وسواس یعنی دودلی در کارها و تردیدی که در ضمیر انسان پدید می آید.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران، وسواس عبارت است از احساس یا اندیشه ای که به طور دایم در ذهن حضور می یابد و اغلب رنج آور است.

روانکاوان، نیز وسواس را نوعی غریزه واخورده و ناخود آگاه معرفی می کنند.

و آن را حالتی می دانند که در آن فکر، میل یا عقیده ای خاص، که اغلب و هم آمیز و اشتباه است آدمی را در بند خود می گیرد.

نوعی اشتغال دائمی فکری و نوعی احساس اجبار و ناچاری ذهنی و علاقه مقاومت در برابر آن فرد را وا می دارد که حتی رفتاری را برخلاف میل و خواسته اش انجام دهد.

بیمار هرچند بیهودگی کار با افکار خود، آگاه است اما نمی تواند از قید رهایی یابد.

طبق گفته محققین وسواس نوعی بیماری اضطرابی ست و شیوع آن در تمام طول مدت 2 تا 3 درصد است که میزان ابتلای زنان به نسبت بیش تر از مردان است.

فاطمه منفردنیا، روانشناس در خصوص وسواس گفت: وسواس شامل 2 مرحله فکری و عملی است که متغیر و زیربنای اضطرابی دارد.

وی افزود: وسواس فکری دارای ریشه های متفاوت است.

از جمله وسواس بدنی که بیش تر اشتغالات فکری مربوط به بدن می شود.

وی با بیان اینکه وسواس در افرادی که احساس گناه می کنند بیش تر ایجاد می شود اظهار داشت: این اختلال می تواند ریشه خانوادگی، وراثت و تربیتی داشته باشد.

زمانی که وسواس در مغز ایجاد می شود به حالت صعودی از یک نقطه آغاز شده و انتشار می یابد.

وی تصریح کرد: فرد برای کاهش اضطراب دست به عمل می زند و هرچه سطح اضطراب بیش تر باشد عملکرد شخص شدیدتر است، همچنین وسواس موجب تعصب مذهبی می شود که کنترل آن می تواند برای بیمار مشکل ساز شود.

وی در ادامه هشدار داد: از علائم این بیماری در افراد، حالت اضطرابی، تعریق زیاد، افزایش ضربان قلب و همچنین در طولانی مدت ایجاد کرختی در بدن است.

این روانشناس رد خصوص روش های درمانی افزود: اضطراب دارای یک قله یا PICK مشخص است که فرد بیمار اغلب تا نیمه راه حرکت می کند و پزشکان برای درمان، وی را به نقطه اوج رسانده تا بیمار حالت نزولی پیدا کند.

از جمله مشکلات اغلب بیماران این است که نمی توانند وسواس خود را به نقطه اوج رسانده و با آن روبرو شوند.

منفردنیا اظهار داشت: در مرحله ی بعدی رد روش غرقه سازی بیمار به سمت نبرد با وسواس و رویارویی با اضطراب ها تشویق می شود از روش های جدیدتر در پروژه ی درمان می توان به حساسیت زدایی منظم اشاره کرد.

وی در پی توضیح این روش ادامه داد: این درمان به صورت مرحله به مرحله و تدریجی صورت می گیرد که تغییر محیط، تغییر شرایط زندگی، ایجاد اشتغال، سرگرمی و زندگی در جمع در ادامه این روش ها تاثیر گذار است.

وسواس در بیمار به حالات متفاوت نمایان گر است که از جمله می توان به وسواس شمارشی، تعداد و وسواس ترس اشاره کرد.

منفردنیا در پایان خاطر نشان کرد: در این افراد بهترین درمان شناختی –درمانی است که فرد از ابتدا با بیماری خود آشنا می شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.