شروع جنگ شهرها توسط عراق در جريان جنگ تحميلي، کشف خاصیت «رادیو اکتیویته»، آغاز عملیات کربلای ۷ در منطقه حاج عمران و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 12 اسفند 1391 خورشیدی برابر با 19 ربیع الثانی 1434 هجری و 2 مارس 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

شروع جنگ شهر‌ها توسط عراق در جریان جنگ تحمیلی (۱۳۶۳ش)
با فرا رسیدن فصل زمستان و احتمال اجرای عملیات جمهوری اسلامی، که در منطقه جنوب در موقعیت مناسب فصلی انجام می‌‏گرفت، زمزمه ‏های تازه ‏ای مبنی بر احتمال گسترش حملات عراق به نفتکش‏‌ها و حمله به شهر‌ها و اماکن غیرنظامی آغاز شد. عراق در آبان ۱۳۶۳ به طور رسمی اعلام کرد که اماکن غیرنظامی ایران را هدف حمله قرار خواهد داد. این تهدید که بعد‌ها تحقق یافت در عین حال که به منزله تشدید فشار به ایران و در نتیجه، گسترش دامنه جنگ بود، نشان دهنده ناکامی استراتژی عراق در مراحل پیشین نیز بود.

متعاقب انفجار اولین راکت هواپیماهای عراقی درتهران که کاملاً غیرقابل انتظار بود و نگرانی‏های بسیاری را به وجود آورد، برخی از تحلیل گران، هدف عراق را از این اقدام، وادار ساختن ایران برای دست زدن به یک حمله زمینی زودرس ذکر کردند. در جریان جنگ شهر‌ها، خسارات فراوانی به اماکن غیرنظامی وارد آمد و تعداد زیادی به شهادت رسیدند.

درگذشت بانو «کوکب پوررنجبر» مدرس قرآن (۱۳۷۰ ش)
بانو کوکب پوررنجبر در سال ۱۲۸۲ ش در شیراز به دنیا آمد. پس از اتمام تحصیلات به معلمی تعلیمات دینی روی آورد. بانو پوررنجبر با تغییر روش‏های تدریس قرآن و زیباسازی صفحات این کتاب آسمانی از سویی و ویراستاری و صفحه ‏آرایی متن آموزشی و درک بصری راحت لغات از سوی دیگر تلاش نمود، تا آموزش قرآن را برای نونهالان و نوآموزان علوم دینی، ساده و آسان‏‌تر سازد. استاد پوررنجبر در ۲۷ سالگی نابینا شد ولی با دیدن حضرت زهرا (س) در خواب، شفا یافت و عمر خود را وقف قرآن و علوم دینی کرد. ره‏آورد چهل و شش سال خدمت در مراکز دولتی و ملی ایشان، تأسیس مرکز آموزش کوکبیه است. ایشان از سال‏های ۱۳۳۸ تا ۱۳۶۳ به منظور تدریس قرآن مجید، ساده‏‌ترین روش ممکن خودآموزی در شش جلد تحت عنوان خودآموز و روش تدریس قرائت مجید را تألیف نمود. خودآموز گفت‏وگوی حسین و حسن، دیگر اثر این بانوی قرآنی است. خانم پوررنجبر به هنگام فوت، ۸۸ سال داشت.

رحلت فقیه معظم آیت‏ اللَّه «شیخ محمدرضا محقق تهرانی» (۱۳۷۳ ش)
آیت‏ اللَّه حاج شیخ محمدرضا محقق تهرانی در سال ۱۲۹۱ ش در تهران به دنیا آمد و پس از پشت سرگذاشتن دروس مقدمات و سطح در قم، راهی مشهد شد. وی در مشهد از دروس آیات عظام میرزا هاشم قزوینی و حاج آقا حسین طباطبایی قمی و در تهران از محضر درس اخلاق و عرفان آیت ‏اللَّه محمدعلی شاه آبادی استفاده برد. آیت‏ اللَّه محقق تهرانی پس از چندی در قم در درس حضرات آیات سیدصدرالدین صدر، سیدمحمدتقی خوانساری و سیدمحمد حجت کوه کمره‏ ای شرکت جُست. با ورود آیت‏ اللَّه بروجردی به قم در سال ۱۳۲۳، به مدت نه سال در درس فقه و اصول ایشان حاضر شد. این عالم فرزانه سپس سالیانی در مشهد و تهران به تدریس، تالیف، تصنیف و ارشاد مردم پرداخت و منشأ خدماتی گردید. از ایشان آثار متعددی بر جای مانده که حقائقُ الفقه فی شرح شرایع الاسلام شامل یک دوره کامل فقه استدلالی در هفتاد جلد یکی از آثار گرانبهای اوست. آیت‏ اللَّه محقق تهرانی سرانجام در ۱۲ اسفند ۱۳۷۳ش در 82 سالگی، بدرود حیات گفت و به جوار رحمت حق شتافت.

