براساس امضا یادداشت تفاهم نامه همکاری های گردشگری میان دو کشور ایران و مصر کمیته مشترکی برای توسعه همکاری های گردشگری میان کشورهای مصر ایران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جاضر در محل محمد شریف ملک زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در مراسم امضای  یادداشت تفاهم نامه همکاری های گردشگری بین دو کشور ایران و مصر که عصر امروز در ارگ آزادی برگزار شد گفت: جلسه امروز صورتجلسه توافقات اجرایی میان سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و وزیر گردشگری مصر  است بنابراین در این صورت جلسه شاهد رشد ، توسعه، و شکوفایی گردشگری ایران و مصر خواهیم بود.


وی افزود: این همکاری دو جانبه قطعاً به نفع مردم دو کشور خواهد بود.
این اتفاق بزرگی برای ایران در جهت تقویت گردشگری و تعاملات دو کشور است.
ملک زاده تصریح کرد: با توجه به ارتباط پیشینه و تاریخی که بین دو ملت وجود دارد پس از سی و چهار سال این نخستین تفاهم نامه ای بوده که برای توسعه گردشگری میان دو کشور انجام می شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: این همکاری های گردشگری از طریق دفاتر خدمات گردشگری که در دو کشور وجود دارند صورت می گیرد.
وی اظهار داشت: وزیر کردشگری مصر آمادگی خود را جهت ارائه تسهیلات برای صدور روادید اعلام کرده و ایران نیز برای صدور یک طرفه لغو روادید اقدام کرده  و مراحل انجام این کار در وزارت امور خارجه در حال بررسی است.
ملک زاده افزود: براساس این تفاهم نامه تورهای آشنا سازی برای تورگردانان، خبرنگاران، مقامات، و مسئولین دو کشور صورت خواهد گرفت و این نخستین دوره از سفر آشنا سازی برای گروههای مصری که با حضور وزیر گردشگری مصر و بخش خصوصی بوده  و به ایران صورت گرفته است.
معاون رئیس جمهور بیان کرد براساس توافقات صورت گرفته میان دو کشور کمیته مشترکی میان ایران و مصر ایجاد خواهد شد تا بررسی همکاری های مشترک در زمینه توسعه گردشگری انجام دهد.
وی ادامه دا د: سازمان میراث فرهنگی ایران توافق کرده تا اطلاعات کامل گردشگری سلامت را در اختیار کشور مصر به منظور گسترش این نوع گردشگری انجام دهد.
همچنین طرفین در زمینه برگزاری رویدادهای گردشگری مشترک همچون نمایشگاه های گردشگری و هفته های فرهنگی توافق کردند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: در حوزه های مختلف گردشگری قرار است دوره های اموزشی مشترک میان دو کشور برگزار شود.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بازار گردشگری خوبی را برای مصر ایجاد می کند و مردم ایران علاقمند هستند تا به مصر سفر کنند.
هشام زعزوع وزیر گردشگری مصر در ادامه افزود: خوشحال هستم امروز این تفاهم نامه گردشگری مشترک میان دو کشور ایران و مصر امضا می شود.
همچنین اولین مسئول مصری هستم که بعد از سه دهه همکاری های مشترک را آغاز کردم.
وی بیان کرد: از این پس شاهد پرواز های چارتر خواهیم بود پروازها به صورت منظم در حال حاضر صورت نمی گیرد و این جزو وظایف وزارت گردشگری مصر نیست و جزو مسئولیت های سازمان هواپیمایی کشور مصر است.
زعزوع تصریح کرد: بار گردشگری ایران برای ما ا همیت بسیاری دارد و بر اساس مطالعاتی که در کشور ما صورت گرفته چیزی در حدود یک و نیم میلیون گردشگر از ایران عازم ترکیه می شود.
مصر نیز تاسیسات زیربنایی برای توسعه گردشگری دارد.
وزیر گردشگری مصر درباره لغو روادید کشور مصر گفت: براساس قوانین و مقرراتی که در کشور مصر وجود دارد و روادید برای تمامی کشورهای جهان باید صادر شود این گونه نیست که برای یک کشور لغو شود آنچه می توانیم در این زمینه انجام دهیم ارائه تسهیلاتی در این زمینه است.
البته از ایران تشکر می کنیم که  ایران تمهیداتی را برای لغو یک طرفه روادید انجام داده است.
خالد عماره رئیس حافظ دفتر منافع مصر درایران افزود: موضوع گردشگری برای دو کشور حائز اهمیت بوده و می تواند راه را برای آشنایی بیشتر تمدن این دو کشور باز کند امیدواریم سرآغاز خوبی در این راستا باشد.
این فرصت را مغتنم می شماریم و از میزبانی گرم ایران تشکر می کنیم.
وی افزود: قرار است سری به شهر شیراز نیز به منظور آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری ایران داشته باشیم.
امین عمانی رئیس  حافظ دفتر منافع ایران در مصر افزود: قطعا دو ملت ایران و مصر منتظر چنین روزی بودند تا این تفاهم نامه امضا شود تا دو کشور با هم بیشتر آشنا شوند.
وی بیان کرد: مردم ایران و مصر دو کشور با تمدنی هستند و احساسات همدیگر را به خوبی درک می‌کنند و بسیار مردم مصر  علاقمند هستند که به ایران سفر و اطلاعات بسیاری رادر زمینه فرهنگ و تمدن ایران بدانند.
((وزیر گردشگری مصر ادامه داد: برای اینکه حداکثر صداقت را داشته باشم پیش بینی هایی که در حوزه گردشگری درباره حرکت های گردشگری از مصر به ایران  صورت می گیرد در آینده نزدیک نمی توانیم شاهد باشیم چون میانگین درآمد مردم مصر پاین تر از درآمد مردم ایران است به طوریکه که در سالهای 2010 تعداد افراد مصری که به خارج برای همایش و سایر موارد سفر کردند 100 هزار نفر بوده مصر یک کشور پذیرنده گردشگر است./ص
برچسب ها: میراث ، فرهنگی ، گردشگری ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار