حسین هاشمی، در گفتگو با
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، با اشاره به این که تنوع سبد سوخت یکی از وظایف اصلي ستاد حملونقل و سوخت کشور است گفت: برهمین اساس ستاد حملونقل و سوخت تصمیم گرفت که برای کاهش شدت مصرف انرژی، سبد سوخت کشور را تدوین کند.
وي تصريح کرد: سبد تنوع سوخت در کشور طراحی و در سال 88 اجرایی شد. البته پیش از این تاریخ نیز اقداماتی برای کاهش سهم بنزین در سبد سوخت انجام گرفت که نمونه آن گازسوز کردن برخی خودروها بود.
رییس صنایع خودرویی ستاد حملونقل و سوخت کشور مصرف بالای بنزین در کشور را یکی از علتهای متنوع سازی سبد سوخت کشور مطرح کرد و گفت: مصرف بنزین ایران قبل از اجرای سهمیهبندی پنج برابر نرم جهانی بود این درحالی است که سرانه تعداد خودروهای ایران نسبت سرانه متوسط جهانی پایینتر است.
وی ادامه داد: با وجود مصرف بالای بنزین در کشور سرانه مالکیت خودرو ایران با حدود 0.18 بسیار پایین است این درحالی است که در برخی از کشورها سرانه خودرو به ازای تعداد افراد ساکن در آن کشور حدود 0.7 است؛ یعنی هر 10 نفر 7 خودرو است.
هاشمی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت گازوئیل از بنزین و CNG بسیار کمتر است، گفت: در صورت ورود دیزل به سبد سوخت و توسعهی خودروهای دیزلی در این شرایط تمایل خودروسازان و مردم به سوی خودروهای دیزلی خواهد بود و امکان کاهش تقاضا برای CNG وجود دارد. اما اگر قیمت دیزل در آینده متناسب با قیمت بنزین و CNG تعیین شود، میتوان سهم CNG را نیز در سبد سوخت حفظ کرد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یارانه تعلق گرفته به دیزل در مقایسه با سایر سوختها بسیار قابل توجه است، گفت: در شرایط کنونی در صورت توسعهی خودروهای دیزل به جای آنکه اختصاص یارانه به سوخت را کاهش دهیم آن را افزایش دادهایم؛ در واقع توسعه خودروهای دیزلی با سوخت ارزان به نوعی با اهداف قانون هدفمندی یارانهها پارادوکس ایجاد میکند.
رییس صنایع خودرویی ستاد حملونقل و سوخت با اشاره به شرایط کنونی اقتصادی کشور به خصوص نوسانات قیمت ارز تاکید کرد که متناسب با این شرایط باید برای توسعه سوخت دیزل تصمیمگیری شود؛ چرا که پیش از این برای توسعه خودروهای دیزلی با توجه به پیشفرضهای گذشته تصمیماتی گرفته شد که باید این تصمیمات با توجه به شرایط کنونی تغییر کند.
هاشمی البته یادآور شد: در حال حاضر آنچه که خودروسازان ما به عنوان خودرو دیزلی تولید میکنند مونتاژ است. از سوی دیگر تنها خودروهای بنزینی یورو 3 به بالا قابلیت تبدیل شدن به خودروهای دیزلی را دارند این در حالی است که خودورهای پرتیراژ فعلی کشور قابلیت تبدیل شدن به خودروهای دیزلی را در کوتاه مدت ندارند.
وی تاکید کرد: برای توسعه پایدار و متوازن باید قیمت دیزل معادل قیمت بنزین تعیین شود، این موضوع در همه جای دنیا رعایت میشود و از سوی دیگر قیمت دیزل برای خودروی سبک و سنگین به صورت یکسان محاسبه میشود.
هاشمی با اشاره به سرمایهگذاری 5 هزار میلیارد تومانی دولت در بخش حمل و نقل عمومی اظهار کرد: با وجود این یکی از علتهای بالا بودن مصرف سوخت در کشور کامل نبودن شبکه جامع حمل و نقل متناسب با "نیاز مردم" است.
رییس صنایع خودرویی ستاد حملونقل و سوخت کشور تاکيد کرد: در حال حاضر بین 70 درصد سوخت خودروهای کشور بنزین، 27 درصد CNG و باقی آن LPG (به صورت مجاز و غیرمجاز) است.