درگذشت «قابسی» دانشمند و فقیه اسلام (۴۰۳ ق)
علی بن خَلَف قیروانی قابسی، دانشمند، محدث و فقیه مسلمان، در سال ۳۲۴ ق در قیروان در تونس متولد شد. قابسی در جوانی نابینا گردید، اما با وجود این، احادیث بی‏شماری را همراه با اسناد مربوط به آن‏‌ها از حفظ داشت. قابسی همچنین در فقه و اصول از دانشی بسیار بهره داشت. و تالیفاتی در این زمینه از خود به یادگار گذاشته است. از آثار قابسی می‌‏توان به کتاب «المَهد» در موضوع فقه اشاره کرد.

درگذشت «ابهری» فیلسوف و منجم ایرانی (۶۶۳ ق)
اثیرالدین ابهری فیلسوف، منجم و ریاضی‌دان برجسته‏ی ایرانی از مشاهیر حکمای اسلام و از شاگردان امام فخر رازی و کمال الدین بن یونس بود. ابهری بیشتر اوقات عمر خود را به تدریس و تالیف کتاب پرداخت و آثار او باتوجه به صاحبنظر بودن وی در منطق، حکمت، ریاضی و نجوم، از ارزش بسیاری برخوردار است. از این منجم و ریاضی‏دان ایرانی آثار بسیاری بر جای مانده که از میان آن‌ها می‌‏توان به کتاب اصلاح اصول اُقلیدُس و هدایت الحِکمَه اشاره کرد.

کشف خاصیت «رادیو اکتیویته» توسط «هانری بکرل» دانشمند فرانسوی (۱۸۹۶م)
هانری بِکرِل فیزیک‏دان فرانسوی، پس از پی بردن به وجود تشعشات برخی عناصر، تحقیقات وسیعی برای کشف خاصیت تشعشع مواد رادیواکتیویته انجام داد. پس از مشاهده تصویری که به کمک اشعه ایکس برداشته شده بود، اندیشه کشف ماده ‏ای در ذهن بکرل نقش بست که تحت تأثیر نور ساده، از آن، اشعه ایکس صادر کنند. بکرل در دوم مارس ۱۸۹۶م این خاصیت را در اورانیوم که یکی از مواد رادیو اکتیویته است، مشاهده کرد و با ادامه تحقیقات خود، در ۳۰ ژوئن‌‌ همان سال، موفق به کشف عناصر رادیواکتیو اورانیوم نیز گردید.

 اهمیت کارهای علمی بکرل باعث شد تا در سال ۱۹۰۲، جایزه فیزیک نوبل را دریافت کند. این کشف سبب شد تا مقدمات ایجاد عصر تازه ‏ای به نام عصر اتم فراهم آید. هم‏چنین به همین سبب، هانری بکرل را پدر علم فیزیک جدید نامیدند. رادیو اکتیو از سلسله ‏ای از هسته‏‌ها تشکیل شده که هر عضو آن، در نتیجه تلاش رادیواکتیو به عضو ما بعد خود تبدیل می‌‏شود تا سرانجام، هسته ‏ای پایدار پدید آید. هم‏چنین ذراتی که از مواد رادیواکتیوِ در حال تجزیه پرتاب می‌‏شوند، گرچه بسیار ریزند ولی به سبب سرعت زیادی که دارند، دارای انرژی مهیبی می‌‏باشند.

تولد آیت اللَّه «کرباسی» فقیه فاضل (۱۱۸۰ ق)
آیت اللَّه حاج محمد ابراهیم خراسانی معروف به کرباسی از علمای فاضل اصفهان بود. علوم مقدماتی را در زادگاهش آغازکرد و در حوزه‏ علمیه‏ نجف به تکمیل تحصیلات خود پرداخت. آیت‏ اللَّه کرباسی پس از بازگشت به زادگاهش به تعلیم و تدریس مشغول شد و به تالیف آثار متعدد پرداخت. این عالم فاضل که در زهد و تقوا نیز معروف بود، کتب و رساله‏ های ارزنده ‏ای از خود به یادگار گذاشته است که از آن جمله می‌‏توان به اِشاراتُ الاصول و مناسک حج اشاره کرد. آیت اللَّه کرباسی در سال ۱۲۶۲ ق در ۸۲ سالگی در اصفهان دار فانی را وداع گفت.

