معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه پیشنهادهای 1+5 در آلماتی مغایر با موضوع ایران در مسئله هسته‌ای نبود گفت:‌با توجه به طرح ایران در مسکو پاسخ غرب در مذاکرات آلماتی از کلیات مصادیق تغییر کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، ابعاد مختلف دوره تازه مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی بررسی شد.


 
علی باقری در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه که از وی پرسید فضای گفتگوها میان گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات قبلی تاکنون چه تغییری کرده است، گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران و 1+5 در سال جاری در استانبول، بغداد،‌مسکو و در نهایت در آلماتی گفتگو کرده‌اند.
 
وی افزود: در این روندی که از ابتدای سال جاری آغاز شده ایران در مذاکرات آلماتی مانند گذشته براساس سه اصل منطقه، اقتدار و ابتکار حرکت کرده، بگونه‌ای که طرف مقابل با اذعان به حقوق هسته‌ای ایران منطق ما را پذیرفته است.  
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه در مسکو پیشنهادی را در 5 محور به طرف مقابل ارائه کردیم، اظهار داشت: آنها پیشنهاد کردند که نشست کارشناسی در استانبول برگزار شود تا ابعاد فنی بررسی شود که تابستان امسال برگزار و ابهامات طرف مقابل رفع شد.
 
باقری گفت: برای رفع ابهام طرف مقابل و بررسی این بسته پیشنهادی نشستی 16 ساعته با حضور کارشناسان دو طرف در استانبول برگزار شد.  
 
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران ابتکارهایی را برای نحوه اجرایی شدن این پیشنهادات ارائه کرده تا بستری را برای طرف مقابل فراهم کند، افزود: بعد از این نشست جلیلی و اشتون نیز نشستی را در استانبول برگزار کردند.
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه بعد از جلسه کارشناسی معاونین و جلسه جلیلی با اشتون این انتظار به طور طبیعی وجود داشت که طرف مقابل باید پاسخ جمهوری اسلامی را بدهد، افزود: از نشست مسکو که اواخر خرداد ماه برگزار شد تا نشست آلماتی، بیش از 8 ماه و نیم زمان سپری شده تا گروه 1+5 بتواند پاسخی را به پیشنهادهای ایران ارائه دهد.  
 
باقری با بیان اینکه یکی از دلایل این تاخیر از سوی طرف مقابل بررسی ابعاد پیشنهادهای ایران بود، خاطرنشان ساخت: هر چند که برخی عملکردها و اظهارنظرهای آنها ما را به سمت دیگری رهنمون می‌کند، به طوری که ما شاهد تحریم‌های نفتی و بانکی شدیدتر از سوی کشورهای غربی و آمریکا بودیم و ظاهرا آنها منتظر بودند که این فشارها باعث شود که در این مدت جمهوری اسلامی ایران از خواسته‌های خود کوتاه بیاید.  
 
وی در ادامه با اشاره به سخنان اردیبهشت‌ماه "جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا در جمع یهودیان گفت:‌این مقام آمریکایی در جمع یهودیان اعلام کرد که در آینده نزدیک تحریم‌های فلج‌کننده‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد به طوری که تا چند ماه ضربات ویران‌کننده اقتصادی بر این کشور وارد خواهد شد که در نتیجه آن ایران از دستیابی به توانمندی هسته‌ای سر باز خواهد زد.  
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی  به ابعاد دیگر تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی اشاره كرد و اظهار داشت: آنها انتظار داشتند که با پاسخ ندادن به پیشنهاد 5 محوری ایران در مسکو و با اعمال فشار و تحریم‌های شدیدتر، ایران در مقابل فشارها انعطاف به خرج دهد و به تقاضای نامشروع آنها تن دهد. 

باقری با اشاره به درایت مقام معظم رهبری و هوشمندی مردم ایران گفت: در این رابطه نه تنها خواسته‌های نامشروع آنها محقق نشد بلکه کشورمان در ابعاد مختلف از جمله موضوع هسته‌ای به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است. 


