رئيس سازمان حمايت از توليدکندگان و مصرف کنندگان گفت: بيش از 300 انجمن حمايت از حقوق مصرف کنندگان جهت ارتقاء جايگاه حقوق مصرف کننده، در کشور تشکيل شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ سيد محمد جواد تقوقي رئيس سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليد کنندگان با بيان مطلب بالا، در برنامه گفتگو ويژه خبري شبکه دو که شب گذشته پخش شد گفت: از سال88 تا‌‌کنون که قانون مترقي حمايت از حقوق مصرف کننده در مجلس به تصويب رسيده نزديک 350 انجمن حمايت از حقوق مصرف کنندگان در کشور تشکيل شده است. 

وي افزود: اين 350 انجمن حمايت از حقوق مصرف کنندگان 350 هزار عضو دارد که فعاليتهاي گسترده‌اي در جهت توسعه و بست حقوق مصرف کننده در کشور را دارند.

رئيس سازمان حمايت از مصرف کننده با بيان اينکه 95 درصد از داد و ستدها در کشور بدون مشکل و تخلف انجام ميگيرد اظهار داشت: 5 درصد از داد و ستدها در کشور با بروز تخلف صورت مي‌گيرد که نياز به بازرسي و بررسي سازمان حمايت از مصرف کنندگان دارد.

وي ادامه داد: از زمان اجراي هدف‌مندي يارانه‌ها ميزان بازرسيها در سازمان حمايت از مصرف کنندگان از ساليانه حدود 2 ميليون بازرسي به رقم 8 ميليون مورد بازرسي ارتقاء يافته است.

وي با اشاره به 5 درصد داد و ستدهاي مشکل دار در کشور گفت: تمام سعي و تلاش سازمان حمايت از مصرف کنندگان رساندن اين عدد به صفر است.

تقوي در پاسخ به اين پرسش که نقش سازمان حمايت از مصرف کنندگان در کنترل گراني‌ها چيست اظهار داشت: مولفه‌هاي به وجود آورنده در گر اني کالا شامل نوسانات نرخ ارز، کمبود نقدينگي واحدها، افزايش دست مزدها، گراني حمل و‌نقل و سوخت مي‌باشد که منجر به افزايش قيمت تمام شده يک محصول براي مصرف کننده نهايي مي‌شود.

وي ادامه داد: نقش سازمان حمايت از مصرف کنند گان نظارت و بازرسي است و در صورت هرگونه تخلف از سوي واحدهاي توليد و توزيعي صريحا امکان تشکيل پرونده و رسيدگي به جرايم و تخلفات صورت گرفت فراهم مي‌شود.

وي گفت: سازمان حمايت نقشي در کنترل گران‌ها و پايين آوردن قيمتهاي تمام شده کالا ندارد،بلکه وظيفه سازمان حمايت برخورد با تخلفاتي نظير گراني، کم فروشي، احتکار وغيره مي‌باشد.

تقوي گفت: گراني‌هاي اخير در بازار کشور به خاطر شرايط ويژه اقتصادي است که البته دولت و بدنه دولت براي مهار تورم و گراني کاملا اقدامات مناسبي را در دست انجام دارد.

تقوي با اشاره به اينکه قدرت خريد مصرف کننده به درآمد و هزينه خانوارها مربوط مي‌شود اظهار داشت: سازمان حمايت از مصرف کنندگان به اين حوزه ( ميزان درآمد مردم) ورود نمي‌کند بلکه صرفا وظيفه نظارتي و بازرسي در بازار را دارد.

رئيس سازمان حمايت از مصرف کنندگان با اشاره به قيمتهاي لبنايت، برنج، روغن و شکر و ساير مايحتاج عمومي مرد م گفت: با اقدامات بسيار مناسب دولت وضعيت بازار اين کالاها به تعادل رسيده است و ديگر از نوسانات نرخ‌ها در اين بازار خبري نيست./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار