رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت:‌ نهادهای منطقه‌ای ابزار خوبی برای مقابله با فساد است و سعی کرده‌ایم از ابزارهای منطقه‌ای برای جلوگیری از فساد استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی" در  اختتامیه همایش شورای دستگاه‌های نظارتی که در مجتمع شهید بهشتی قوه قضاییه برگزار شد،  اظهار داشت: شورای دستگاه‌های نظارتی باید بر نظارت بیفزاید و تلاش کند با علم برنامه‌های خوبی ارائه دهد چرا که اقدامات بدون نقشه آسیب‌پذیر است.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: مجریان خیلی وقت‌ها از نظارت فرار می‌کنند و علت آن عدم برنامه‌ریزی مبتنی بر عقل و علم است؛ ما اگر امروز بر نظارت تاکید می‌کنیم به علت برنامه ریزی است و هرگاه نظارت مبتنی بر برنامه‌ریزی صورت گیرد نتایج موثری خواهد داشت.  
 
وی با اشاره به شورای دستگاه نظارتی افزود: این شورا تلاش دارد فرهنگ و فرهنگ کنترل و تدبیر در کشور اجرا شود و  خوشبختانه این اقدام توانسته در ادبیات عامه کشور سرایت کند و توفیقات خوبی را به دست آورد.
 
حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به اهداف همایش سراسری شورای دستگاه‌های نظارتی تصریح کرد: این همایش قصد دارد به دستگاه‌های اجرایی برای بهبود در راندمان و بهره‌وری کمک کند و همچنین با استفاده از هم‌افزایی در بین دستگاه‌ها کاستی‌های نظارت را برطرف کند.  
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اذعان داشت: در حال حاضر عده‌ای مفسد و خطاکار در کشور داریم که باید برای برخورد با آنها ضعف‌هایی که به خاطر کمبود نظارت‌ها است برطرف شود.  
 
وی افزود: برای به سلامت رسیدن در مسیر جاده نیاز به زیرساخت‌های مسیر، وسیله مناسب و رانندگان و ناظران است.
 
پورمحمدی ادامه داد: برای اینکه در کشور نظارت‌ها اصلاح شود باید زیرساخت‌ها فراهم شود چرا که هر چقدر ناظران و یا رانندگان به وظایف‌شان به درستی عمل کنند باز هم خطر وجود دارد.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اصلاح نظام اقتصادی مطرح شده از سوی رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور برای اصلاح نظام اقتصادی طرح هفت‌گانه‌ای را ارائه داده که کاملا مورد قبول است ولی این طرح نیز تاکنون به اجرا در نیامده است.  
 
وی با اشاره به نظام اداری و بروکراسی کشور اظهار داشت: نظام اداری و بروکراسی کشور مشکل دارد؛ اکنون نیز رئیس‌جمهور و مقامات دولتی و مجلس نیز به این موضوع اذعان دارند و تا زمانی که دیوان‌سالاری در کشور اصلاح نشود به اهداف مورد نظر دست نمی‌‌یابیم.  
 
حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت:‌ نقش دستگاه‌های نظارتی به عنوان عقل مکمل است ما باید تلاش‌مان را بیفزاییم تا نتیجه بگیریم سه قوه نیز با هم‌افزایی باید تلاش کنند تا دستاوردهای مطلوب به وجود آید.  
 
وی با اشاره به اقدامات سازمان بازرسی درباره ایجاد شورای دستگاه‌های نظارتی تصریح کرد: این سازمان برای ادامه فعالیت شورای دستگاه‌های نظارتی پیش‌قدم شده‌اند و تاکنون نیز هیچ بودجه و یا پستی از سوی معاونت راهبردی رئیس  جمهور ابلاغ نشده است، ما قصد گله‌گذاری نداریم ولی تا این حد کارها را جلو برده‌ایم؛ با سر و صدا عمل نکردیم و فقط قصدمان خدمت بوده است.  
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: در حال حاضر می‌توانیم به رهبر معظم انقلاب بگوییم که فرمان هشت ماده‌ای را که در سال 80 اعلام کردند؛ اولین لایحه آن در سال 83 به مجلس ارائه شد؛ تا میانه سال 90 این قانون تصویب نشده بود ولی با پیگیری‌های سازمان بازرسی کل کشور قانون نظام سلامت اداری اکنون تصویب شده است.
 
پورمحمدی درباره کارهای انجام شده سازمان بازرسی کل کشور در مقابله با فساد اظهار داشت: تصویب قانون ارتقاء سلامت اداری،‌ تصویب قانون کنوانسیون مبارزه با فساد، تصویب قانون مبارزه با پولشویی، تصویب پیگیری قانون نظارت بر انواع مسئولین، پیگیری اجرای اصل 44 قانون اساسی، تشکیل شورای دستگاه‌های نظارتی و نظارت بر صندوق توسعه ملی و پیگیری منابع و مصارف این صندوق از جمله فعالیت‌های صورت گرفته در سازمان بازرسی کل کشور برای مقابله با فساد است.  
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به شورای نظارتی اظهار داشت: اکنون شورای نظارتی در چند مرکز استان راه‌اندازی شده و از سال آینده این شورا در بقیه دستگاه‌های نظارتی به وجود می‌آید.
 
وی اظهار داشت: تعداد زیادی از کشورهای بزرگ جهان مبارزه با فساد را نیز ابزاری کرده‌اند ولی کنوانسیون مبارزه با فساد نهادی بسیار مهم است که حتما جمهوری اسلامی ایران نیز باید به عنوان یکی از اعضای این کنوانسیون وارد آن شود چرا که اگر این کار را انجام ندهد از همین ابزار علیه نظام جمهوری اسلامی استفاده می‌شود.
 
حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت:‌ سازمان بازرسی کل کشور توانسته با اقدامات متفاوتی که در کنوانسیون فساد انجام داده از تصویب قوانین ابزاری جلوگیری کند.  
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت:‌ نهادهای منطقه‌ای ابزار خوبی برای مقابله با فساد است و سعی کرده‌ایم از ابزارهای منطقه‌ای برای جلوگیری از فساد استفاده کنیم.  
 
وی درباره سلامت اداری ادامه داد: در حال حاضر موسسه سنجش سلامت اداری در کشور به وجود آمده است و این موسسه توانسته ظرف مدت 4 سال فساد اداری را در کشور سنجش کند.
 
حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به دستاوردهای سازمان تامین اجتماعی گفت:‌ در طول 4 سال سازمان بازرسی 60هزار و 534 بازرسی کلان، ملی، خرد و منطقه‌ای انجام داده که از این تعداد 13 هزار و 137 گزارش تهیه شده و 1050 گزارش آن تخلف و جرم مسئولان است.  
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مناقصه‌ها و مزایده‌ها گفت:‌ 6171 سوء جریان مناقصات کشف شد؛ همچنین در معاملات غیر از مناقصه و مزایده 3362 تخلف شناسایی شده که به مراجع برخوردکننده یا خود دستگاه‌ها گزارش شده است.  
 
وی افزود: مطالبات معوقه به میزان 2500 میلیارد تومان شناسایی و برگردانده شده است؛ همچنین از تغییر اراضی 5 هزار هکتار نیز ممانعت به عمل آمده است.  
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان خاطرنشان کرد: همچنین این سازمان از تاسیس چند بانکی که مجوز داشتند ولی فعالیت‌های آنها مبتنی بر قانون نبود جلوگیری به عمل آمد و همچنین برخی از موسسات مالی و اعتباری نیز به دلیل تخلفات قانونی ادغام و یا بازنگری خواهند شد. 

انتهاي پيام/
 

برچسب ها: محمدی ، اختتامیه ، همایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.