 
**گروه 1+5 به دیدگاه‌های ایران نزدیک شد

وی با اشاره به اینکه طرف مقابل تا حدودی به دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران نزدیک شده است، افزود: این موضوع نشان از نزدیک شدن آنها به دیدگاه‌های ایران در مسکو دارد و در عمل آنها وارد مسیری شدند که تا حدودی به دیدگاه‌های ما نزدیک است و این امر در شرایطی صورت گرفت که غرب بیشترین فشارها را بر ما وارد کرده بود.
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: فشارهای همه جانبه غرب و آمریکا نه تنها باعث نشد خللی در عزم راسخ جمهوری اسلامی و ملت ایران برای پیشرفت در عرصه‌های مختلف از جمله هسته‌ای وارد شود، بلکه ضمن پیشرفت در عرصه‌های مختلف فنی هسته‌ای طرف مقابل به دیدگاه جمهوری اسلامی نزدیک شد.  
 
باقری افزود: پیشرفت‌های علمی و عملی کشور به ویژه در بحث هسته‌ای و فضایی، برگزاری جشن جنبش عدم تعهد در کشور و ریاست جمهوري اسلامي بر این سازمان بزرگ و حضور پرشور مردم در عرصه‌های مختلف از جمله حضور در راهپیمایی‌های 22 بهمن را از جمله عوامل مهمی دانست که اثرات زیادی را در کسب نتیجه در مذاکرات آلماتی داشته است.  
 
وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور فرانسه در سفری که به مسکو اشاره كرد و گفت: وي در سفر خود به مسكو اعلام كرد "تحریم‌ها نمی‌تواند گرهی از مسیر مذاکرات را باز کند" لذا  این مسائل باعث شد تا طرف مقابل در مذاکرات آلماتی پاسخ‌هایی به پیشنهادات ایرانی‌ها دهد.  
 
**پاسخ غرب در مذاکرات آلماتی از کلیات به مصادیق تغییر کرد

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه با توجه به طرح ایران در مسکو پاسخ غرب در مذاکرات آلماتی از کلیات به مصادیق تغییر کرده بود اظهار داشت: پیشنهادهای 1+5 در آلماتی مغایر با حقوق هسته‌ای ایران نبود.  
 
باقری خاطرنشان ساخت: پیشنهادهای ایران در مسکو باعث شد تا آنها در مذاکرات آلماتی از پاسخ‌های کلی صرفنظر کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه پاسخ‌های گروه 1+5 به پیشنهادهای ایران در مذاکرات آلماتی تامین کننده نظرات کشورمان نخواهد بود، اظهار داشت: برای بررسی ابعاد پاسخ‌های 1+5 و چگونگی رسیدن به توافق مقرر شد نشست کارشناسی دو طرف در 28 اسفندماه در استانبول برگزار شود.  
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه سیاست گروه 1+5 در مقابل ایران استفاده از راهبرد فشار در کنار گفتگو است، گفت: برای اینکه به توافق برسیم به طرف مقابل گفتیم باید سه عنصر در مذاکرات تدوین شود.
 
باقری با اشاره به اینکه ابتدای مسیر دو طرف باید یک سری اصول را بپذیرند، افزود: دو طرف ضمن داشتن حسن نیت و احترام متقابل اقداماتی که ناقض حقوق یکدیگر باشد را نباید انجام دهند.  
 
**ایران هیچ چیزی بیشتر از حقوق خود نمی‌خواهد 

وی با اشاره به اینکه ایران هیچ چیزی بیشتر از حقوق خود نمی‌خواهد، بیان کرد: باید تمام حقوق تثبیت شده خود را در عمل ببینیم.  
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه در عمل و نظر با سلاح هسته‌ای مخالف هستیم، اظهار داشت: دو طرف باید براساس حقوق متقابل و گام به گام حرکت کنند.
 
**دو طرف مذاکره‌کننده باید هم‌وزن، هم جنس و همزمان با یکدیگر باشند

باقری با اشاره به ترسیم افق آینده و حرکت دو طرف براساس آن گفت: دو طرف باید گام‌های‌شان هم وزن، هم جنس و همزمان با یکدیگر باشد.  
 
وی افزود: اگر این سه عنصر که ابتدا، انتها و طول مسیرش مشخص است رعایت شود می‌توانیم وارد بحث کارشناسی شویم.  
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پیشرفت‌های فنی ایران در حوزه هسته‌ای چه تاثیری در مذاکرات قزاقستان گذاشت، خاطرنشان کرد: از مذاکرات مسکو تا کنون با فشارهای فزاینده‌ای از سوی طرف غربی مواجه بوده‌ایم، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر گستره‌ای از پیشرفت‌ها را تجربه کرده و به نمایش گذاشته است.  
 
باقری گفت: یکی از مهمترین پیشرفت‌هایی که ما شاهد بوده‌ایم جلوه‌گری جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس بزرگترین گروه بین‌المللی به نام جنبش عدم تعهد بود که به عنوان یکی از محوری‌ترین و اساس قدرت جمهوری اسلامی قلمداد می‌شد. 


 
**جنبش عدم تعهد نماد قدرت عینی ایران بود

وی با اشاره به اینکه قدرت عینی جمهوری اسلامی ایران با برگزاری جنبش عدم تعهد در کشور به طرف مقابل تحمیل شد، افزود: در اوج فشارهای سیاسی 120 کشور در بالاترین سطح در نشست تهران شرکت کردند که یکی از موفق‌ترین نشست‌های جنبش عدم تعهد به شمار می‌آید.
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: در 18 بهمن تحریم‌های جدیدی از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شد اما علی‌رغم این فشارها مردم پاسخ جدی به کینه‌توزی‌های دشمن دادند. 

**پیشرفت‌های ایران تاثیر قابل ملاحظه‌ای را بر طرف مقابل گذاشت

باقری با اشاره به کشف معادن جدید اورانیوم و تولید ماشین‌های جدید در بحث هسته‌ای افزود: همه پیشرفت‌های ایران تاثیر قابل ملاحظه‌ای را بر طرف مقابل گذاشت.
 
**ابتکار ایران در مذاكرات تعجب گروه 1+5 را برانگیخت/ پیشنهادات غرب را بازگویی و نپذیرفتیم

وی بیان کرد: وقتی طرف مقابل در روز نخست مذاکرات آلماتی اقدام به ارائه پاسخ‌هایی به پیشنهادهای مطرح شده کشورمان در مذاکرات مسکو داد در روز دوم گفتگوها ابتکار طرف ایرانی سبب تعجب آنها شد.
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه طرف ایرانی در روز دوم مذاکرات توانست پاسخ‌های ارائه شده از سوی گروه 1+5 را در قالب پیشنهادهای مسکو بازآرایی کند، گفت: پس از چند ساعت از دریافت پیشنهاد 1+5 در آلماتی پیشنهاد غرب را بازآرایی کردیم و آنرا نپذیرفتیم.  
  
**گروه 1+5 باید در مقابل رژیم صهیونیستی هوشمندانه عمل کند

باقری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه 1+5 تا چه حد می‌تواند در مقابل تهدیدات و فشارهای رژیم صهیونیستی و آمریکا مقاومت کند، افزود: رژیم صهیونیستی در عرصه‌های مختلف ناقض حقوق و اصول بین‌المللی بوده است.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی همیشه نشان داده که عامل بحران در منطقه است، خاطرنشان ساخت: رژیم صهیونیستی همواره تلاش می‌کند تا در مسیر توافق میان ایران و گروه 1+5 خلل ایجاد کند اما طرف غربی باید هوشمند باشد تا در بازی این رژیم قرار نگیرد و با هزینه خود منافع نامشروع رژیم صهیونیستی را فراهم نکند.  
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مشخصات و ویژگی‌های پیشنهادات همه‌جانبه و جامع ایران در آلماتی چیست، تصریح کرد: موضوع هسته‌ای ایران از اوایل دهه 80 آغاز شده است.
 