آغاز لشکرکشی «محمدشاه قاجار» به هرات در افغانستان (۱۲۵۳ ق)
چون در زمان فتحعلی شاه فتح هرات نیمه کاره‌‌ رها شده بود و محمدشاه نیز می‌‏خواست در فتوحات نظامی شهرتی به دست آورد، لذا چون توان رویارویى با روس‏‌ها در بازپس‏گیری ولایات از دست رفته‏ قفقاز را در خود نمی‌‏دید، قصد تصرف هرات را در سر می‌‏پروراند. از این رو در ربیع الثانی ۱۲۵۳ ق به هرات لشکرکشی کرد و آنجا را به محاصره‏ خود درآورد. این محاصره با حمایت روس‏‌ها صورت گرفت و انگلیس که مستعمره‏ بزرگ خود یعنی هند را در خطر می‌‏دید، دست به تهدید محمدشاه از طریق نظامی زد. تهدیدات پیاپی انگلستان و نیز طولانی شدن زمان محاصره‏ هرات، توان ادامه‏ این کار را از اردوی محمد شاه گرفت. سرانجام محمدشاه باسرشکستگی و بدون هیچ نتیجه ‏ای در ۱۸ جمادی الثانی ۱۲۵۴ ق به تهران بازگشت و این عمل موجب سلب حیثیّت ایران گردید.

رحلت مرجع بزرگوار تقلید و عالم کبیر آیت‏ اللَّه سیدصدرالدین صدر (۱۳۷۳ ق)
آیت‏ اللَّه سید صدرالدین صدر عاملی فرزند سیداسماعیل در سال ۱۲۹۹ ق در کاظمین به دنیا آمد. آیت اللَّه صدر در سال ۱۳۲۸ ق راهی نجف اشرف گردید و از محضر آیات عظام آخوند خراسانی، سید محمد کاظم یزدی و میرزاحسین نایینی بهره ‏مند شد. در سال ۱۳۳۹ به ایران سفر نمود و حدود شش سال در مجاورت حرم مطهر حضرت رضا (ع) به تدریس و ارشاد پرداخت. ایشان بعد از یک سفر به عراق دوباره به مشهد برگشته و به تدریس و اقامه‏ نماز در مسجد گوهرشاد پرداخت.
آیت‏ اللَّه صدر با پیشنهاد آیت‏ اللَّه العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه‏ علمیه‏ قم، به شهر قم آمده و پس از فوت حاج شیخ، به یاری آیت‏ اللَّه سیدمحمدتقی خوانساری و آیت‏ اللَّه سیدمحمد حجت کوه کمره‏ ای، سرپرستی حوزه را به عهده گرفته و به حفظ و توسعه‏ آن پرداختند. اصول دین، حاشیه بر کفایةُ الاصول و خُلاصةُ الفُصول از جمله تألیفات این مرجع بزرگ دینی است. آیت اللَّه سید صدرالدین صدر، پدر بزرگوار امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان می‌‏باشد. سرانجام این عالم ربانی در ۷۴ سالگی بدرود حیات گفت و در مسجد بالاسرِ روضه‏ منوره‏ حضرت معصومه (س) در کنار آیت‏ اللَّه حائری یزدی، به خاک سپرده شد.

آغاز حملات هوایی امریکا به ویتنام شمالی در جریان تهاجم به این کشور (۱۹۵۶م)
پس از آنکه امریکا، در اوت ۱۹۶۴م به بهانه‏های واهی، خود را درگیر جنگ با ویتنام شمالی کردند، در دوم مارس۱۹۶۵م نیز حملات هوایى امریکا به ویتنام آغاز شد. در ماه‏های اول جنگ، میلیارد‌ها دلار خسارت در ویتنام شمالی به بار آمد وده‏‌ها هزار نفر از مردم این سرزمین در جریان بمباران‏های هوایى کشته شدند. این بمباران‏‌ها به حدی بود که تنها طی ۲/۵ سال، هواپیماهای امریکایى بیش از ۱۰۷ هزار حمله به خاک ویتنام شمالی انجام دادند و ۲/۵ میلیون تن بمب بر سر مردم بی‏دفاع این کشور فرو ریختند. با این حال، موج مخالفت‏های ضد جنگ مردمی و فشار افکار عمومی باعث شد که امریکا پس از ۹ سال جنگ بی‏امان، بدون اخذ نتیجه، این جنگ را پایان دهد و با ذلت، ویتنام را ترک نماید.

