این روزنامه اگرچه تلاش می‌کند توافق ایران را با برگزاری دو دوره مذاکرات در 5 هفته آینده تغییر موضع جمهوری اسلامی و موافقت با توقف بخشی از فعالیت هسته‌ای به‌خاطر کاهش تحریم‌های فلج‌کننده اقتصاد ایران جلوه دهد؛ اما در نهایت نتیجه‌گیری‌ می‌کند که این غرب است که با خواسته‌های ایران موافقت کرده است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،  روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود با مطرح کردن این سؤال که: آیا آمریکا در مسئله هسته‌ای به پای ایران افتاده است؟ عملاً به تمکین آمریکا در برابر ایران اذعان کرد.
این روزنامه می‌نویسد: جالب‌ترین نتیجه مذاکرات آلماتی، سخنان سعید جلیلی، رئیس تیم مذاکره کننده ایران با 1+5 است که پیشنهادات ارائه شده در مذاکرات از سوی طرف غربی را نقطه عطف یک دهه مذاکرات بی‌ثمر هسته‌ای خوانده بود.
در این مقاله همچنین آمده است: این سخن جلیلی که " غرب در تلاش است تا به دیدگاه‌های ما نزدیک شود" نیازمند تعبیر و توضیح است.
مقامات آمریکایی اگرچه منکر اين  واقعیت مي شوند اما ایران غرب را به نرمش وادار کرده است.
این روزنامه با اشاره به جزئیات پیشنهاد اخیر 1+5 به ایران در آلماتی مبنی بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در سایت هسته‌ای فردو به‌جای بستن کامل آن و حفظ بخشی از ذخیره اورانیوم غنی‌شده 20 درصد به‌جای تحویل همه موجودی آن به غرب، تأکید می‌کند این تغییر موضع واکنشی به شرایط در حال تغییر است؛ در شرایطی که ایران تبدیل اورانیوم غنی‌سازی شده به سوخت هسته‌ای را برای مخالفت با طرح قبلی تحویل اورانیوم 20 درصد به غرب و دریافت سوخت هسته‌ای به‌ازای آن دنبال می‌کند، غرب قصد دارد بخشی از تحریم‌های ایران را بردارد . 
این روزنامه مدعی شده احتمال اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌همان شیوه قبلی به مخالفت با غرب ادامه دهد، افزایش یافته و انتظار می‌رود تغییر موضع غرب و عقب‌نشینی آن را کماکان شاهد باشیم.
در پایان این سرمقاله آمده است تاریخ اثبات کرده است رفتار جمهوری اسلامی تاکتیک‌هایی است که قدرت مانور بیشتر را به ایران می‌بخشد.






برچسب ها: بین الملل ، ایران ، آلماتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار