علی لاریجانی بعدازظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌های مختلف منطقه و هند شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران؛ علی لاریجانی بعدازظهر امروز پنجشنبه(۱۰ اسفند) در نشست خبری با رسانه‌های مختلف منطقه و هند شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

رییس مجلس شورای اسلامی پیش از پاسخگویی به سوالات با اشاره به اینکه من ۷ سال پیش به هند آمدم و امروز که بار دیگر به این کشور سفر کرده‌ام، می‌بینم که این کشور مسیر توسعه را به خوبی طی کرده است، گفت: این توسعه هند باعث خوشحالی کشور ایران است، چرا که این کشور از دوستان استراتژیک ایران است که در مسیر توسعه گام‌های خوبی برداشته است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگاه مشترک تهران و دهلی‌نو در مسائل مختلف در مذاکرات خود با مقامات دهلی افزود: امیدوارم به توجه به قرابت فرهنگی مردم دو کشور این علاقه‌مندی باعث توسعه بیشتری در روابط دوجانبه شود.

پس از این سخنان علی لاریجانی نمایندگان اصحاب رسانه هند که در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو حاضر بودند، به طرح سوالات خود پرداختند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که مباحث مطرح شده در جلسات هیات پارلمانی ایران و مقامات هندی حول چه محوری بود، تصریح کرد: این گفت‌وگوها ابعاد گوناگونی داشت که عمده آنها مربوط به توسعه روابط تجاری دو کشور، تامین نیازها، افزایش روابط پارلمانی، سرمایه‌گذاری مشترک و رایزنی درخصوص مسائل مهم منطقه بود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس نهم در پاسخ به این پرسش که سال گذشته صحبت از جنگ بود و گفته می‌شد ایران وارد جنگ می‌شود، اما امسال این شرایط تغییر کرده و دیگر از این مبحث صحبتی به میان نمی‌آید، علت آن چیست؟ افزود: شما خیلی پیام‌های جنگ‌طلبانه را جدی نگیرید، آنهایی که صدای کلفت سر می‌دهند در پنهان پیام‌های دیگری می‌فرستند. دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران مسیر مشخصی را طی می‌کند. مطمئناً دوران غلوآمیز طی شده است، باید به فرهنگ‌های مختلف احترام گذاشته و در دیپلماسی نگاه پلورالیستی داشت، اما برخی کشورهای زورگو این را نمی‌پذیرند مگر آنکه مجبور شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمله برخی کشورها به عراق و افغانستان ادامه داد: ما از ابتدا با اشغال عراق و افغانستان مخالف بودیم، اما آنها بپذیرفتند و این کشورها را اشغال کردند که به نتیجه هم نرسیدند. هزاران نفر از سربازان آنها کشته شدند و در پی آن یک میلیون عراقی را نیز کشتند. اما الان فضا تغییر کرده است، چون نتیجه سیاست‌های غلط خود را دیده‌اند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه دوست دارید چه ترتیباتی در افغانستان بعد از ۲۰۱۴ شکل بگیرد و همچنین نظر شما درباره کشتار شیعیان پاکستان چیست؟، تصریح کرد: آنچه برای ایران اصل است این است که افغانستان کشوری آرام و امن باشد، مشکلات مردم این کشور حل شده، خرابی‌ها بازسازی شده و مردم زندگی آرامی داشته باشند. به نظر شما واقعا مشکل افغانستان چیست؟ این کشور از یک‌طرف هم معضل تروریست دارد و هم اشغال شده است که این دو موضوع به هم مربوط است.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نهم سپس با طرح این سوال که به طور طبیعی کشوری که اشغال می‌شود، جوانان آن چه احساس دارند؟ ادامه داد: به نظر من آنها احساس می‌کنند باید به گونه‌ای پرده را کنار بزنند، لذا به تروریست‌ها کمک می‌کنند. از طرفی هم تروریست‌ها می‌گویند می‌خواهیم به این جوانان کمک کنیم، اما آیا واقعا موفق شده‌اند؟ به نظر من این روش مبارزه با تروریسم نیست، ضمن اینکه پشت پرده این تروریست‌ها، سرویس‌های جاسوسی غرب هستند. خودتان می‌دانید چه کسانی به آنها کمک کرده‌اند.

لاریجانی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران درخصوص پاکستان تصریح کرد: سیاست ایران، همزیستی مسالمت‌آمیز با سایر ادیان است. ما در ایران نیز همین حالت را داریم. شیعیان، اهل سنت، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان با هم زندگی می‌کنند، حتی در پارلمان ایران نیز نماینده دارند. در سایر کشورها هم همین‌طور است. در خود کشور هند، هندوها و مسلمانان سال‌ها با هم بدون مشکل زندگی کرده‌اند، اما سیستم دیگری آنها را تحریک می‌کند که باید آن علت‌ها را یافت. مسائل اخیر پاکستان مربوط به ادیان نیست، پشت سر افراطی‌گری، سرویس‌های جاسوسی خارجی قرار داند؛ خصوصاً کشورهایی که از دموکراسی دم می‌زنند.

نماینده مردم قم در مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار دیلی‌تگراف انگلیس مبنی بر اینکه آیا منظور شما از سرویس‌های اطلاعاتی خارجی کشور پاکستان است، گفت: من مشخصاً آمریکا و انگلیس را می‌گویم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه شما می‌گویید افغانستان اشغال شد و از طرفی می‌گویید تروریسم در آنجا باقی مانده است، منظور شما از این مسئله چیست؟ افزود: من نگفتم آمریکایی‌ها در افغانستان توفیق نداشته‌اند، گفتم آمریکایی‌ها برای دو چیز افغانستان را اشغال کرده‌اند، یکی مبارزه با تروریسم و دیگری مبارزه با مواد مخدر؛ حالا به نظر شما در کدام یک به موفقیت دست یافته‌اند؟ آنها از یک طرف می‌گویند می‌خواهیم با تروریست‌ها مبارزه کنیم، از طرف دیگر و در پشت سر با هم فالوده می‌خورند. در زمینه مبارزه با مواد مخدر که فضاحت کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قبل از حضور آمریکایی‌ها در افغانستان، تولید مواد مخدر در این کشور سالانه ۲۰۰ تن بود، اما حالا که می‌خواهند بروند ۸ هزار تن شده است یعنی ۴۰ برابر.

لاریجانی با بیان اینکه باید ببینیم آمریکایی‌ها این حجم از مواد را از کدام گذرگاه‌ها خارجی می‌کنند، گفت: بخشی از آن از راه زمین و دریا از افغانستان خارج می‌شود، ولی بخش اعظم مواد مخدر تولیدشده از ۳ فرودگاه بگرام، کابل و قندهار  افغانستان به جزیره نیوگارسیا رفته و از آنجا به دیگر کشورها توزیع می‌شود.

وی با طرح این پرسش که ما واقعا نمی‌دانیم این ۳ فرودگاه در افغانستان در دست کیست؟، ادامه داد: پس معلوم است که این مسئله برای آمریکایی‌ها مایه و کاسبی خوبی دارد که از یک‌طرف شعار مبارزه با مواد مخدر را سر می‌دهند اما در عمل کار دیگری را می‌کنند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر تاثیر تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در اقتصاد این کشور تا چه اندازه بوده است، تصریح کرد: در این سال‌های پس از انقلاب ایران همواره با تهدید کشورهای زورگو مواجه بوده است. در جنگی که صدام علیه ما به راه انداخت و آمریکا پشت سر وی بودند، مگر به ما سلاح می‌دادند؟ ما را تحریم کرده بودند.

لاریجانی با بیان اینکه ما روی پای خود ایستادیم، دفاع کردیم و سلاح‌های مختلفی مثل موشک ساختیم، بیان کرد: حالا که موشک ساخته‌ایم، فریاد می‌زنند که چرا موشک ساخته‌اید، ایران ظرفیت خوبی برای مقاومت دارد. نیروی انسانی متخصص دارد و هم تکنولوژی‌های مختلف مانند آی‌تی، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی برخوردار است. موقعیت ژئوپولوتیک و نفت و گاز دارد. خیلی نگران نیستیم، کشوری که GDP(تولید ناخالص داخلی) آن یک‌هزار میلیارد دلار است، می‌تواند روی پای خود بایستد. باید روی توان ملی‌مان کار کنیم تا از این مرحله عبور کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه نظر ما درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای چیست؟ پاسخ داد: موضوع هسته‌ای ایران از طریق مذاکره قابل حل است و مشکلی وجود ندارد، برخی از کشورهای غربی هستند که میز مذاکرات را ترک می‌کنند و دنبال بهانه‌جویی هستند. شاید این تاکتیک‌ها را طراحی کرده‌اند که بتوانند ایران را تحریم کنند. اما خود متوجه این روش غلط شده‌اند.

