جان کري وزير امور خارجه آمريکا در سومين بخش از سفر اروپايي خود ، در ديدار با فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه درباره بحران در کشور مالي و همچنين درگيري ها در سوريه گفتگو کرد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ کري که از ماموريت موفقيت آميز فرانسه در مالي حمايت کرده است همچنين با لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه گفتگو و عصر امروز در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با وي شرکت خواهد کرد.وي پس از فرانسه عازم ايتاليا خواهد شد تا در نشست روز پنجشنبه گروه دوستان سوريه در رم شرکت کند.

علت اصلي توقف جان کري در پاريس گفتگو درباره مالي بوده است ، کشوري که فرانسه يازدهم ژانويه به منظور مقابله با شورشيان اسلامگرا نيروهايي را به آن اعزام کرد . اولاند و جو بايدن معاون رئيس جمهور آمريکا چهارم فوريه در نشستي در کاخ اليزه بر ضرورت اعزام فوري يک نيروي پاسدار صلح سازمان ملل متحد به مالي تاکيد کردند . 

اولاند اعلام کرده هدف از مداخله نظامي در مالي صرفا حمايت از جامعه اقتصادي کشورهاي غرب آفريقا موسوم به اکواس است که ماه دسامبر مجوز شوراي امنيت سازمان ملل متحد را براي مداخله نظامي در مالي به منظور سرکوب شورشيان دريافت کرد. اين در حالي است که برخي از کارشناسان مي گويند هدف اصلي از مداخله نظامي فرانسه در کشور آفريقايي مالي تسلط بر منابع زيرزميني از جمله منابع غني اورانيوم در اين کشور است . 

آنها معتقدند مداخله نظامي فرانسه در مالي در حقيقت جنگي براي دستيابي به منافع اقتصادي و ثروت عظيم طبيعي در اين کشور و به طور کلي قاره آفريقا  است. جنگ فرانسه در مالي در واقع براي سيطره بر معادن اورانيوم است که شركت فرانسوي آروا و ديگر شرکت هاي جهان بر سر آن رقابت مي کند.  

بااين حال مالي پس از افغانستان به نمادي جديدي در جنگ عليه تروريسم تبديل شده و واشنگتن نيز هواپيماهاي ترابري و همچنين هواپيماهاي بدون سرنشين خود را به منظور تقويت مداخله نظامي تحت فرماندهي فرانسه در مالي به اين کشور اعزام کرده است . يک مقام بلندپايه وزارت امور خارجه آمريکا نيز تاييد کرد بحران مالي محور اصلي مذاکرات کري در پاريس است . حمايت کري از مداخله نظامي فرانسه در مالي در حالي صورت مي گيرد که دو کشور اساسا برسر اين مداخله توافق نظر نداشته اند . واشنگتن در ابتدا تاکيد کرده بود يک نيروي آفريقايي بايد براي کمک به مالي در مقابله با شورشيان ، در اين کشور مستقر شود .



                           آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.


 
برچسب ها: سوریه ، کری ، اولاند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار