پرداخت ارز مبادله ای برای واردات مواد اولیه و قطعات خوردرو می تواند تا 30 درصد از قیمت 18 میلیونی پراید را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،  تصویب گرانی خودرو در دولت و انتقاد از آن در تلویزیون، در برنامه نگاه یک مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت:

تعجب مردم از انتقاد مسولان دولتی از عملکرد شرکت های دولتی، شفافیت مالی حلقه مفقوده در تولید و قیمت گذاری خودروهای داخلی، سوالاتی است که مدوام سوژه روز اذهان عمومی جامعه شده است.

مهمترین صحبت های مسئولین در این زمینه به شرح زیر است:

***علی علی لو عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی : صنعت خودروسازی صنعتی ملی است که نیاز به حمایت دارد در یک سال گذشته قیمت خودرو سه بار در کشورمان افزایش یافته است.

***مردم بخاطر اینکه تصور می کنند قیمت خودرو کاهش می یابد، خودرو نمی خرند بنابراین خودروسازان ناچارند تولیدات خودرا انبار کنند که این به مفهوم احتکار خودرو نیست.

*** علی لو:  تعرفه واردات خودرو  به منظور حمایت از تولید داخلی 45 سال است که بالا است .

***عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی: کسی مخالف حمایت از صنعت خودرو در کشور نیست بلکه سوء مدیریت ناشی از این حمایت مورد تایید ما نیست.

***علی لو:  15سال است منتظر افزایش کیفیت و منطقی شدن قیمت خودروهای تولید داخل هستیم تا تعرفه واردات خودرو را به صفر برسانیم .

***عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی: سهام خودرو با افزایش قیمت ارز در حال حاضر منفی شده است.

*** علی لو: مدیریت فعلی صنعت  خودرو سازی در حال حاضر مردم را ضربه گیر مشکلات خود کرده است که این کار درست و منطقی نیست.

***عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی: هیچ کس با آزاد سازی قیمت در بازار تجاری مخالف نیست آزاد سازی قیمت خودرو نیار به برابری عرضه وتقاضا دارد که امروز در صنعت خودروسازی کشور این تعادل و برابری وجود ندارد.
 
***علی لو:  سوال ما این است مابه التفاوت قیمت بازار نسبت به قیمت خودرو از کجا آمده مابه التفاوتی که مردم پرداخت کرده اند کدام خودروساز تاکنون به مردم عودت داده اند.

*** عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی: تولید و بازار بصورت دستوری اداره نمی شود.

***علی لو:  صنعت خودرو صنعتی ملی است و رشد آن باعث افتخار ماست.

***عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی: سامان یافتن خودروسازی در کشور منوط است به مهار بورس بازی نقدینگی و افزایش تولید.

*** احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان: 90 درصد ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه و قطعات خودرو به نرخ آزاد تهیه می شود.

*** دبیر انجمن خودروسازان : قرار بود 2هزار میلیارد ریال کمک به صنعت خودرو سازی تخصیص یابد این قول را معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد اما تاکنون یک ریال از این مبلغ به این صنعت پرداخت نشده است.

*** نعمت بخش: صنعت خودرو سازی در سالجاری نسبت به سال گذشته 46درصد افت تولید داشته است و احتکار خودرو توسط خودروسازان مطلقا صحت ندارد.

*** نعمت بخش: ایران خودرو بیش از 6 ماه است بخاطر کمبود نقدینگی قصد دارد بانک پارسیان را که متعلق به این شرکت می باتشد به فروش برساند.

  ***  دبیر انجمن خودروسازان: وقتی یک شبه قیمت ارز در کشور سه برابر می شود چگونه می توان مدیریت در صنعت خودرو سازی را تعریف کرد.

*** نعمت بخش: قطعه سازی در کشور ظرف یکسال گذشته از سه شیفت به یک شیفت تقلیل یافته است و بدین دلیل عده ای در این بخش بیکار شده اند.

*** نعمت بخش: قیمت مواد اولیه تولید خودرو هم اکنون 3.5 برابر افزایش یافته حال اینکه قیمت خودرو دو برابر بالا رفته است.

***  دبیر انجمن خودروسازان: برخلاف خواسته رئیس جمهور مبنی بر ارزان شدن قیمت خودرو هم اکنون امکان پایین آوردن نرخ خودرو وجود ندارد مگر اینکه در صورت پرداخت ارز مبادله ای و نیز ارزان شدن مواد اولیه تولید داخلی که بیشتر آنها دولتی می باشد مثل صنایع فولاد و پتروشیمی در آن صورت می توان اذعان داشت بیش از 30 درصد از قیمت 17 میلیون تومانی خودرو پراید کاهش یابد.

 
***  دبیر انجمن خودروسازان: خودروسازان خواستار تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار هستند تا بدین طریق دلالی خودرو در کشور برچیده شود.
 
***   نعمت بخش: ضعف در قطعه سازی موجب شده تا بیش از 30درصد از خودروهای تولید داخل تجاری نشوند.

***  دبیر انجمن خودروسازان: امکان برداشتن تعرفه واردات خودرو وجود ندارد چرا که در این صورت بجای پرداخت ارز مبادله ای به تولید کننده داخلی، ارز مبادله ای به واردکننده داده می شود .

***   نعمت بخش: مصوبه دولت برآن است که خودروسازان گرانفروشی نکنند بنابراین مابه التفاوت قیمت در بازار نسبت به کارخانه وجود ندارد که خودروساز آن را به خریدار پرداخت کند.

***  دبیر انجمن خودروسازان: قیمت تمام شده پراید 16 میلیون و 300 هزار تومان با ارز مبادله محاسبه شده است.

***   نعمت بخش: صنعت خودروسازی کشور ظرف 8 ماه سال جاری دو هزار میلیارد تومان ضرر دیده است.

***  دبیر انجمن خودروسازان: افزایش تولید با رفع مشکلات پرداخت ارز مبادله ای تسویه بدهی قطعه سازان بالا بردن بهره وری و بهبود کیفیت می تواند در کاهش قیمت خودرو موثر باشد.




برچسب ها: خودرو ، قیمت ، نوسانات ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۰۲ ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
باسلام
فقط حمایت از تولید مصرف کننده حمایت نمی خواهد وتا تعرفه آزاد نشود وفضای رقابت نباشد همه حرف ها بدون نتیجه است .ما یاد گرفتیم تا در فشار نباشیم بفکر راه حل نیستیم خودرو سازان باید در فشار باشند
Iran (Islamic Republic of)
سبحان
۰۸:۴۸ ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
با سلام -- شما رو به قرآن قسم میدهم در مورد افزایش قیمت مدیران خودرو 67 درصد افزایش mvm315 -- گزارش پخش کنید - پیگیری کنید --
ممنون --- ثبت نام کردم ولی باید دو برابر ما به التفاوت بدهم -- ندارد
آخرین اخبار