وی با بیان اینکه کشورهای زورگو مدتی از تاکتیک حمله نظامی استفاده می‌کردند، ادامه داد: ولی بعد که دیدند ایران مقاومت می‌کند، تاکتیک دیگری را به کار بردند، حالا هم متوجه شده‌اند که این روش نیز جواب نمی‌دهد. ولی ما از اول هم گفته بودیم که این مسئله از طریق مذاکره قاعده‌مند و براساس مقررات ان‌پی‌تی قابل حل است. نمی‌شود که برای هر کشور قاعده جدید وضع کنند، ولی به طور کلی مذاکرات اخیر مثبت دنبال شده است.

نماینده مردم قم در مجلس نهم در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه در گفت‌وگوهای شما با مقامات دهلی درخصوص سرمایه‌گذاری مشترک و افزایش تجارت میان ایران و هند، صحبت شده است، حال آیا با توجه به تحریم‌ها علیه ایران نقشه راهی دارید یا خیر؟ گفت: دوستان هندی ما پیشنهادات خوبی در موضوعات مختلف مانند مسئله چابهار داشتند، ضمن اینکه دیگر دوره ارباب و رعیتی در مذاکرات بین‌المللی طی شده و کشورها براساس منافع خود عمل می‌کنند. در این دوره زمانی کشورهای مختلف همه بازیگر هستند، فکر می‌کنم صحنه بین‌المللی متوجه قدرت‌های منطقه‌ای و تغییراتش شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها مذاکرات اخیر را مثبت خوانده‌اند، و آیا این به این معنی است که آنها می‌خواهند با ایران ارتباط داشته باشند؟ افزود: نمی‌شود به این مطلب اطمینان داشت، گذشته ایران و آمریکا مشکلات زیادی دارد. آمریکایی‌ها در ایران کودتا کردند، چند دهه در ایران حکومت دیکتاتوری وابسته را ایجاد کردند، پشت صحنه حمله نظامی صدام به ایران بوده‌اند و بسیاری مسائل دیگر... باید حق بدهید که ایران نمی‌تواند با تغییر موسیقی سیاسی رفتار خود را تغییر دهد. احتیاج به اصلاحات عملی دارد و باید عملشان را ببینیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که جایزه اسکار بهترین فیلم به فیلم آرگو تعلق گرفته و اینکه آیا شما نمی‌خواهید با توجه به اینکه موضوع این فیلم ایران است به کارگردان آن تبریک بگویید، تصریح کرد:‌ من که فیلم را ندیده‌ام، چرا باید تبریک بگویم، ضمن اینکه چندان موافق فیلم‌های سفارشی نیستم. همین که خانم اوباما ژست گرفت و آن کاغذ را خواند می‌توان فهمید که پیام آن چه بوده است. برای هنرمندان کار سفارشی کردن عزت نیست.

لاریجانی به پرسش خبرنگار دیگری که خواستار توضیح بیشتر وی درباره مذاکرات آلماتی قزاقستان بود، پاسخ داد و گفت: به علت سفرم به هند اطلاعات جزئی از این مذاکرات ندارم و تنها اطلاعات کلی دارم. باید به ایران برگردم و سپس پاسخ شما را بدهم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا این گفته را که ایران از نظام سوریه حمایت می‌کند، می‌پذیرید، پاسخ داد: ایران از انقلاب‌های منطقه‌ای حمایت کرد، همان زمانی که آمریکایی‌ها تا دقیقه آخر از مبارک و بن‌علی حمایت می‌کردند، ما از ملت این کشورها حمایت می‌کردیم. ایران این انقلاب‌ها را دموکراتیک می‌داند که این مسئله با فلسفه انقلاب اسلامی کاملا همنواست. اما در مسئله سوریه اوضاع متفاوت است. البته ما معتقدیم اصلاحات سیاسی باید در این کشور انجام شود. ما نیز از اصلاحات دموکراتیک در سوریه حمایت می‌کنیم ولی مهم، روش انجام آن است.

