رئيس سازمان جهادکشاورزي استان از انجام صادرات 187 میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی در ده ماهه نخست سال جاری به 27 کشور جهان خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمديان با اشاره به ارزش کالاهای کشاورزی صادراتی به خارج از کشور گفت : محصولات کشاورزی 11درصد صادرات غیرنفتی استان را از آن خود ساخته است .

وی با بیان اینکه در دی ماه امسال 27 میلیون دلار کالای کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شده است افزود: صادرات محصولات باغی از نظر وزنی 67 هزار تن و از نظر ارزشی 124 میلیون دلار بوده که در این بخش سیب درختی با 25 میلیون دلار و 31 هزار تن ، 5/12 درصد صادرات کشور از آذربایجان شرقی را از آن خود ساخته است.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با بیان اینکه محصول کشمش با 99 میلیون دلار و 36 هزار تن وزن، بیشترین میزان صادرات محصولات کشاورزی را از آن خود ساخته است افزود: این میزان محصول صادر شده کشمش ، تنها 40درصد محصول تولیدی استان را شامل می شود که به زودی بقیه کشمش های موجود در انبارهای ملکان ، بناب و مراغه طی برنامه ریزیهای انجام پذیرفته صادر خواهند شد.

محمدیان با بیان اینکه به طور متوسط ارزش هرکیلو محصول صادراتی در زیربخش دام 6/1 دلار بوده است افزود: ارزش هرکیلو محصول کشمش از زیربخش باغبانی نیز 7/2 دلار و سیب درختی نیز 80 سنت بوده است.

سوی با بیان اینکه در سالجاری ، صادرات محصولات دامی 16 میلیون و 700 هزار دلار بوده است افزود: ، ماست با 7 میلیون و 900 هزار دلار( 6910 تن) ، روده با 5 میلیون و 600 هزار دلار (141تن)و شیر و خامه با 3 میلیون 200 هزار دلار (1314تن )بالاترین رقم ها را در این بخش از آن خود ساخته اند.

وی با بیان اینکه در این مدت، محصولات زراعی جمعاً 9 میلیون و 400 هزار دلار صادرات داشته است افزود: 6 میلیون دلار آن مربوط به صادرات محصول سیب زمینی بوده و 3 میلیون 400 هزار دلار آن را پیاز تشکیل داده است.

محمدیان با بیان اینکه در زیر بخش صنایع تبدیلی نیز صادرات رب گوجه فرنگی با افزایش دو برابری نسبت به سال قبل ، حدود 5 میلیون و 200 هزار دلار بوده است افزود: در ده ماهه نخست سالجاری بیش از 3 هزارو 154 تن محصول رب گوجه فرنگی از آذربایجان شرقی صادر شده است./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.