جاده ساسانی جاده ای سنگفرش شده مربوط به دوره ساسانیان است که در فیروزآباد و مشرف به رودخانه فیروز آباد واقع شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، جاده‌ عهد ساساني‌ بين‌ فيروزآباد و دارابگرد ، از جمله‌ آثاري‌ است‌ كه‌ ضمن‌ كاوش‌هاي ‌علمي‌ پرفسور و اندنبرك‌ در زمستان‌ 1338 خورشيدي كشف‌ شد. در طول‌ اين‌ آثار، بناهاي‌ دوره‌ ساسانيان‌ به‌ چشم‌ مي‌خورد كه‌ از آن‌ ميان‌ مي‌توان‌ به‌ چارتاقي‌هاي‌ كراته‌ و زاغ‌ اشاره‌ كرد.

در قسمتي از دره رود تنگاب و نزديك قلعه دختر، قسمتي از كوه را در دوره ساسانيان تراشيده اند و جاده اي به صورت سنگفرش درست كرده اند. ترديدي نيست كه اين جاده يكي از بزرگ ترين خطوط مواصلاتي و تجاری شهر استخر به خليج فارس از راه بندر سيراف (بندر طاهري امروزي) ، لار و بندرعباس بوده است.

جاده ساسانی که از فیروزآباد می گذرد و تا بندر مشهور سیراف در خلیج فارس امتداد می یابد، جاده ای سنگفرش شده است به طول حدود 250 کیلومتر که بخشی از آن بالای سطح رود تنگاب به خوبی مشخص است. این جاده را تنها با پای پیاده یا قاطر می توان طی کرد. در برخی نقاط دیگر نیز سنگفرش های عصر باستان جاده هنوز قابل مشاهده است. تا قرن چهارم و تا سقوط سیراف، این جاده یکی از مهم ترین جاده های تجاری بود. جاده دیگری نیز در مجاورت همین جاده برای عبور و مرور از فیروزآباد به فسا و دارابگرد ساخته شده بود. درکنار این جاده چندین بنای ساسانی وجود داشت که از میان آنها چند چهارتاقی هنوز دیده می شوند. 

این اثربا شمارهٔ ثبت ۶۰۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است./س

برچسب ها: جاده ، ساسانی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.