وی با اشاره به روش پیشنهادی ایران که گفت‌وگوی گروه‌های مختلف بود، ادامه داد: اما گروه دیگری می‌گفتند ما می‌خواهیم تروریست و سلاح بفرستیم ولی خودتان دیدید که در این مدت تعداد زیادی کشته شدند. تروریست‌ها ۱۵۰۰ نفر را سر بریدند. به نظر ایران هر دو طرف انسان هستند و نباید کشته شوند. ما این روش را که با تانک و نفربر و آرپی‌جی دموکراسی برقرار شود، غلط می‌دانیم، آن هم توسط کشورهایی که در کشور خود نظام سلطنتی دارند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر بیان اینکه موضوع سوریه موضوع برقراری دموکراسی نیست، افزود: طرفداران نظریه دوم پس از دو سال فهمیده‌اند که این روش پاسخگو نیست. بنابراین باید هر چه مردم انتخاب کردند، آنها هم قبول کنند که تهران این روش را قبول دارد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه هند مرتباً واردات نفتی خود را از ایران کاهش می‌دهد، آیا شما نگران این مسئله نیستید و نیز اینکه سازوکار پرداخت‌ها با توجه به بسته شدن بانک‌های ترکیه‌ای چگونه است؟ اظهار کرد: در عالم سیاست بن‌بست وجود ندارد و باید راه‌های هر مسئله را پیدا کرد. اما باید به این نکته توجه کرد که برخی کشورها مایلند کشورهای نوظهور اقتصادی را مهار کنند. برنامه‌های آنها هم این است که گلوگاه‌های انرژی را در دست خود بگیرند. لذا کشورهایی که داعیانه می‌اندیشند به نوعی تنوع در انرژی توجه می‌کنند.

پس از سخنان لاریجانی مجدداً همین خبرنگار پرسید که آیا منظور شما این بود که پول خود را از کشور دیگری دریافت می‌کنید؟ که رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: به نظر نمی‌رسد جملات من چنین مطلبی داشته باشد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات خود با مقامات دهلی نو به سازوکار جدیدی برای دریافت منابع مالی خود رسیده‌اید، تصریح کرد: هیات همراه من در این سفر با مقامات هند مذاکراتی داشتند که نتایج خوبی در بر داشته است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در سوریه و یا افغانستان به تروریست‌ها کمک می‌کنند که این مسئله به گسترش تروریسم در غرب آسیا کمک می‌کند، نظر شما در این باره چیست؟ افزود: یکی از نکاتی که ابهامات را می‌افزاید همین چیزها است. ما در گذشته نیز اطلاعاتی داشتیم که در پشت صحنه مذاکراتی در جریان بوده است.

لاریجانی با بیان اینکه افراطی‌گری‌ها برای کشورهای منطقه مشکل‌زا است، ادامه داد: کشورهای بزرگ این حوادث را ایجاد می‌کنند و می‌روند و مشکلاتش می‌ماند برای کشورهای منطقه.

نماینده مردم قم در مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگاری که نظر وی را درباره بحران‌های دو کشور بحرین و مالی جویا شده بود، اظهار کرد: تهران معتقد است که دخالت نظامی در بحرین مشکل‌زا است، آنها باید انتخابات آزاد را بپذیرند که هر نفر یک رای دارد. راه‌های نظامی در سوریه و بحرین جواب نمی‌دهد.

پس از این سخن لاریجانی، یکی از خبرنگاران گفت: شما فقط درباره کلیات حرف می‌زنید و به جزئیات اشاره نمی‌کنید که رئیس مجلس نیز در پاسخ تصریح کرد: جزئیات را باید دیگران توضیح دهند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره دورنمای افغانستان پس از سناریوی ۲۰۱۴ در این کشور چه خواهد بود، بیان کرد: برای پاکستان، افغانستان امن است که توفیق حاصل می‌کند، آنقدری که با سیاستمداران این کشور صحبت کرده‌ام، می‌دانم که آنها نیز به این درک رسیده‌اند و این نکته خوبی است. نباید به گذشته برگشت، باید فضا را برای حرکت منطقی ایجاد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار پرس‌ تی‌وی که از او پرسید آیا شما نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران می‌شوید؟ پاسخ داد:‌ شما چقدر عجله دارید.

وی سپس با بیان این جمله که گویا سوال‌های حسابی‌تان تمام شده است، به نشست خبری خود خاتمه داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: لاریجانی ، نشست خبری ، هند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار