جدا سازی چهار باکتری با خاصیت ضد سرطانی امروز در شیراز صورت گرفت.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: چهار باکتری با خاصیت ضد سرطانی از خاکهای نقاط مختلف ایران در طرح عملیاتی پایان نامه دکترای میکروبیولوژی الهام معظمیان در مرحله آزمایشگاهی جدا سازی شد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیات پیوند و ترمیم اعضاء دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص گفت : این تحقیق در مرکز تحقیقات میکروب شناسی بالینی استاد البرزی به راهنمایی دکتر منوچهر رسولی و مرکز تحقیقات پیوند و ترمیم اعضا صورت گرفت و بر اساس آن خاک هایی از نقاط متعدد ایران جمع آوری شد و پس از انجام آزمایش های مربوطه مشخص شد که توکسین (سم) باکتری های جدا سازی شده از خاک مناطق مختلف جغرافیایی ایران توانایی از بین بردن سلول های سرطانی روده و سلول های سرطانی خون را دارند.

نگار آذر پیرا افزود : تا کنون در ایران چنین تحقیقی انجام نشده و اثر سرطانی این سم مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است و باید به این نکته توجه داشت که این تحقیق اکنون فقط در مرحله آزمایشگاه و محیط کشت انجام شده است.

وی گفت : در مرحله بعد با استفاده از نظر متخصصان سم شناسی ، انجام تحقیقات بر روی مدل حیوانی باید انجام شود که در صورت نتیجه بخش بودن تحقیقات باید طی 3 مرحله کار آزمایی بالینی بر روی انسان هم صورت گیرد تا بتوان به خاصیت دارویی سم این باکتری ها اطمینان حاصل کرد که طی این مراحل حداقل 3 تا 4 سال به طول می انجامد.

در این پروژه با عنوان تاثیر توکسین باکتری باسیلوس تورنجینسیس بر روی سلول های سرطانی روده و خون باکتری هایی از مناطق مختلف جغرافیایی ایران با شرایط آب و هوایی مختلف جدا سازی شده اند که از 4 هزار و 146 باکتری باسیلوس تورنجینسیس جدا سازی شده تنها توکسین (سم) 44 باکتری تونایی از بین بردن سلول های سرطانی روده و سلول های سرطانی خون را داشتند.

پس از انجام مراحل آزمایشگاهی مشخص شد که این 4 باکتری توانایی از بین بردن سلول های سرطانی روده تا 70 درصد و سلول های سرطانی خون در حدود 40 درصد را شامل شدند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.