مصرف سرانه نوشابه‌های گازدار در کشور 3 برابر استاندارد جهانی است در حالی که مصرف سرانه شیر در ایران یک سوم استاندارد جهانی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، دکتر ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه گفت: سرانه مصرف نوشابه در ایران 33 لیتر و در جهان 11 لیتر اعلام شده، این در حالیست که سرانه مصرف شیر در کشور کمتر از 80 لیتر و در کشورهای توسعه یافته حدود 300 لیتر است.

نوشابه های گاز دار ترکیبی از گاز دی اکسید کربن ، مواد افزودنی، شکر صنعتی و آب است.هر قوطی نوشابهُ گاز دار معادل 10 قاشق شکر ، 150 کالری ، 30-55 میلی گرم کافئین و غرق در رنگ های مصنوعی است.

اسید فسفریک نوشابه های گاز دار در بدن موجب خروج یون کلسیم از استخوان ها می شود. اگر این نوشابه ها حاوی کافئین هم باشند، سبب کاهش جذب کلسیم در استخوان ها می شود. املاح فسفات موجود در نوشابه های گاز دار ، مانع از جذب کلسیم وعده غذایی میشوند ، بنابر این با مصرف مرتب این نوشابه ها ، بدن با اختلال در جذب کلسیم رژیم غذایی مواجه می شود.

اختلال در جذب کلسیم باعث کمبود کلسیم بدن شده و در نهایت مشکلات استخوانی نظیر پوکی استخوان را بوجود می آورد.همچنین نوشابه های گاز دار به دلیل داشتن خاصیت اسیدی، سختی مینای دندان های شیری کودکان را از بین می برند.

با توجه به اینکه سلامت، رشد و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها نیازمند کلسیم است که در بدن ساخته نمی‌شود، این کلسیم از منابع غذایی تامین می‌گردد که مهم‌ترین آن گروه لبنیات به ویژه شیر است .

یک لیوان شیر حاوی 290 تا 300 میلی‌گرم کلسیم 386 میلی‌گرم پتاسیم و 190 میلی‌گرم سدیم است که افراد می‌بایست با توجه به سن، جنس و وضعیت فیزیولوژی خود از آن استفاده کنند .

علاوه بر نقش موثر کلسیم در استحکام‌بخشی به استخوان‌ها و دندان‌ها، کلسیم موجود در شیر برای عملکرد طبیعی عضلات، تشکیل لخته خون و فعالیت‌های طبیعی سیستم عصبی هم ضروری است .

پژوهش‌های اخیر نشان داده است که بدون کلسیم، سیستم عصبی قادر به انتقال پیام‌های عصبی نیست و کلسیم در کاهش وزن، پیشگیری از سرطان روده بزرگ، کاهش عوارض یائسگی، تنظیم فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز نقش موثری داشته است .

با وجود تاکید متخصصان بر مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی، مصرف لبنیات و شیر پرچرب به دلیل مضرات آن توصیه نمی‌شود

هر چه چربی کمتر دریافت کنیم به سلامت خود کمک بیشتری کرده‌ایم، هر چند نباید فراموش کرد، چربی‌های شیر از نظر تامین انرژی و دریافت ویتامین‌های محلول در چربی برای کودکان مفید است، اما برای افراد دچار چربی خون، مصرف شیرهای کم‌چرب و فاقد چربی توصیه می‌شود ./س

برچسب ها: سرانه ، مصرف ، نوشابه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.