اداره پیش بینی و تحقیقات هواشناسی اردبیل پیش بینی كرد وزش شدید بادهای گرم كه در اصطلاح محلی به گرمیج موسوم است پدیده غالب جوی تا شنبه آینده در اكثر نقاط این استان به خصوص قسمت مركزی آن باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / براساس اعلام كارشناسان هواشناسی اردبیل به دنبال آغاز وزش باد گرمیج از عصر دیروز به شكل نسبی هوای این استان گرم خواهد شد.

در این مدت آسمان اردبیل و بیشتر نقاط این استان صاف تا نیمه ابری پیش بینی می شود ولی از روز شنبه وقوع بارشهای پراكنده دور از انتظار نیست.

ساكنان اردبیل از عصر شنبه گذشته تا سپیده دم امروز به دنبال ورود سامانه سرد و بارشزا در اكثر ساعات روز و شبانه شاهد آسمانی ابری و مه آلود همراه با برودت هوا بودند و این سامانه از بدو نفوذ به استان اردبیل تا اواسط روز دوشنبه گذشته سبب ریزش برف و باران شد كه می توان گفت بیشترین بارش در مقایسه با سامانه های دفعه های قبل محسوب می شود.

اردبیل به خصوص قسمت مركزی این استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر جریانها و سامانه های جوی گوناگون از شرایط جوی و اقلیمی متغیر و متفاوت در مقایسه با سایر نقاط كشورمان برخوردار است.

باد گرم یا گرمیج هنگامی در قسمت مركزی استان اردبیل وزیدن می گیرد كه روی كرانه های جنوبی دریای خزر و استان اردبیل جریان كم فشار جوی در سطح زمین حاكم باشد.

سرعت این باد كه اغلب از جانب جنوب غرب می وزد در بعضی از سالها از 120 كیلومتر در ساعت فراتر می رود و سبب ایجاد مشكلهای فراروان ؛ شكسته شدن شاخه های درختان و آنتن های تلویزیون و وارد آمدن خسارات به بعضی از تاسیسات شهری می شود.

براساس تجربه های به دست آمده ناشی از مشاهده وضعیت جوی منطقه در سالهای طولانی و نیز آمار بلند مدت موجود در اداره هواشناسی اردبیل بیشترین فراوانی وزش این باد در اسفند ماه است.

اكثر سالخوردگان باتجربه اردبیلی بر این باورند كه با توقف باد گرمیج موجی از جریان هوای سرد شمالی و ریزش برف منطقه را در بر می گیرد/س 

برچسب ها: اردبیل ، وزش ، باد ، گرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.