دبیر كارگروه مدیریت پسماند كلان شهرهای كشور در بیستمین نشست گروه تخصصی مدیریت پسماند كلان شهرهای كشور كه چهارشنبه در اهواز برگزار شد از قابلیت تبدیل پسماندهای تر به كودهای كمپوست و ارگانیك خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ سید محمد فیاض در حاشیه این نشست اظهار داشت: در تحقیقاتی كه انجام شده درحال حاضر 70 درصد از پسماند های تولیدی كلان شهرها را پسماندهای تر و باقی مانده را پسماندهای خشك تشكیل می دهد كه در شهرهای مختلف ممكن است این میزان 5 درصد تفاوت وجود داشته باشد.

مدیر عامل سازمان پسماند تهران بیان داشت: با توجه به اینكه عمده تولید پسماندها را زباله های تر تشكیل می دهد با توجه به وجود مواد آلی در این پسماندها ، این مواد قابلیت تبدیل به كودهای كمپوست و ارگانیك را دارند.

فیاض گفت: با استفاده از كود حاصل از زباله های تر می توان این نوع كود را جایگزین كودهای حیوانی و شیمیایی كرد و به این نحو هم از خروج ارز از كشور كمك كرد و هم در جهت غنی سازی خاك گام برداشت.

دبیر كارگروه مدیریت پسماند كلان شهر های كشور در خصوص برگزاری این همایش در شهر های مختلف بیان داشت: با توجه به اینكه در این نشست ها تجربیات انجام شده در هر شهر به افراد دیگر كارگروه انتقال داده می شود ، افراد می توانند از تجربیات شهرهای مختلف در مدیریت پسماند شهرهای خود استفاده كنند.

فیاض اظهار داشت: سالانه میلیارد ها ریال برای جمع آوری پسماند هزینه می شود ،حال اگر هر كدام از افراد جامعه سعی در پاكیزه نگه داشتن شهر خود كنند این هزینه ها به حداقل خواهد رسید.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند اهواز نیزدر این نشست از در آمد 28 میلیارد ریالی سازمان پسماند شهرداری اهواز تا بهمن ماه سال جاری خبر داد.

محمد سعید گلابكش زاده با اشاره به اینكه این میزان در آمد تنها 5 درصد از هزینه های جمع آوری زباله در كلان شهر اهواز را تامین می كند بیان داشت: متاسفانه شهر اهواز نسبت به كلان شهر های دیگر از سرانه تولید زباله بیشتری برخوردار است كه برای كاهش این میزان در سال 92 برنامه ریزی هایی انجام شده است.

وی بیان داشت: از برنامه های اساسی این سازمان برای سال آینده می توان به كاهش نرخ تولید پسماند و تفكیك زباله از مبداء اشاره كرد كه این طرح در چند منطقه اهواز در سال جاری اجرایی شده است.

مدیر عامل سازمان پسماند اهواز گفت: مهمترین چالش در بحث پسماند شهر اهواز بالا بودن نرخ تولید زباله است كه امیدواریم با انجام كارهای فرهنگی و آموزش های همگانی در سطح جامعه بتوان این میزان را به حد استاندارد كشوری رساند. /س
برچسب ها: قابلیت ، کمپوست ، ارگانیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.