سفیر نیوزلند در تهران در دیدار با رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گزارش مکتوب زلزله ویرانگر شهر گرایسچر این کشور را برای بهره‌برداری مدیریت شهری ارائه نمود .

 
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، برایان ساندرز به شباهت مصالح ساختمانی به کار رفته در دو شهر تهران و کرایسچر اشاره کرد و گفت: از همین رو تجربیات کسب  شده این شهر به ویژه در بخش‌های پیشگیری ، آمادگی و بازسازی می‌تواند در برنامه‌ریزی مقابله با زلزله محتمل تهران مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود : مهم‌ترین درس کسب شده از زلزله دو سال پیش شهر کرایچسرز برای ما آن بود که زلزله عامل جان‌باختن انسان‌ها نیست بلکه شهرسازی غیر اصولی و کاربرد نامناسب مصالح عامل مرگ انسان‌ها در زلزله می‌شود. از همین رو برنامه‌ریزی برای آینده موثر است.
 
وی گفت: در حل حاضر در این کشور تحقیق بر روی استفاده از مصالح ساخت و ساز و کسب آمادگی‌های لازم برای رویارویی با زمین‌لرزه در دستور کار قرار دارد و در عین حال کار بازسازی پس از گذشت دو سال کماکان ادامه دارد.
 
وی به هوشیاری عمومی و در عین حال نگرانی مستمر  بعد از این زلزله اشاره کرد و گفت: بازگشت به زندگی عادی پس از زلزله دشوار است و تا مدت‌ها اضطراب در اذهان مردم خواهند ماند.
 
وی افزود: شهر کرایچسرز با 400‌هزار نفر جمعیت در مقایسه با شهر تهران شهری کوچک است که با آسیب‌های جدی در ساختمان‌ها و صدها کیلومتر شبکه شریان‌های حیاتی آب و فاضلاب و برق مواجه شد. اما این تصویر برای کلان‌شهر تهران و آشنایی با مشکلات پیش‌رو آموزنده  و در برنامه‌ریزی‌های آینده مفید است.
 
وی گفت : انتظار عموم در نیوزلند وقوع ززله در پایتخت(ولینگتون) بود اما زلزله بزرگ در کرایسچرز رخ داد و همه غافلگیر شدند، بنابراین در ایران نیز باید همزمان با تهران  برای سایر شهرها نیز برنامه‌ریزی شود.
 
وی انتشار پیام‌های آموزشی در دفترچه‌های تلفن خانواده‌ها، اجرای مانور دوسالانه ، تشکیل سازمان دفاع غیرنظامی ،ایجاد هماهنگی میان سازمان‌ها، آموزش و تمرین آمادگی برای کودکان و نوجوانان در مدارس و آموزش کارمندان ادارات ، آموزش شهروندان و ترویج فرهنگ برخورداری از کیف امداد و نجات را بخشی از اقدامات انجام شده در این کشور معرفی و بر استمرار و تکرار این فعالیت‌ها تاکید کرد.
 
عزیزاله رجب‌زاده  رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در سخنانی با تشکر از اقدام نیوزلند در انتقال این تجربیات به تهران بر تداوم این همکاری‌ها و بهره‌گیری از این تجربیات جهانی تاکید کرد و گفت: این سازمان همواره از تجربیات سایر کشورها در این حوزه بهره‌گرفته و بر استمرار آن تاکید دارد.
 
وی افزود: ایران کشوری لرزه‌خیز است و هر سال با تلفات و خسارات زلزله مواجه است.از همین رو تلاش گسترده‌‌ای طی سال‌های اخیر برای آمادگی و آگاهی مردم نسبت به این خطر و کاهش ریسک در برابر زلزله انجام شده ، مسیر اقدامات رو به جلو است و تمامی سازمان‌ها و نهادهای مسئول با سرعت در حال ارتقای توان خود و کاستن از آسیب‌پذیری هستند.
 
وی گفت: تهران نیز با این وسعت و جمعیت بالا نیاز به اقدامات گسترده پیشگیری ، کاهش آسیب‌پذیری، آمادگی و آموزش مردم دارد و با وجود دشواری‌های پیش‌رو، از جمله گستردگی بافت فرسوده و تمایل عمومی به فراموشی موضوع، اقدامات اساسی جهت تشویق مردم به مقاوم‌سازی و نوسازی، آموزش کسب مهارت، ارتقای توان آمادگی و ترویج فرهنگ ایمنی آغاز شده است./ل
برچسب ها: سفیر ، نیوزلند ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار