خوزستان یکی از استانهایی است که در فصل زمستان دارای قابیلتها و مکانهای گردشگری است. این استان در منطقه گرم و خشک ایران واقع شده است اما وجود منابع آلی فراوان این منطقه را به سرزمینی آباد و حاصلخیز تبدیل کرده است.

به گزارش باشگاه جبرنگاران خوزستان، گر چه تیر و مرداد گرمای خوزستان طاقت فرسا است اما آذر ، دی و بهمن خنک و با هوای بهاری آن هر گردشگر داخلی و خارجی را جذب می کند.
صالحی زاده کارشناس هوا شناسی متوسط درجه حرارت تابستان در استان خوزستان را 48درجه و زمستان را 7 درجه سانتی گراد اعلام می کند .
رودخانه کارون ، سدهای استان ، آسیاب های باستانی سیکا در شوشتر ، چغازنبیل و مرقد نبی دانیال در شوش و تالاب شادگان از مهمترین جذابه های گردشگری استان خوزستان هستند.
زهرا حسینی که از چهار محال بختیاری برای دیدن خانواده برادرش به اهواز آمده می گوید: در شرایطی که سرما در استان ما اجازه نمی دهد که شب ها با خانواده برای تفریح بیرون بیاییم ولی در اهواز به علت آب و هوای بهاری و طبیعت زیبای کارون در شب حال و هوای خاصی دارد.
منوچهر ملک زاده هم که مسافر کهکیلویه و بویر احمد است می گوید : پل های اهواز و نور افشانی آنها در شب برای من خیلی جذابیت داشته است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی خوزستان می گوید : استان خوزستان به دلیل شرایط خاص مهاجر پذیری و صنعتی بودن در تمام فصل های سال گردشگر دارد ولی در فصل زمستان و بهار به علت خوشی هوای آن گردشگران زیادی از مکانهای دیدنی استان بازدید می کنند.
زمانی می افزاید : در ایام نوروز گردشگری بیشتر جنبه تفریحی دارد که از 25 اسفند 90تا 15 فرودین 91 امسال بیش از6 میلیون و 240 هزار مسافر نوروزی از استان دیدن کرده اند که این رقم در مقایسه با پارسال افزایش بسیار داشته است.
وی می افزاید : جذب گردشگر نیازمند مشارکت گروهی دستگاههای اجرایی است بویژه شهرداری هر شهر که نقش مهمی در جذب گردشگر دارد.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی خوزستان می گوید : در مجموع 81 استراحتگاه در استان خوزستان برای پذیرایی از مهمانان نوروزی آماده می باشند که شامل هتل ها ، مهانپذیر ها و هتل آپارتمانی ها است.
تبلیغ ضعیف مکانهای تاریخی و تفریحی از مهمترین مشکلات حوزه گردشگری در استان خوزستان است .
نجفی ساکن اهواز می گوید : نقشه جامع گردشگری یعنی راهنمایی مکانها در ورودی شهرها و جای اسکان برای مسافرانی که به استان وارد می شوند وجود ندارد.
علیزاده مدیر رزواسیون هتل پارس می گوید : علت اینکه بیشتر مهمانان در نیمه دوم سال به خوزستان سفر می کنند آب و هوای خنک خوزستان در فصل زمستان است از مهر تا اواخر خرداد پذیرای میهمانان مختلف هستیم که هم اکنون 90 درصد هتل اشغال شده است.
مهمانان هتل قرار داد شرکت ها ، آزاد و یا برای تفریح به استان خوزستان می آیند.
وی می افزاید : در فصل تابستان 50 درصد هتل اشغال شده است ، چرا که هوا گرم و شرجی است که باعث می شود جمعیت خیلی کمی برای تفریح به استان مسافرت کنند.

این 50 درصد به آن عده ای که ماموریت کاری یا کار تجاری دارند هم برمی گردد.
مهمانانی که برای زیارت می آیند مثلا از کشور عراق برای زیارت آمده اند مدتی را در شهر اهواز استراحت می کنند و بعد به شهر زیارتی مورد نظر می روند.
صالحی33ساله از تهران علت سفر خود به خوزستان را ماموریت کاری عنوان می کند و می گوید : به خاطر کارم که ارزیابی و ایمنی هتل هاست به استان سفر کردم اما فصل زمستان انگار مقداری در خوزستان از لحاظ آب و هوا متفاوت تر از سایر استانهای دیگر است به طوری که این سفر برای من هم کاری و هم تفریحی است.
صالحی می افزاید : وقتی از فرودگاه بیرون آمدم با خودم فکرکردم کت بپوشم یا نه؟ اما جایی که هستم هوا خنک و کاملا بهاری است.
وی می گوید : در اهواز 7 یا 6 هتل بیشتر وجود ندارد که جاذبه های خاصی برای گردشگران ندارند.
حسین روحانی 50 ساله دکتر شیمی در زمینه آب و فاضلاب و محیط زیست با ایران همکاری می کندکه20 سال است در خارج از کشور زندگی می کند که مدت 10 روز به خوزستان آمده است و می گوید : تابستان اهواز گرم و شرجی است با اینکه بزرگ شده اهواز هستم اما با این حال از گرما و شرجی مریض می شوم برای همین زمستان ها برای دید و بازدید به اهواز می آیم.

وی همچنین می افزاید : درخوزستان برای گردشگری امکانات رفاهی وجود ندارد.
مثلا در سطح شهر سرویس بهداشتی نیست و به مکانها ، آثار باستانی و حتی پل های معروف مهم رسیدگی نمی شود.
صفوی 45 ساله ، کارش تراشکاری است 3 سال است در اصفهان زندگی می کند و سالها ساکن اهواز است و می گوید : در اصفهان رسیدگی بسیار به جاذبه های گردشگری ها خوب است و امکانات رفاهی تا امنیت وجود دارد.
صفوی می افزاید : کنار هر مکان گردشگری باید رفاه ، امنیت ، رستوران و تفریحگاه باشد که گردشگر با خیال راحت به تفریح بپردازد.
فرماندار شوش می گوید : شوش یکی از قطبهای گردشگری کشور است.
سالیانه نزدیک به یک میلیون نفر از اقصی نقاط دنیا در قالب توریست یا به عنوان محقق و پژوهشگر وارد این شهرستان می شوند.
شوش دارای آثار تاریخی مهم و منحصر به فرد مثل چغازنبیل ، کاخ آپادانا و محوطه تاریخی 4 هکتاری شامل (15 لایه تمدن - شهر شاهی ( شهر پانزدهم) است.
سعیدی نیا می افزاید : همچنین در هفت تپه یکی از مراکز مهم تحقیقاتی کشور قرار داردکه آثار مکشوفه برای ترمیم و پژوهش به آنجا آورده می شوند تا مورد مطالعه قرار گیرند.
وی می افزاید : در راستای ثبت جهانی شهر تاریخی شوش در یونسکو مراحل نهایی آن کامل انجام شده است و همکاری خوبی در بخشهای مختلف شهرستان و استان در خصوص ثبت شوش انجام گرفته است.
نجفی فرماندار شوشتر می گوید : آبشارهای شوشترکه ثبت جهانی شده است روزانه بازدید کنند هایی افزون بر70تا 80 نفر دارد.
وی می افزاید : شوشتر از نظر فضای سبز و آثار باستانی مشکلی ندارد اما امکانات رفاهی برای گردشگر وجود ندارد به طوری که برخی خیابانها آسفالت ندارند.
وی می گوید : آثار باستانی شوشترکه شامل صاحب شوشتر که به آن جمکران خوزستان گفته می شود ، بازارچه صنایع دستی افضل که از تولید تا فروش در آن انجام می شود و خانه مستوفی شوشتر که بخشی از غذاهای سنتی برای دید عموم و فروش به نمایش گذاشته می شود از مهمترین آثار دیدنی شوشتر هستند.
فرماندار شوشتر می گوید : این شهر در زمستان و بهار به دلیل آب و هوای بهاری که دارد باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی شده به طور که مهمانانی از چین و اروپا داشته است.
توجه کافی به 4 اصل ساختار ، آموزش ، فرهنگ ، بهداشت که اساسی ترین مشکلات صنعت گردشگری کشور است عامل موفقیت توجه به نیازهای اساسی یک جهانگرد است که باعث رونق این صنعت می شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.