به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ منصور حقیقتپور افزود: یکی از پیگیریهای اصلی ما تکمیل راهآهن اردبیل- میانه است که وزیر راه و شهرسازی تأمین اعتبار آن را به همراه پرداخت مطالبات پیمانکار وعده داده است.
وی گفت: پیشرفت راهآهن اردبیل براساس آخرین ارزیابی و بازدیدی که بنده از این طرح داشتم، 35 درصد است و برخلاف وعدههای مطرح شده همچنان این طرح با کمبود اعتبارات روبهرو است.
حقیقتپور ضرورت پرداخت مطالبات پیمانکاران را یادآور شد و خاطر نشان کرد: براساس وعده مسئولان ایستگاه راهآهن اردبیل باید 12 ماهه تکمیل شود که انتظار میرود این کار تیرماه سال آینده صورت بگیرد اما واقعیتها چیزی خلاف این را نشان میدهد.
وی افزود: در خوشبینانهترین وضعیت راهآهن اردبیل- میانه سه سال به طول میانجامد تا تکمیل شده و به مرحله افتتاح برسد.
این نماینده صعبالعبور بودن مسیر احداث راهآهن و تکمیل 62 تونل و چهار کیلومتر پل را یادآور شد و گفت: با توجه به شرایط محیطی، نامساعد بودن شرایط جوی در منطقه و پیچیدگی اجرای پلها و تونلها به نظر میرسد سه تا چهار سال آینده این طرح تکمیل میشود و برخلاف وعدههای گذشته تکمیل آن تا پایان دولت دهم امکانپذیر نیست.
حقیقت پور در ادامه به تکمیل پتروشیمی اردبیل و فعال کردن آن اشاره کرد و افزود: ما مشکل بالا بودن قیمت خوراک و توجیه اقتصادی نداشتن این موضوع را برطرف کردیم تا با اصلاح قیمت خوراک بتوانیم به همراه سهامداران پتروشیمی این طرح را عملیاتی کنیم.
وی گفت: یکی از مباحث و موانع پیش رو نیز دریافت تسهیلات ارزی بود که با مجوز گرفته شده این کار در اولویت صندوق توسعه ملی قرار گرفت تا تسهیلات ارزی پرداخت شود.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه قرارداد تأمین خوراک پتروشیمی اردبیل و رفع مشکل صندوق توسعه ملی بسته شده است، افزود: تنها یک مشکل همچنان پا بر جا است که سعی داریم آن را برطرف کنیم و آن هم مربوط به سهم 20 درصدی دولت در اجرای این طرح است که صندوق توسعه ملی به این موضوع ایراد گرفته و اعلام داشته است که پتروشیمی اردبیل باید سهم کمتر از 20 درصد دولتی داشته باشد تا قسط اول 160 میلیون دلار پرداخت شود./س