استقلال «مراکش» از اسپانیا و فرانسه (۱۹۵۶م)
کشور مغرب (مراکش) از قدیم‏ الایام یکی از مراکز قدرت در شمال افریقا به حساب می‌‏آمده و از سوی دیگر به عنوان نزدیک‏‌ترین منطقه افریقایی به اروپا، دارای اهمیتی استراتژیک بوده است. این کشور در قرن ۷م به تصرف مسلمانان درآمد و به نفوذ اسلام در اروپا انجامید اما در قرن ۱۴ ضعف مسلمانان به تسلط اروپاییان منجر گردید این وضعیت تا قرن بیستم ادامه داشت و در این زمان علاوه بر اسپانیا، فرانسه نیز حضور یافته بود. تا آنکه نهضت استقلال‏ طلبی بعد از سال‏‌ها تلاش و کوشش به نتیجه رسید و در دوم مارس ۱۹۵۶ فرانسه با استقلال مناطق تحت تصرف خود در مغرب، موافقت نمود و اسپانیا نیز به این مساله تن داد و حکومت محمدابن یوسف با عنوان سلطان محمد پنجم رسمیت یافت پس از وی، از ۳ مارس ۱۹۶۱ فرزندش «حسن دوم» به سلطنت رسید. آغاز سلطنت وی که ۳۸ سال به طول انجامید، روز ملی این کشور می‌‏باشد.

آغاز عملیات کربلای ۷ در منطقه حاج عمران، توسط ارتش جمهوری اسلامی (۱۳۶۵ش)
در حالی که ایران اسلامی خود را آماده می‌‏کرد تا با اجرای عملیات کربلای ۷، ضربه ‏ای دیگر به دشمن وارد آورد، بر اثر شرارت‏های رژیم بعث عراق، جبهه جنوب بار دیگر به شدت فعال شد و رزمندگان مستقر درمنطقه عملیاتی کربلای ۵، منطقه شلمچه را به قتلگاه بعثیان تبدیل کردند.

در چنین شرایطی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، عملیات کربلای ۷ را در ۱۲ اسفند ۶۵ با رمز مبارک یا مولای متقیان در عمق خاک عراق واقع در منطقه حاج عمران با اهداف آزاد سازی ارتفاعات مهم منطقه، انهدام ماشین جنگی دشمن، تسلط بر منطقه حاج عمران و ایجاد تسهیلات لازم برای ادامه نبرد در منطقه آغاز نمود. در این عملیات علاوه بر آزادسازی چند ارتفاع و انهدام چندین تیپ و گردان دشمن، مقدار زیادی ادوات، سلاح‏های سبک، نیمه سنگین و انواع خودرو منهدم و مقداری نیز به غنیمت گرفته شد. تعداد کشته و زخمی دشمن نیز بیش از ۲۳۰۰ نفر و ۱۸۵ اسیر بود.

برخی از رخدادهای امروز
۱۸۳۲: نیکلای اول تزار روسیه قانون اساسی لهستان را که وابسته به روسیه بود امضاء کرد. روس‌ها و لهستانی‌ها از نژاداسلاو هستند.
۱۸۴۴: دومی نیکن از هائیتی جدا شد و خود را جمهوری دومی نیکن اعلام داشت. این دو کشور با هم جزیره «هیسپانیولا» را که نخستین مقر حکومت اسپانیا بر قاره آمریکا بود تشکیل داده بودند. بعدا فرانسویان بر هائیتی مسلط شدند و به همین سبب مردم هائیتی به زبان فرانسه تکلم می‌کنند.
۱۹۰۱: دو رهبر میهن دوستان چینی ــ چی هسی و چنگ یو ــ که جنبش مشت زنان را بر ضد مداخله قدرتهای وقت در وطنشان هدایت می‌کردند توسط نیروهای اعزامی از اروپا، آمریکا و ژاپن به پکن اعدام شدند!.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار