معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه جزئيات مباحث مطرح‌شده در نشست شوراي عالي خليج‌فارس را تشريح كرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در پایان نشست شورای‌عالی خلیج فارس که اخیراً در سه سطح کارشناسان ارشد ، وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور برگزار شد، گفت: این نشست که با حضور نمایندگان عالی دستگاه‌های ذیربط ، استانداران پانزده استان از جمله استان‌های همجوار با عراق، استان‌های جنوبی کشور، خراسان رضوی و اصفهان و نیز سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج‌فارس و عراق برگزار شد.

وی در ادامه افزود : با توجه به اهمیت راهبردی همسایگان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تقویت روابط با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و عراق و همچنین توسعه صددرصدی و همه‌جانبه روابط با آنها در جلسه شورای‌عالی خلیج‌فارس مورد تأکید قرار گرفت.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه همچنین تصریح کرد: ضرورت تأمین امنیت منطقه توسط ساکنان آن و اهتمام تاریخی جمهوری اسلامی ایران به حفظ امنیت خلیج‌فارس در قالب حفظ روابط دوستانه و توسعه‌یافته با همه کشورها از اصول همیشگی سیاست خارجی ایران طی سالهای متمادی است که این موضوع نیز مورد تاکید جلسه شورای‌عالی قرار گرفت .

امیر عبداللهیان افزود : اهمیت همکاری دسته‌جمعی در ارتقا و توسعه منطقه و تقویت پیوندها از طریق ایجاد سازوکارهای سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی نیز از محورهای دیگری مورد بحث و بررسی و تأکید ویژه در نشست شورای‌عالی خلیج فارس بود که ابتکارات جدیدی هم در این راستا مطرح شد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به وجود پدیده گرد و غبار و مشکلاتی ناشی از انتقال و انتشار ریزگردها در منطقه برای کشورها و همچنین اهمیت حفظ محیط زیست منطقه خلیج‌فارس و توانایی های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه که می‌تواند در اختیار مردم منطقه قرار گیرد، افزود: از آنجا که محیط زیست مقوله‌ای است که حفظ آن نیاز به تلاش و مساعی همزمان و دسته‌جمعی کشورهای منطقه دارد. در همین راستا کمیته محیط زیست به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور در شورای عالی تشکیل گردید و در این نشست نیز ضرورت همکاری‌های مشترک در این زمینه مورد تأکید قرار گرفت.

امیر عبداللهیان همچنین تقویت روابط مردمی و پیوندها و ارزش‌های مشترک مردم منطقه را از مواردی دانست که همواره مورد اهتمام جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و جمهوری اسلامی ایران در این راستا دارای ظرفیت‌های فراوانی در زمینه گردشگری و توریسم است و در نشست شورای عالی خلیج‌فارس به ریاست رئیس‌جمهور نیز لزوم فراهم‌آوردن شرایط مطلوب برای تردد گردشگران و ارتقای سطح خدمات به گردشگران مختلف از کشورهای منطقه مورد تاکید قرار گرفت.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان از دیگر محورهای مهم مباحث مطرح‌شده در شورای‌عالی خلیج‌فارس را تسهیل امور ایرانیان مقیم در خارج از کشور بویژه ایرانیان مقیم در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس ذکر کرد و افزود : در این زمینه نیز دستور اکید رئیس جمهور با اهتمام ویژه وزیر امور خارجه و سایر دستگاه‌های ذیربط همراه شد.

لازم به ذکر است علاوه بر حضور نمایندگان عالی دستگاه‌های ذیربط ، استانداران 15 استان از جمله استان‌های همجوار با عراق ، استانهای جنوبی کشور ، خراسان رضوی ، فارس و اصفهان نیز به همراه سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج‌فارس و عراق در اجلاس شورای عالی خلیج‌فارس که به ریاست احمدی‌نژاد رئیس محترم‌جمهور برگزار شد ، حضور داشتند .
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار