"جابي واريك" و "جيسون رضائيان" در گزارش تحليلي جديد خود كه در روزنامه "واشنگتن پست" منتشر شده است نسبت به ادامه مذاكرات هسته اي ايران و قدرتهاي جهاني عضو گروه 1+5 ابراز خوش بيني كرده اند و نتايج مذاكرات اخير را مثبت ارزيابي نموده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از واشنگتن پست، نويسندگان اين گزارش با اذعان به موفقيت آميز بودن مذاكرات اخير هسته اي كشورمان و قدرتهاي جهاني عضو گروه 1+5 در آلماتي قزاقستان مي افزايند "عليرغم فرافكني رسانه هاي غربي در مورد احتمال نتايج حاصل از دور جديد مذاكرات فيمابين ديپلماسي ايرانيان در اين دور از مذاكرات كارآمد بود و مي توان آن را اين گونه توصيف كرد: خوش بينانه." 

تحليلگران "واشنگتن پست" در ادامه با اشاره به مثبت بودن جو مذاكرات مي نويسند "دو روز مذاكره در آلماتي در جوي مثبت برگزار شد. هر دو طرف اظهار داشتند كه شرايط دور جديد مذاكرات بهتر از گذشته بوده است. "سعيد جليلي" مذاكره كننده ارشد هسته اي جمهوري اسلامي ايران نيز اين دور از مذاكرات را "نقطه عطفي" در مذاكرات هسته اي ايران و قدرتهاي جهاني خواند." 

نويسندگان مقاله با اشاره به مثبت بودن ادامه مذاكرات مي نويسند "هر دوطرف با ادامه مذاكرات در سطح كارشناسي و ادامه همين دور از مذاكرات رسمي در آلماتي در اوايل ماه آوريل موافقت كردند. تمامي مقامات رسمي شركت كننده در اين دور از مذاكرات آن را "گامي مفيد در روند مذاكرات" ارزيابي كردند. در اين ميان "جان كري" وزير امور خارجه آمريكا نيز مذاكرات اخير را "مفيد" ارزيابي كرد و اظهار داشت كه مذاكره اخير راه رسيدن به توافقي جامع را هموار كرده است. جان كري همچنين در ادامه افزوده بود كه ما نيازمند روابط بهتري با يكديگر هستيم تا بتوانيم مشكلاتمان را حل كنيم." 

نويسندگان اين مقاله در ادامه به پيشنهادات مطرح شده از سوي كشورهاي غربي به ايران مي پردازند و مي نويسند "ديپلمات هاي غربي اظهار داشتند كه پيشنهادات جديدي را براي كاهش تحريم هاي اقتصادي ضد ايراني ارائه كرده اند." نويسندگان در ادامه به اظهارات مذاكره كننده ارشد هسته اي كشورمان اشاره مي كنند و مي افزايند "در اين دور از مذاكرات سعيد جليلي اظهار داشت كه به نتايج مثبتي دست يافته شده اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زيادي باقيست. با اين حال او اظهار داشت كه جو مذاكرات اين دور نسبت به دفعات قبلي بسيار بهتر بوده است."

در پايان اين گزارش آمده است: "مقامات آمريكايي و كارشناسان هسته اي غربي نيز نسبت به نتايج مثبت دور جديد مذاكرات ايران و قدرتهاي جهاني اميدوار شده اند و اين نتايج بيش از حد انتظار آنان بوده است. در اين ميان "تريتا پارسي" رئيس شوراي آمريكائيان ايراني تبار نيز با ابراز خشنودي نسبت به نتايج دور جديد مذاكرات اظهار داشته كه "در اين دور از مذاكرات بهترين نتيجه ممكن بدست آمد." 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار