کرمانشاه/

در نوروز کجاي ايران را بگرديم؟(57)

نان برنجی سوغاتی به قدمت 150 سال

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، نان برنجی نوعی شیرینی کرمانشاهی است که قدمت و پیشینه آن در کرمانشاه به 150 سال پیش باز می‌گردد.
 
بنا براين گزارش :  استان کرمانشاه از دیرباز در مسیر جاده تاریخی ابریشم قرار داشته است و مسافران زیادی به این منطقه رفت و آمد داشته‌اند؛ قرار گرفتن این استان در مسیر راه عتبات عالیات (راه کربلا)، موقعیت ممتازی را نصیب کرمانشاه و کرمانشاهیان کرده است.

 بر اساس اين گزارش : استان کرمانشاه نزدیک‌ترین نقطه به مرجع شریف حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در ایران اسلامی است و عبور زائران کربلا از این استان برای کرمانشاهیان جای شکرگزاری دارد و مردم این دیار از گذشته تاکنون در میهمان‌نوازی، به‌ویژه میهمان نوازی از زائران عتبات عالیات شهره هستند.

در اين گزارش آمده است : موقعیت کم‌نظیر استان کرمانشاه از لحاظ کثرت آثار تاریخی، اماکن گردشگری و جاذبه‌های تفریحی موجب شده مسافران زیادی هر ساله از سراسر دنیا به این استان بیایند و از نقاط مختلف آن دیدن کنند.

گفتني است : کرمانشاهیان از گذشته به فکر پخت ماده‌ای بوده‌اند که ماندگاری و جنبه غذایی بالایی داشته باشد، از این‌رو مردم این دیار سعی در تهیه شیرینی از جنس خوراک اصلی مسافران و زائران کردند.

خاطر نشان مي شود : یکی از این شیرینی‌ها نان برنجی است که قدمت و پیشینه آن در کرمانشاه به 150 سال پیش و زمان حکومت قاجار باز می‌گردد و از 150 سال پیش به بعد یکی از سوغات معروف کرمانشاه است.

بر اساس اين گزارش :  در تهیه این شیرینی از آرد برنج، گندم، پودر شکر، روغن جامد، تخم مرغ، گلاب و هل استفاده می‌شود. نان برنجی انواع گوناگونی نیز دارد که از آن میان می‌توان به نان برنجی ساده و نان برنجی زعفرانی اشاره کرد.

بنا براين گزارش : مردم کرمانشاه علاوه بر این‌که از نان برنجی برای سوغاتی استفاده می‌کنند، در مراسم شادی و غم نیز برای پذیرایی از میهمانان از نان برنجی استفاده می‌کنند.

گفتني است :طعم دلچسب نان برنجی موجب شده که طرفداران زیادی در نقاط مختلف ایران و حتی جهان داشته باشد.

در پايان اين گزارش آمده است : از دیگر شیرینی‌های محلی کرمانشاه می‌توان به کاک، نان خرمایی، نان شکری و بژی اشاره کرد.

برچسب ها: برنجی ، قدمت ، نان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.