به گفته سرپرست وزارت بهداشت قرار است اگر بودجه بهداشت و درمان به مجلس برود 20 درصد رشد داشته باشد که به این نسبت هم تعرفه ها رشد خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر محمد حسن طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت امروز 11 اسفند در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور که سالن اجتماعات ساختمان ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شده بود در جمع خبرنگاران در خصوص میزان پرداختی مردم  در زمینه درمان گفت: ما سعی داریم که میزان پرداخت از جیب مردم که در حال حاضر 60 درصد است ،در راستای اجرای قانون به 30 درصد برسانیم که تنها راهکار آن اجرای قانون است .


در واقع قانون دستور داده که باید اولویت ها را رعایت کنیم که اولویت های ما رعایت طب عمومی و مراقبت های اولیه و مسائل پیشگیری در چهارچوب پزشک خانواده و فعال کردن بیمارستان دولتی عمومی است که بتوانند به مردم خدمات مناسب و شایسته ای را ارائه دهند تا مردم مجبور نباشند که برای دریافت خدمات به مراکز خصوصی مراجعه کنند.

وی در خصوص تعرفه های سال 92 عنوان کرد: ما در حال اصلاح تعرفه ها هستیم و تعرفه جدید را در شورای عالی بیمه به بحث گذاشتیم که ان شاء الله طوری تصویب شود که بتوانیم آن را تبدیل به حداقل تعرفه کنیم.

بودجه بهداشت و درمان قرار است اگر به مجلس برود 20 درصد رشد داشته باشد که به این نسبت هم تعرفه ها رشد خواهند داشت.

وی با بیان این که میزان دقیق بودجه را بعد از تشکیل شورای عالی بیمه که در آن تصویب شود اعلام می کنیم اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که تا پایان سال اعلام شود.

وی ادامه داد: تعرفه ها باید هر ساله مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرند چند سالی است که در کشور ما این کار انجام نشده است.

طریقت منفرد در پاسخ به این سوال که چرا این اصلاحات انجام نشده تصریح کرد: باید از آن هایی که فکر می کنند لازم نیست اجرا شود سوال کنید ولی باید توجه داشت که تغییر تعرفه ها یک کار زمانبر است و احتمالاً انجام اصلاحات به خاطر نبودن فرصت صورت گرفته البته هر کار جدید و هر تغییر اساسی بالاخره باید با احتیاط صورت گیرد ما یک دفترچه قدیمی تعرفه و یک دفترچه جدید تعرفه جهانی داریم که ما از آن استفاده کرده ایم و برای این که سرنوشت دفترچه جدید یک زمانی گرفتار مشکلات نشود در تلاش هستیم که این تعرفه های جدید را در مراکز جدیدی که راه اندازی می کنیم اجرا کنیم تا اشکالات آن دیده و برطرف شود و بعداً در تمام بیمارستان های کشور آن را اجرایی کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مبنی بر این که شورای عالی بیمه سلامت شامل برخی از متخصصین است که هر ساله این متخصصین تعرفه های تمام شده را به نفع خود پیش می برند اظهار داشت: شورای عالی بیمه سلامت شامل وزارت بهداشت، سازمان های بیمه گر، نظام پزشکی، وزارت کار، سازمان برنامه و بودجه و برخی دیگر از سازمان ها است.

در واقع این شورا مجموعه ای از نهاد های دست اندر کار است و هیچ ارتباطی به حضور افراد خاص ندارد البته نهادی هم که دست اندر کار هستند با هم همگون نیستند و یک گروهی از نهاد های ذیربط آن ها اداره می کنند.بنابراین شورای عالی بیمه ،شورایعالی است که در آن تمام نهاد حاکمی کشور حضور دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بحث تعرفه هتلینگ بیمارستان ها عنوان کرد: بحث تعرفه هتلینگ مربوط به بیمارستان های دولتی است که از دولت به خاطر هتلینگ سوبسید می گیرند ما خیال داریم تعرفه هتلینگ را به بیمارستان های خصوصی که از دولت بودجه نمی گیرند به طور واقعی تعیین کنیم تا دولت در این خصوص به آن ها سوبسید دهد.

در طرح پزشك خانواده هدف رعايت عدالت است

سرپرست وزارت بهداشت در خصوص پزشک خانواده مبنی بر این که چرا 17 سال از ابلاغ اجرا شدن آن می گذرد ولی هنوز در ابتدای کار هستیم عنوان کرد: علت این امر مشکلی است که در مسیر تمام تغییرات اساسی وجود دارد تغییر یک کار آسانی نیست .

وی در پاسخ به این که گفته می شود که اجرای این برنامه منافع برخی را به خطر می اندازد تاکید کرد: هر کاری که شروع شود یا هر تغییری که ایجاد شود در تمام مسائل ممکن است برخی افراد متضرر شوند ولی هدف ما این است که ما عدالت را برقرار کنیم.

سرپرست وزارت بهداشت در خصوص کمبود داروها گفت: ما به دنبال این هستیم که در آینده ای نزدیک یک سیستم گسترده جدی برای ارتباط با مردم در وزارت بهداشت ایجاد کنیم. این که کمبود ها چقدر گستردگی دارند را زمانی می توانیم بگوییم و متوجه شویم که این ارتباط را با مردم برقرار کنیم ناظرین ما هر روز بازار دارویی را رصد می کنند و طی چند روز اخیر این بازار متفاوت از دیگر زمان های گذشته نبوده است.

اختصاص 200 میلیون دلار ارز برای واردات دارو در هفته گذشته

وی ادامه داد: در حال حاضر تامین ارز مطلوب است هر مقدار ارزی که لازم داشته باشیم دولت به ما می دهد به طوری که در هفته گذشته 200 میلیون دلار علاوه بر ارزی که قبلاً برای دارو به ما داده بودند تصویب و به ما اختصاص داده شد تا نیازهای دارویی مان را برطرف کنیم.

البته مقداری دارو هم در گمرک داریم که خارج از ضابطه به طور اضطراری وارد شده اند که بانک مرکزی به دنبال این مسئله است تا بتواند ارز آن را مشخص کند تا ما دارو را از گمرک خارج کنیم.

وی در خصوص این که داروهای بیمار های سرطانی و ام اس در چند هفته گذشته افزایش یافته است عنوان کرد: چون ما ارز مرجع به دارو می دهیم دلیلی وجود ندارد که قیمت دارو گران شود اگر مردم موردی از گرانی دارو مشاهده کردند به ما گزارش دهند تا ما رسیدگی کنیم./ع2
برچسب ها: بهداشت ، درمان ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.