باقری گفت:‌دولت هشتم در برابر خواسته‌های غرب تن به وادادگی داد.
 
وی با اشاره به اینکه در دولت هشتم به دلیل نداشتن اصل منطق از طریق ابتکار و مبتنی بر اقتدار در برابر خواسته‌های غرب و آژانس تن به وادادگی داد، اظهار کرد: این مسئله باعث شد در آن دوران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 6 قطعنامه علیه کشورمان صادر شود.  
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود:‌ پیش از این آنها هرگاه در خصوص تحریم‌ها صحبت می‌کردند این موضوع را ارجاع می‌دادند به قطعنامه‌های شورای امنیت و تعلیق آنها را نیز براساس همان چارچوب قطعنامه‌ها عنوان می‌کردند اما در آلماتی آنها به این موضوع نیز پرداختند.  
 
باقری گفت: در دولت نهم و دهم تحولی در روند مذاکرات صورت گرفت و ایران بر اساس سه اصل مورد نظر مذاکرات را در پیش گرفت.  
 
وی با بیان اینکه ما چیزی بیشتر از حقوق‌مان نمی‌خواهیم، بیان کرد: این حقوق در چارچوب مقررات بین‌المللی پذیرفته شده و در چارچوب NPT به دنبال احقاق کلیه حقوق هسته‌ای خود هستیم.  
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا در آلماتی در خصوص تعلیق غنی‌سازی مذاکره‌ای صورت گرفته یا نه، گفت: حتی در مذاکرات بغداد نیز در خصوص تعلیق حرفی گفته نشد و در آلماتی هم مطرح نشد.  
 
وی با اشاره به اینکه زمانی اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کردیم که به آن نیاز داشتیم و غربی‌ها آنرا به ما نمی‌دادند، اظهار کرد: در آلماتی فضا را برای صهیونیست‌ها تنگ کردیم و ایران کشوری است که هسته‌ای شده و در چارچوب NPT و زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت می‌کند و خط قرمز ایران این است که خللی به حقوق هسته‌ای‌اش وارد شود




انتهای پیام/  
 

برچسب ها: باقری ، خبری ، دبیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۹:۵۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۱
نه تنها آنها بلکه تمام مردم دنیا میدانند که ایران در پی تولید بمب هسته ای نیست.مساله اصلی تسلط گام به گام بر کل دنیاست. آنها نیزه خودرا که نوک زهرآگین آن اسرائیل است بر سینه خاورمیانه فروکرده اند و میخواهند این نیزه درین سینه بماند و ایران مخالف این جهانخواری و مخالف اسرائیل غاصب وجنایتکار است و عملا درین راه گام برمیدارد. غرب مخالف اسبقلال هر کشوری بجز خودشان است. آنها میخواهند استعمار نو را نهادینه کنند .
Iran (Islamic Republic of)
abbas
۱۴:۳۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۱
اقتدار ملی اگر حفظ شود تحریم ها هم برداشته میشود ولی اگر تن به وادادگی دهیم غرب از خوردن گوشت ما سیر نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
sadegh
۱۲:۲۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۱
هیچ کسی و هیچ کشوری با هیچ نیرویی نمیتونه به ایران مسلط بشه و بهمون زور بگه.
ایران اصلا به سلاح کشتار جمعی مثل کلاهک هسته ای نیازی نداره وقتی سلاح جنگ با دشمنانمون " ایمان به خدا " باشه. مگه تو 8 سال دفاع مقدس چند نوع سلاح و مهمات داشتیم...؟

ما هم باید از انرژی هسته ای برخوردار باشیم هم ایمانمون رو تقویت کنیم.
آخرین اخبار