به منظور تامين نيازهاي مالي واردات کودهاي شيميايي و آلي 400 ميليون دلار از محل اعتبارات ارزي به واردات اين کودها براي تامين نيازهاي بخش کشاورزي اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، دارايي پور نماينده شرکت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي وزارت نفت، در اين باره با بيان اين مطلب گفت: براين اساس اجلاس D8 هفته آينده با حضور 5 کشور مالزي، اندونزي، بنگلادش، ايران، نيجريه در جزيره کيش با حضور مسئولان مربوطه به منظور بررسي راهکارهاي حضور فعالتر بخش خصوصي در خصوص تامين منابع اصلي تهيه کودهاي شيميايي و آلي با حضور مسئولان ايراني برگزار مي شود.

وي تصريح کرد: وزارتخانه هايي مثل جهاد کشاورزي در رابطه با تامين کود، نقش مهمي در اين رابطه دارند. برخي از منابع معدني مثل نفت و گاز از منابع اصلي تهيه کود محسوب مي شوند، به طوريکه کودهاي شيميايي شامل سه ماده اصلي ازت که از گاز تهيه مي شود، گوگرد و فسفات هستند که در مورد فسفات مهمترين کشورهاي توليدکننده، کشورهاي تونس، اردن و مراکش جزء بزرگترين توليدکنندگان کودهاي فسفاته در جهان هستند.

دارايي پور تصريح کرد: در رابطه با استفاده از کودهاي شيميايي موضوع به موقع استفاده کردن از اين کودها، نقش مهمي در مصرف بهينه اين کودها دارد، به طوريکه با بررسي عناصر مورد نياز خاک هاي کشاورزي مي توان نوع کود شيميايي مورد نياز و ميزان‌ آن را توسط متخصصان بخش کشاورزي مشخص و به کشاورزان اعلام کرد.

در اين رابطه، کشور ترکيه طي سالهاي اخير حرکت هاي جدي را آغاز کرده، به طوريکه کشاورزان براي تامين نيازهاي کود خود با بهره گيري از متخصصين بخش کشاورزي اقدام به تهيه کودهاي مناسب براي اقلام کشاورزي خود مي کنند.

وي تصريح کرد: تاکنون با کمک بانک مرکزي، 110 هزار تن کود وارد کشور شده اما متاسفانه به دليل تعلل در توزيع، اين کودها همچنان در انبارهاي گمرک شهيد رجايي باقي مانده اند که اين کار باعث کلوخه شدن کودهاي شيميايي به ويژه فسفاته مي شود.

دارايي پور افزود: در رابطه با حمايت بانکها به خصوص بانک مرکزي تاکنون اين بانک مبلغ 400 ميليون دلار از محل اعتبارات ارزي براي واردات انواع کودهاي مورد نياز اختصاص داده و هم اکنون 65 ميليون دلار آن براي واردات کود از کشور چين پرداخت شده و اين واردات در آبانماه سال جاري به کشور وارد شده و حجم آن 50 هزار تن کود شيميايي و آلي است.

وي در خصوص انتقال واردات کود از وزارت جهاد کشاورزي به وزارت نفت گفت: علت اصلي آن مشکلات مربوط به تامين کودهاي وارداتي و نقل و انتقال پول مي باشد که در اين رابطه وزارت نفت مسئوليت واردات انواع کودهاي شيميايي و آلي را به شرکت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي وزارت نفت سپرده است.

در اين رابطه، اقدامات مهمي از سوي شرکت ها تاکنون انجام شده و ما آماده هستيم ساير محموله مورد نياز کشور را به موقع وارد کشور کنيم.

وي تصريح کرد: براساس نامه نگاري هاي انجام شده بين دو وزارتخانه جهاد کشاورزي و نفت وزير نفت شخصا متعهد شده که کودهاي وارداتي را تحويل کشاورزان داده و از محل منابع ريالي خود اقدام به پرداخت پول شرکت سرمايه گذاري کند که متاسفانه تاکنون اين اتفاق نيفتاده است.

دارايي پور عنوان کرد: تونس داراي يکي از بهترين منابع فسفاته است که در صورت همکاري هاي لازم از سوي وزارت جهاد کشاورزي، ما مي توانيم تا دو هفته آينده کود فسفاته را وارد کشور کنيم.

وي در خصوص حجم توليد کود اوره در کشور گفت" اين رقم بالغ بر 6 تا 7 ميليون تن کود اوره در کشور است که با ورود شرکت هاي پتروشيمي به عرصه توليد کود اوره اين رقم به طور حتم افزايش چشمگيري خواهد يافت، ضمن آنکه در مصرف کود اوره به دليل آنکه به طور غير مستقيم با سلامت انسانها در ارتباط است، بايد نکات ايمني و بهداشتي مورد توجه ويژه قرار بگيرد.

وي تصريح کرد: اجلاس D8 فرصتي مناسب براي معرفي و حضور بخش هاي خصوصي کشورهاي عضو در زمينه توليد انواع کود است که اميدواريم از اين فرصت بتوانيم با ارائه پيشنهاداتي که در اجلاس 2012 اندونزي ارائه کرديم، زمينه را براي حضور بيشتر شرکت هاي بخش خصوصي در اين عرصه فراهم کنيم.

در ادامه، حسين زماني نماينده وزارت جهاد کشاورزي نيز در اين رابطه گفت: کشورهاي اسلامي عضو D8 در بخش کشاورزي و بحث امنيت غذايي، با توجه به مشکلاتي که در رابطه با توسعه يافتگي دارند، يکي از موضوعات اساسي آنها بحث امنيت غذايي است.

زماني عنوان کرد: تا به حال 3 دوره مذاکرات جدي بين وزراي کشاورزي کشورهاي عضو D8 برگزار شده که بخش عمده کشورهاي عضو D8 بجز ايران، عضو سازمان تجارت جهاني هستند و در اين رابطه تاکنون بخش خصوصي فعاليت چشمگيري نداشته است.

وي ادامه داد: در اجلاس اندونزي که در سال 2012 ميلادي برگزار شد، پيشنهاد جدي از سوي ايران براي حضور فعال تر شرکت هاي بخش خصوصي ارائه شد که اين پيشنهاد از سوي وزارت امور خارجه به شدت مورد پيگيري قرار گرفت.

وي تصريح کرد: در بحث واردات کود يا مصرف آن همه کشورها يک پيک مصرف مشخص دارند، مثلا کشور چين در سال 4 ماه حق صادرات کودهاي شيميايي و آلي خود را دارد که امسال ما در اين 4 ماه توانسته ايم 110 هزار تن کود از کشور چين به تاريخ سپتامبر 2012 ميلادي خريداري و وارد بندر شهيد رجايي کنيم که اولين کشتي آن به ميزان 50 هزار تن و قيمت 65 ميليون دلار وارد کشور شده است، اما هنوز متاسفانه توزيع نشده است.

وي در خصوص همکاري بانکها در مورد واردات انواع کود به کشور گفت: در اين رابطه بانک مرکزي و بانکهاي دي، پارسيان همکاري بسيار خوبي با ما براي تامين منابع مالي واردات انواع کود به کشور داشته اند، ضمن آنکه ساير بانکهايي که در زمينه منابع معدني فعاليت دارند، مي توانند در اين رابطه به ما کمک هاي لازم را ارائه دهند./ر
برچسب ها: بانک ، کود ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار