پايگاه تحليلي "كرسنت آنلاين" ضمن اشاره به پيروزي كشورمان در دور جديد از مذاكرات هسته اي آلماتي خاطر نشان مي سازد كه خودكفايي ايرانيان در تمامي عرصه عليرغم وجود تحريم هاي ضد ايراني وضع شده عليه كشورمان هراس غربي ها را برانگيخته و سبب شده تا آنان از مواضع پيشين خود عقب نشيني نمايند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از كرسنت آنلاين، پس از مذاكراتي كه طي دو روز 26 و 27 فوريه ميان "كاترين اشتون" رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا و مذاكره كننده ارشد هسته اي جمهوري اسلامي ايران در آلماتي پايتخت كشور قزاقستان برگزار شد دكتر "سعيد جليلي" اظهار داشت كه مذاكرات اخير هسته اي "نقطه عطفي" در مذاكرات ميان ايران و كشورهاي غربي بوده است. اين مسئله خود نكته اي اميدوار كننده است. 

در اين دور از مذاكرات قدرتهاي غربي برخلاف گذشته بر خواسته هاي خود پافشاري نكردند. بنابراين بنظر مي رسد كه آنان اين مسئله را برسميت شناخته اند كه ايران مي تواند راكتور تحقيقاتي هسته اي در اختيار داشته باشد. كشورهاي غربي از مواضع پيشين خود عقب نشيني كرده اند. آنان پيش از اين از ايران مي خواستند كه "فردو" را تعطيل نمايد اما در دور جديد مذاكرات چنين خواسته اي را مطرح نكردند. 

اكثر تحليلگران بر اين باورند كه تحريم هاي ضد ايراني تحميل شده از سوي آمريكا غير قانوني هستند. اين تحريم هاي بر پايه دروغ هاي مطرح شده از سوي دولت آمريكا وضع شده اند. آن دولت مدعي است كه برنامه هسته اي ايران داراي ماهيت نظامي است. ادعايي كه همواره از سوي ايران رد شده و آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز هيچ گونه سندي ارائه نداده كه صحت آن را ثابت نمايد. مقام معظم رهبري جمهوري اسلامي ايران نيز همواره تاكيد كرده اند كه ايران در صدد دستيابي به بمب هسته اي نيست. مقام معظم رهبري داشتن سلاح هسته اي از سوي تمامي كشورها را "حرام" اعلام فرموده اند و در ادامه فرمايشات شان اشاره داشته اند كه استفاده از چنين سلاح هايي از ديدگاه اسلامي ممنوع اعلام شده است و گناه محسوب مي شود. 

در مقابل اما سياست هاي كشورهاي غربي بر مبناي صداقت و انصاف تنظيم نمي شود. آنان در پي ديكته كردن خواسته هاي خود به ساير كشورهاي جهان هستند. برنامه هسته اي ايران هيچ اشكالي ندارد. گناه اصلي به گردن كشورهاي غربي و رژيم صهيونيستي است كه در پي اعمال سلطه خود هستند. نكته مهم ديگر آنست كه جمهوري اسلامي ايران عضو پيمان منع گسترش سلاح هاي كشتار جمعي است و به همين خاطر حق دارد تا در راستاي اهداف صلح آميز خود به غني سازي اورانيوم بپردازد. 

طبق معاهده منع گسترش سلاح هاي كشتار جمعي تمامي كشورهاي عضو گروه 1+5 باعث زاردخانه هاي هسته اي خود را از بين ببرند. در اين ميان كشور آلمان فاقد سلاح هسته اي است اما در عرض چند ماه مي تواند به چنين سلاح هايي دست يابد. كشورهاي عضو آن گروه تنها به ايران و برنامه هسته اي آن كشور آلرژي دارند در حاليكه خود هيچ گامي در جهت از بين بردن سلاح هاي هسته اي شان مطابق با تعهداتي كه طبق معاهده ان پي تي پذيرفته اند انجام نمي دهند. بنابراين ماهيت سياسي تبليغات منفي آنان عليه برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران آشكار است. 

در پي نشست اخير ايران و كشورهاي عضو گروه 1+5 دو طرف به توافق رسيدند كه مذاكرات در سطح كارشناسي را در تاريخ 18 مارس در استانبول برگزار نمايند. ادامه مذاكرات آلماتي نيز در تاريخ 5 آوريل برگزار خواهد شد. يكي از ديپلمات هاي غربي پس از اين نشست اذعان كرد كه اين نخستين باري بوده كه غربي ها گزينه كاهش تحريم ها را بر روي ميز مذاكره با ايران گذاشته اند و اينكه اين مسئله فراتر از صرفا يك ژست سياسي بوده و يك پيام بوده است و آن اينكه هم اكنون قدرتهاي غربي مي خواهند به حرفهاي ايرانيان گوش دهند. 

آيا غربي ها واقعا مي خواهند واقعيات را بپذيرند؟ يك احتمال مثبت در اين باره وجود دارد اما غربي ها معيارهاي دوگانه اي از خود نشان داده اند. آنان در گامي عملي مي بايستي تحريم هاي ضد ايراني را لغو نمايند. پيش از اين در آوريل سال 2010 ميلادي برزيل و تركيه با ميانجي گري سعي نمودند كه تا زمينه را براي كسب توافق در مورد برنامه هسته اي ايران ايجاد نمايند اما در آن زمان باراك اوباما مانع اين كار شد. اما وضعيت امروز با گذشته فرق دارد. امروز ايران خودكفاتر از گذشته شده و پيشرفت هاي زيادي كرده است كه همين امر باعث هراس كشورهاي غربي شده است. ايران در بسياري از زمينه خودكفا شده و اين امر در صورتي عملي شده كه تحريم هاي ضد ايراني غرب عليه آن كشور در جريان بوده است.  
 
برچسب ها: تحریم ، ایران ، مذاکرات ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار