردم برخي از مناطق جهان شما را مسئول اين حوادث ميدانند.چه چيزي به آنها ميگوييد؟آيا شما مسئول آن چيزي هستيد كه بر سوريه گذشته است؟

اسد: همانطوريكه ميدانيد اين آمار و ارقام تنها عدد بوده و بازيگران براي پيشبرد برنامه هايشان آن را به كار مي برند. متاسفانه اين آمارسازيها وجود دارد. صرف نظر از دقت اين آمار، در اين آمارها مردان، زنان و كودكان سوري وجود دارند. زمانيكه از هزاران قرباني سخن ميگوييد ،ما هزاران خانواده اي را ميبينيم كه جگرگوشه هاي خود را از دست داده و طي ساليان در حزن خواهند بود. ما از اين حوادث مانند ديگران احساس زجر و درد ميكنيم.

از طرف ديگر همه ما ميدانيم كه چه بازيهايي براي تعداد كشته و زخمي شدگان براي آمادگي براي حمله به كشورها انجام شده است.حكومت ليبي هم طي روزهاي اخير از كشته شدن 5000 هزار تندر حمله به اين كشور خبر داد. آمريكايي ها و انگليسي ها كه هم اكنون در عراق حضور دارند ميگويند كه هيچگونه آماري از تعداد كشته و زخمي شدگان در عراق ندارند .درحالي كه ارقام دقيقي از تعداد كشته و زخمي شدگان در سوريه در دست آنها است. اين بسيار عجيب است. به صراحت ميگويم كه اين آمار وارقام هيچگونه واقعيتي ندارد. جزئي از واقعيت فرضي است كه درصدد مداخله نظامي با عنوان مداخله انساني هستند.

ساندي تايمز: پيام شمابه اسرائيل پس از تجاوز اين رژيم به سوريه چيست؟ آيا پاسخ آنها را مي‌دهيد؟ چگونه پاسخي در صورت حمله دوباره اين رژيم به سوريه خواهيد داشت؟

اسد: سوريه تاكنون بارها پاسخ داده است، اما به روش خودش و نه مقابله به مثل. اسرائيلي ها مي دانند پاسخ ما چگونه بوده و قصد ما چيست.

ساندي تايمز: آيا امكان توضيحات بيشتر وجود دارد؟

اسد: بله، پاسخ اين نيست كه موشك دربرابر موشك و گلوله در مقابل گلوله. پاسخ ما نبايد ضرورتا علني باشد. اسرائيلي ها خود ميدانند ما به چه چيزي توجه داريم.

ساندي تايمز: امكان خبررساني در اين مورد به ما وجود دارد؟

اسد: ما اقدامات خود را در مورد اسرائيل علني نميكنيم.

ساندي تايمز: موضوع ديگري كه زياد از آن سخن ميگويند اين است كه نقش حزب الله، ايران وروسيه چيست؟

اسد: موضع روسيه بسيار آشكار بوده و آنها سوريه را با سلاح هاي دفاعي تجهيز كرده و براساس قوانين بين المللي اقدام مي كنند.
ايران، حزب الله و روسيه ملت سوريه را در جنگ بر ضد تروريسم حمايت ميكنند. نقش ايران بسيار حمايت كننده است. نقش روسيه بسيار سازنده است. نقش حزب الله دفاع از لبنان است و ربطي به سوريه ندارد.ما كشوري هستيم كه 23 ميليون جمعيت داشته و داراي ارتش ملي و پليس قدرتمند هستيم. ما نياز به سربازان خارجي كه از كشورمان دفاع كنند نداريم.

سوالي كه شايسته پرسيدن است درمورد نقش كشورهاي ديگر مانند قطر، تركيه و عربستان، فرانسه، انگليس و آمريكا است كه به حمايت از تروريستها در سوريه به شكل مستقيم و غيرمستقيم، به شكل نظامي و سياسي مي پردازند.

ساندي تايمز: آيا تاكنون به زندگي كردن در تبعيد فكر كرده ايد؟ آيا از سوريه در صورت فرصت براي صلح در كشور خارج مي شويد؟

اسد: بار ديگر ميگويم اين امر به رئيس جمهور مرتبط نيست. هر شهروند و يا شخصي مي تواند به سفر به خارج از كشور فكر كند.

ساندي تايمز: هيچ وقت سوريه را ترك نمي كنيد؟

اسد: هر فردي ميتواند براي سفر به خارج فكر كند. من هم مانند هر شهروند سوري هستم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار